//تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی کودکان

تربیت جنسی کودکان جز مسائل بسیار مهم است که باید به کودک آموزش داده شود. این موضوع راه و روش متفاوتی دارد. بنابراین والدین می‌بایست اطلاعات لازم را یاد بگیرند تا بتوانند به کودک خود منتقل کنند.

اگر برای شما هم سؤال است که چگونه به سؤالات جنسی کودکان پاسخ بدهید؟

از چه سنی تربیت جنسی کودکان را آغاز کنید؟

و سؤالات دیگر مرتبط با تربیت جنسی کودکان دارید حتماً تا انتهای مقاله را مطالعه کنید. صحبت‌هایی که در ادامه گفته می‌شود به شما در تربیت جنسی کودکان کمک می‌کند.

صحبت درباره مسائل جنسی در کودکان از چه سنی شروع می‌شود؟

طبق تحقیقات محققان صحبت درباره مسائل جنسی در کودکان از سن 3-5 سال آغاز می‌شود. زیرا در این سن کنجکاوی کودکان در حال افزایش است. باید توجه کنید که کودک آموزش‌های مرتبط با رابطه جنسی را از والدین آموزش ببیند. به‌هیچ‌عنوان نباید برای بار اول آموزش‌های مرتبط با این موضوع را از دوستان و محیط اطراف خود دریافت کند.

اگر دقت کرده باشید متوجه می‌شوید که کودکان از یک سنی شروع به بازی‌هایی از جمله دکتر بازی می‌کنند. به این دلیل است که تفاوت‌های خود و جنس مخالف تشخیص داده‌اند. شاید درک درستی از این موضوع نداشته باشند اما کنجکاوی‌هایی در ذهنشان تشکیل داده شده است.

والدین باید از همان ابتدا محیط امنی را برای صحبت با کودک خود ایجاد کند. این کار باعث می‌شود کودک مسائل مهم و مرتبط با رابطه جنسی را از والدین بپرسد.

چگونه به سؤالات جنسی کودکان پاسخ دهیم؟

کودکان معمولاً از سن 3 سال کنجکاوی‌های خود با موضوع مسائل جنسی آغاز می‌کند. در ابتدا معمولاً سؤالات خود را از مربی یا والدین می‌پرسد. برخی از والدین در برابر این‌گونه از سؤالات کودکان برخوردهای تند و عصبانی دارند. حتی از کودک می‌خواهند که در این باره دیگر صحبتی نکند. اما با این کار کودک خود را از تربیت جنسی محروم می‌کند. حتی برخی از مربیان و والدین سؤال‌های مربوط به مسائل جنسی را به‌دور از ادب برای کودک می‌دانند.

بنابراین لازم است با کودک خود بسیار صمیمانه رفتار کنید. به‌گونه‌ای که همیشه سؤالات مرتبط با این موضوع را فقط از والدین بپرسد. برای پاسخ‌دادن به سؤالات کودک لازم نیست وارد جزئیات شوید. بلکه پاسخ سؤالات او را به‌صورت کودکانه بیان کنید. کودک اگر پاسخ سؤالات خود را صمیمانه و درست دریافت کند. به‌هیچ‌عنوان برای کنجکاوی و یا پرسیدن سؤالات خود به‌پیش افراد دیگر نمی‌رود.

صحبت با کودکان در مورد مسائل جنسی

هیچ مشکلی ندارد که با پاسخ شما، کودک سؤال‌های بیشتری برایش ایجاد شود. در صورت به‌وجودآمدن هر سؤال دیگری در جواب پاسخ شما بهتر است با همان لحن ساده و کودکانه که در یک قالب غیرجنسی می‌باشد پاسخ دهید.

برای آغاز تربیت جنسی کودکان می‌توان از کتاب‌های مختلف که در این حیطه و روانشناس کودک کمک بگیرید . بلکه می‌تواند بهترین روش برای آماده‌کردن ذهن کودک هم باشد. در این صورت می‌توانید پاسخ سؤالات کودک را با بحث زیست‌شناسی و بیولوژی آغاز کنید. چون کودک پیش‌زمینه‌ای درباره این موضوع دارد.

چه نکاتی مرتبط با تربیت جنسی کودکان باید آموزش داده شود؟

برخی از سؤالات هستند که در یک سن خاص برای کودک ایجاد می‌شود. در صورت پاسخ ندادن به آن سؤال‌ها علامت سؤال بزرگی برای وی ایجاد می‌شود. بنابراین برای پاسخ خود در مکان‌های نادرست می‌گردد. بهتر است در هر سنی که اطلاعات مناسب با همان رده سنی به او منتقل گردد.

  • کودک باید در سن سه‌سالگی متوجه برخی از قسمت‌های بدنش که نباید دیگران لمس کند، باشد.
  • کودک باید بعد از سه‌سالگی با لباس زیر وارد حمام بشود.
  • والدین و اطرافیان کودک باید در هنگام ورود به اتاق کودک در بزنند تا او را با مفهوم عمومی و خصوصی آشنا کنند.
  • باید به کودک آموزش داده شود که سؤالات خود را از والدین و مراقبه‌های خود بپرسد.
  • کودک باید در زمینه شوخی‌های نا به‌جای جنسی آموزش‌دیده شود.
  • باید لباس زیر کودک را از دیگر لباس‌های او جدا کرد.

چرا برخی والدین از تربیت جنسی کودکان دوری می‌کنند؟

برخی از والدین به دلیل ذهنیت‌های اشتباه، گمان می‌کنند درباره مسائل جنسی نباید با کودکان صحبتی انجام پذیرد. درصورتی‌که این کار عواقب ناپسندی را به دنبال خواهد داشت. برخی از والدین صحبت درباره این موضوع را تابو می‌دانند.

برخی دیگر فکر می‌کنند با توضیح دادن این موارد تصور کودک از آنها تغییر خواهد کرد. درصورتی‌که تربیت صحیحی می‌باشد و حتی لازم و ضروری است.

دسته‌ای دیگر این تفکر را دارند که از نظر عرف در جامعه جایگاه مناسبی را ندارد پس نباید به کودک منتقل شود.

برخی از والدین هم نمی‌دانند در چه سنی باید این آموزش‌ها داده شود.

بنابراین هر ناآگاهی از طرف والدین می‌تواند ضربه‌ای به کودک باشد. به همین دلیل است که باید والدین اطلاعات خود را به‌خصوص در این زمینه به‌روز کنند. با نزدیک کردن کودک به خودشان او را از بسیاری اتفاقات احتمالی ناخشنود دور می‌کنند.

تربیت جنسی دختران و پسران

اصول مهم در تربیت جنسی کودکان

والدین باید در مورد به‌زور بغل کردن و بوسیدن با کودک خود صحبت کند و به آن آموزش دهد که در مقابل هر چیزی که ناپسند است یا علاقه‌ای به انجام آن ندارد قاطعانه نه بگوید.

والدین می‌توانند در مقابل کودک خود با یکدیگر ابراز علاقه داشته باشند. اما نباید این ابراز علاقه بیشتر از یک حد معمول باشد. زیرا باعث می‌شود ذهن کودک دچار سؤال‌های نا به جا شود.

باید به کودک یاد بدهید که در هنگام ورود به هر مکانی در بزنند. این کار را می‌توانید خودتان در مقابل کودک انجام بدهید که کودک یاد بگیرد.

برای تربیت جنسی نباید در مقابل کودک برهنه باشید. هم چنین بعد از سه‌سالگی باید در زمان حمام کردن حتماً لباس زیر به تن داشته باشند.

اتاق کودک باید از شش ماهگی جدا باشد و در یک اتاق با والدین نباشد.

از دیدن فیلم‌هایی که مناسب کودک نیست در زمان حضور او پرهیز کنید. زیرا رسانه‌ها در تربیت جنسی کودکان نقش به سزایی دارند.

چگونگی برخورد با کودکانی که در معرض پیام‌های جنسی قرار گرفته‌اند

در اولین قدم باید مدیریت را برعهده گرفت. کودک نباید احساس ناامنی کند؛ بنابراین نباید با رفتارهای تند و خشونت‌آمیز با او رفتار شود. در این مواقع فشارهای مختلفی بر روی کودک می‌باشد. پس نباید میزان آن را چندبرابر کرد.

بعد از صحبت‌کردن با کودک و دریافت اطلاعات او از این موضوع بحث را خودتان هدایت کنید. نباید به‌هیچ‌عنوان کودک را تنبیه کنید. بلکه صمیمت بیشتر باعث شده تا احساس امنیت کند. بعد از آن مدت احتمال واکنش‌های هیجانی از سمت کودک وجود دارد. اما شما باید با ثبات با او رفتار کنید.

اگر تربیت جنسی کودکان ناگرفته شود. به‌احتمال زیاد کودک در جامعه و محیط اطراف خود به شدت آسیب‌پذیر می‌شود. به این دلیل که احساس ارزشمندی و عزت‌ نفس او کاهش می‌یابد. و بهتر است در این زمان به روانشناس مراجعه کنید.

همان طور که مشاهده می‌کنید جامعه امروزی با گذشته بسیار تغییر کرده است. پس نباید مقایسه‌ای صورت پذیرد. تربیت اشتباه در کودکان می‌تواند آینده آن‌ها را دچار خطر کند؛ بنابراین والدین و مربیان در آموزش مسائل جنسی نقش بسیار مهمی درند. تا جایی که ممکن است باید کودک تحت‌نظر گرفته شود. اما در برخی موارد امکان زیر نظر داشتن کودک در تمام مواقع وجود ندارد. در این صورت اگر آموزش‌های درست داده شود امکان خطا رفتن بسیار کمتر می‌باشد.

چگونگی توضیح دادن مسائل جنسی به کودکان

هنگامی‌که کودک سؤال‌های خود را مطرح می‌کند او را سرزنش نکنید یا جواب سؤال را به تأخیر نیندازید.

به کودک درباره لذت‌بخش بودن رابطه صحبتی نکنید. تنها سؤالات او را به‌صورت ساده و متناسب با سنی که دارد جواب بدهید.

در زمان و سن مناسب اعضای بدنش را به او معرفی کنید. بعد از معرفی گوش و چشم، اعضای جنسی او را با عملکرد و کارکردی که دارد معرفی کنید. البته لازم نیست که با جزئیات توضیح دهید.

در صورت دست‌کاری کردن آلت تناسلی با او بدرفتاری نکنید. بلکه سعی کنید حواس او راپرت بازی کنید. در صورت تکرار کردن یا به‌دست‌آوردن آرامش در زمان انجام این کار بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

برای انتقال اطلاعات و تربیت جنسی کودکان به سن او توجه کنید. زیرا باید اطلاعات متناسب با رده سنی که دارد منتقل شود.

جمع‌بندی

توصیه‌ای که به والدین می‌شود آن است که فرزندان خود را در برابر مسائل جنسی متناسب با سنشان آگاه کنند. همان طور که می‌دانید امروزه این مسائل بسیار پراهمیت شده است. اگر کودکان نسبت به این مسائل آگاه نباشند قطعاً در جامعه دچار صدمه‌های ناخوشایندی خواهند شد.

چه بخواهیم و چه نخواهیم بیشتر صدمه‌های اجتماعی و جنسی از طرف رسانه‌ها می‌باشد. به‌خصوص بیشتر برای افرادی که آگاهی کمتری دارند. شاید نتوان کودک را از تمام موارد پیرامون دورنگه داشت. اما راه‌حل‌هایی می باشد که می‌تواند آسیب‌پذیر بودن کودک را کاهش داد. برای آماده کردم فرزند در یک اجتماع ضروری است که تربیت جنسی کودکان را از ابتدا جدی گرفت.

والدینی که کودکان خود را نسبت به این مسائل آگاه می‌کنند فرزندی با اعتماد به ‌نفس بالاتر به جامعه می‌بخشند. این کودکان در رابطه‌های عاطفی موفق‌تر خواهند بود؛ بنابراین آسیب کمتری را در جامعه جذب می‌کنند.

متأسفانه امروزه سوءاستفاده‌های جنسی افزایش پیدا کرده است. اغلب به دلیل آگاه نبودن فرزندان این اتفاق رخ می‌دهد. اگر والدین نسبت به تربیت جنسی کودکان مسئولیت‌پذیر باشند در آینده با مشکلات کمتری روبرو خواهند شد. اگر در محیط اطراف خود نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد برخی از مشکلات زناشویی و رابطه‌های اشتباه از بی آگاهی نشئت‌گرفته است.

پس برای داشتن فرزندی موفق در رابطه‌های عاطفی و دور بودن از مشکلات اجتماعی مربوط به رابطه‌های جنسی آن‌ها را آگاه سازید.

 


سوالات متداول

تربیت جنسی کودکان را باید از چه سنی آغاز کرد؟

شاید سن واضح و روشنی برای آغاز آموزش ها وجود نداشته باشد. زیرا این بستگی به شرایط کودک و سطح پرسش های او دارد. اما برخی آموزش های اولیه در مورد اندام های خصوصی و حریم خصوصی بدن، باید از حدود ۳سالگی آغاز گردد.

آیا لازم است کودک به شکل دقیق و علمی درباره مسائل جنسی بداند؟

خیر، زیرا کودکان نمی توانند بسیاری از این موارد را به درستی پردازش کنند. از این رو تنها دانستن برخی نکات ساده مانند حفاظت از بدن خود در مقابل غریبه ها، عدم نمایشگری اندام های خصوصی خود یا دیگران و… کافی است و نیازی به استفاده از آموزش های تخصصی با محتوای جنسی، نیست.

چگونه می توان کودکان را از دریافت اطلاعات نامناسب جنسی حفظ کرد؟

مهم ترین امر، حفظ امنیت محیط خانه و خانوده است تا کودک بتواند در سنین پرسشگری، به والدین اعتماد کرده و آن ها را منبع کسب اطلاعات قرار دهد. عدم سرکوب گری و استفاده از شیوه های مناسب در این اینجا بسیار مهم است. والدین می توانند از کمک یک مشاور به منظور آموزش، بهره مند شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم