استرس و اضطراب

تماس و رزرو

استرس و اضطراب

تماس و رزرو

استرس و اضطراب

بهترین روش‌ها برای رفع استرس و اضطراب

برخی از علل شایع ایجاد اضطراب و استرس در افراد را می توان جابه جایی در محیط کار،

آغاز یک مقطع تحصیلی یا فعالیت جدید و مصرف برخی دارو‌ها دانست.

چگونه با استرس و اضطراب مقابله کنیم

اضطراب و استرس احساس‌هایی هستند که همه افراد در طول زندگی خود آنها را تجربه می‌کنند،

اما این احساس‌ ها همیشه مخرب نیستند و برخی مواقع  سازنده هستند،

نیروی محرکه لازم را در فرد برای انجام کار‌ها فراهم می‌کنند، بنابراین آشنایی با علائم اضطراب،

استرس و یادگیری روش‌های کنترل آنها از مهارت‌های ضروری زندگی است.

تفاوت استرس و اضطراب

استرس به هر نوع فشاری می‌گویند که بر ذهن یا جسم فرد وارد می‌شود که در نتیجه آن شخص احساس ناتوانی می‌کند یا عصبانی می‌شود.
اضطراب به معنی احساس ترس، نگرانی یا ناراحتی است.

این احساس می‌تواند واکنش به استرس باشد همچنین اضطراب در افرادی بروز پیدا می‌کند

که نمی‌توانند عوامل اضطراب زا را در زندگی خود تشخیص دهند.

چه مواقعی اضطراب سازنده است؟

استرس و اضطراب همیشه مخرب نیستند و در برخی مواقع سازنده هستند.

اضطراب و استرس در کوتاه مدت سبب می‌شود که فرد بر یک معضل یا موقعیت خطرناک غلبه کند

همچنین اضطراب و استرس انگیزه لازم را در شخص برای انجام کار‌های ضروری برمی انگیزد.

اگر اضطراب بیش از حد لازم باشد، فرد از فعالیت باز می‌ماند.
اضطراب نگرانی فراگیر، ناخوشایند و مبهم است که اغلب دستگاه خودکار بدن را فعال می‌کند.

انواع سردرد مانند سردرد تنشی و میگرن، تعریق، تپش قلب، احساس تنگی نفس در

قفسه سینه و ناراحتی معده از جمله علائمی هستند که در هنگام اضطراب و استرس بروز پیدا می‌کنند.

از دیگر نشانه‌هایی که فرد مضطرب به آن‌ها دچار می‌شود، اسهال، بی خوابی، تعادل نداشتن در ایستادن، بی حسی پاها،

درد‌های عصبی، گزگز دست و پاها، افزایش فشار خون، بی قراری، سرگیجه، حالت تهوع، مشکلات ادراری، اتساع (گشاد شدن) مردمک‌ها و لرزش هستند.
اضطراب و ترس علائم هشدار دهنده‌ای هستند که خطر‌های بیرونی و درونی را اعلام می‌کنند.

اضطراب موجب حفظ حیات می‌شود. اضطراب خطر‌هایی مانند خطر وقوع صدمه جسمی،

جدایی از دوستان و نزدیکان و وجود مانعی در برابر ارتقاء موقعیت یا منزلت فرد را اعلام می‌کند.
اضطراب باعث می‌شود افراد برای پیشگیری از خطرها، تهدید‌ها یا برای کاهش عواقب ناشی از آن‌ها گام بردارند.

آماده سازی بدن در مقابل اضطراب با افزایش فعالیت خودکار بدن همراه که تحت کنترل اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک است.
سخت کوشی با هدف کسب آمادگی برای امتحان و دویدن برای رسیدن به آخرین قطاری که فرد را به مقصد می‌رساند،

نمونه‌هایی از خطر یا تهدید در زندگی روزانه هستند. اضطراب سبب می‌شود که فرد اقداماتی انجام دهد تا از بروز خطر و وارد شدن آسیب جلوگیری کند.
اینکه ما اتفاقی را عامل فشار تلقی کنیم یا نه به ماهیت واقعه و امکانات فرد بستگی دارد.

به عبارتی هر چه شخص قوی‌تر باشد قدرت بیشتری را برای مقابله با فشار‌های روانی دارد و کمتر دچار استرس یا اضطراب می‌شود.

علل ایجاد اضطراب و استرس

نقل مکان کردن یا جا به جایی در محیط کار، آغاز یک مقطع تحصیلی یا فعالیت جدید،

ابتلا به یک بیماری یا جراحت (بیماری یا جراحت یکی از اعضای خانواده یا یک دوست هم ممکن است در ما ایجاد اضطراب بکند)،

مرگ یک عضو خانواده یا دوست، ازدواج و تولد نوزاد از جمله علل شایع پیدایش اضطراب و استرس هستند.

البته مصرف برخی دارو‌ها مانند دارو‌های تیروئید، اسپری‌های ضد آسم و گشاد کننده برونش و قرص‌های رژیمی،

مواد مخدر همچون کوکائین و مشروبات الکلی نیز می‌تواند در فرد احساس اضطراب یا استرس را به وجود بیاورد.
استفاده از نوشیدنی‌هایی مانند چای و به ویژه قهوه نیز به علت آنکه مقادیر زیادی کافئین دارند، در شخص احساس اضطراب را ایجاد می‌کنند؛

بنابراین افرادی که مضطرب هستند، نباید در مصرف قهوه زیاده روی کنند.
شخص مضطرب اغلب خسته است، زیرا زندگی با اضطراب مداوم سبب تحلیل رفتن احساسات می‌شود.

اختلال حافظه یا از دست رفتن حافظه نیز اغلب در اضطراب‌های حاد به علت ترشح مداوم هورمون استرس (کورتیزول) رخ می‌دهد.

ساعات کار

تمام روزهای هفته ۰۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰

  ۸۸۲۱۷۰۸۸ – ۰۲۱

آدرس

 در صورت نیاز جهت تعیین وقت مشاوره حضوری و تلفنی می توانید با شماره تلفن: ۸۸۲۱۷۰۸۸ – ۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

۱۳۹۸-۶-۱۵ ۱۳:۲۹:۱۹ +۰۰:۰۰

اطلاعات تماس

  • میدان ونک ، خیابان ملاصدرا ، بعد از بیمارستان بقیه اله ، پلاک 209 ، طبقه 5 ، واحد 18
  • ۸۸۲۱۷۰۸۸ – ۰۲۱

  • ساعت کارتمام روزهای هفته 09:00 تا 21:00