ترس از ازدواج

ازدواج برای هر شخصی  مهم ترین و جدی ترین تصمیم وی در سراسر زندگی است  و بسته به اینکه این تصمیم می تواند درست یا غلط باشد زمینه ترس از ازدواج در هر کس می تواند بوجود بیاید .

همه افراد به خوبی می دانند که پس از ازدواج و تشکیل یک خانواده ، زندگی آینده آنان به شدت تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهد گرفت و با نگاه کردن به دشواری های زندگی افراد ، خود را برای پذیرش مسئولیت زندگی مشترک و قبول چالش های آن آماده می کنند .

این دلایل به مرور زمان و کم کم به ترس از ازدواج ختم خواهد شد .

اما واقعا ترس از ازدواج ناشی از چیست ؟

دلایل بوجود آمدن فوبیای ازدواج چیست ؟

برای مقابله با این ترسچه راهکارهایی وجود دارد ؟

آیا حتما می بایست از قبل برای تمام چالش های فرضی ازدواج آماده باشیم ؟

علائم ترس از ازدواج :

جملاتی مثل ” من هرگز آمادگی ازدواج ندارم ” ، ” من برای ازدواج ساخته نشده ام ” ، “ از کلمه ازدواج میترسم ” و …..

همه این جملات نشانه هایی برای فرار از ازدواج یا به عبارت دیگر نشانه ای برای ترس از ازدواج می باشند .

دلایل ترس از ازدواج در جوانان :

1-نمونه های ناموفق در ازدواج :

طی مطالعات انجام شده مهمترین دلیل ترس از ازدواج در جوانان  ، یافتن نمونه های نا موفق در خانواده یا آشنایان می باشد .

به همان اندازه که تشکیل یک زندگی مشترک شیرین و زیباست ، طلاق و جدایی بدترین و تلخ ترین سرنوشتی می باشد که می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد .

ازدواج های نا موفق آنقدر تجربه های سختی می باشند که می توانند روحیه و افکار دور و اطرافیان فرد را تحت تاثیر خود قرار بدهد .

در بین افرادی که از ازدواج میترسند دارند ، اگر ریشه را باز بررسی کنیم متوجه می شویم تا در بین اطرافیان آنان افرادی سابقه شکست در زندگی مشترک و طلاق زوجین را داشته اند و به همین دلیل می باشد که آن ها ازدواج می ترسند .

همچنین بسیاری از کودکان طلاق در بزرگسالی از ازدواج ترس دارند.

2-ترس از قبول مسئولیت :

  • پایبند بودن و متعهد بودن به یک نفر
  • دوری از تفریحات دوستانه و مجردی
  • پذیرش مسئولیت سخت پدری یا مادری
  • عدم ثبات در اقتصاد و مشکلات مالی

همه این دلایل باعث می شود تا فردی که قصد شروع یک زندگی مشترک را دارد ، با نگاهی عمیق تر به پرسش بزرگ “ اصلا چرا ازدواج کنم؟ ” برسد و با توجه به آنکه در زمان حال برای هیچ شخصی آینده تضمینی ای وجود ندارد ، زمینه ترس و فوبیای ازدواج در شخصی که قصد ازدواج دارد تقویت می شود .

فوبیای ازدواج

ترس از ازدواج مجدد

ترس از ازدواج مجدد می تواند به دلیل تجربیات منفی از ازدواج قبلی یا احساس ناامیدی و ناامنی در مورد روابط جدید ایجاد شود. این ترس بیشتر در افرادی دیده می شود که طلاق یا جدایی را تجربه کرده اند یا در ازدواج قبلی خود با مشکلاتی مواجه شده اند.

به عنوان مثال، فردی که طلاق را پشت سر گذاشته است، ممکن است از ازدواج مجدد هراس داشته باشد؛ چرا که تجربه قبلی او ناموفق بوده است و از تکرار مشکلات گذشته و تجربه شکستی دیگر می ترسد. علاوه بر این، افراد ممکن است از ازدواج مجدد بترسند زیرا نگران این هستند که با کسی وارد رابطه شوند که ممکن است به آن ها صدمه بزند یا دوباره به اعتماد آن ها خیانت شود.

ترس از ازدواج مجدد باعث می شود افراد از روابط عاطفی فاصله بگیرند یا ازدواج مجدد را به تاخیر بیندازند. آن ها ممکن است با مسائل مربوط به ترس و ناامنی در روابط، مانند عدم اعتماد به همسر جدید، فشار بیش از حد بر رابطه، شک در انتخاب شریک زندگی و ترس از تکرار تجربه یک ازدواج ناموفق مواجه شوند.

 

راه های مقابله با فوبیای ازدواج :

تجربه های موفق را تماشا کنید :

یکی از بهترین راه ها برای رویارویی با هر ترسی آن است که خود را در معرض آن هراس قرار بدهید  .

یکی از بهترین راه های مقابله با فوبیای ازدواج مشاهده ازدواج های موفق می باشد . به دور و اطراف خود نگاه کنید تا ببینید چند درصد زندگی هایی که تشکیل شده است ، عامل موفقیت و پیشرفت آنان در کنار یکدیگر شده است .

از زوجینی که در دوستان و آشنایان دارید بپرسید که بوجود آوردن خانواده ی جدید و متعهد شدن به آن تا چه حد به داشتن نشاط و شادابی آنان کمک کرده است و به نوعی به زندگی آنان رنگ تازه ای بخشیده است ؟

بر اساس تجربه ها ، در می بابیم که درصد بسیار بالایی از ازدواج ها به موفقیت ختم شده است و همین موفقیت آنان در زندگی خانوادگی ، پایه پیشرفت را در زندگی اجتماعی و کاری این افراد تقویت کرده است .

شریک زندگیتان را قبل از ازدواج خوب بشناسید :

تا قبل از روزی که به ازدواج شما رسمیت بخشیده شود سعی کنید تا زوج خود را از همه لحاظ بسنجید و برای شناخت بیشتر از یکدیگر از هیچ تلاشی مضایغه نکنید .

رفتن به سفر های خانوادگی ، مراجعه به مشاور پیش از ازدواج ، برگزاری مهمانی هایی برای آشنایی خانواده ها به یکدیگر و …. می توانند راه هایی باشند که در مدت زمان کوتاهی شما را از ویژگی های فردی و خانوادگی زوجتان ، آگاه سازد  .

هدف خود از ازدواج را بشناسید :

در بسیاری از مواقع وقتی از شخصی می پرسیم هدف شما از ازدواج و تشکیل خانواده چه چیزی می باشد ، متوجه می شویم که هدف معینی برای شخص وجود ندارد و صرفا به سبب فشار خانواده و آن که در سن مشخصی همه افراد ازدواج می کنند ، اقدام به تشکیل خانواده می کنند .

اگر پیش از ازدواج اهداف خود را به خوبی بشناسید ، معیار ها و الگو های شما برای ازدواج مشخص می شود و شما می توانید برای اهداف خود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت بچینید .

همین برنامه های مدت دار باعث می شود تا ترس شما از ازدواج کم بشود و شما بر فوبیای ازدواج غلبه کنید .

مشاوره برای مقابله با ترس :

همانطور که گفته شد ، ازدواج خوب می تواند زمینه ای مناسب برای رشد و پیشرفت هر شخص باشد و اگر بتوان جلوی ترس از ازدواج ایستاد ، راه برای ازدواج بسیار هموار خواهد شد . مشاوران و روانشناسان با مطالعه دقیق بر روی افکار شما و آنالیز دقیق خواسته های شما به شما کمک می کنند تا بهتر از گذشته مقابل ترس های خود بایستید و به شما کمک می کنند تا خوشبختی و شادی را جانشین هراس و ترس های خود کنید .

بررسی دلایل ازدواج های ناموفق

یکی از عوامل ترس از ازدواج مشاهدا ازدواج های نا موفق در اطرافیان می باشد . اما بهتر است دلیل ناموفق بودن این ازدواج ها نیز بررسی شود . در بسیاری از موارد اختلاف سنی زیاد در ازدواج و یا ازدواج با زن مطلقه و … باعث به وجود آمدن این اختلافات بوده . و ممکن است این موارد در زندگی اینده شما وجود نداشته باشند .

یک دیدگاه

  1. Avatar
    بهروز آگوست 12, 2020 در 3:13 ب.ظ پاسخ

    ترس از ازدواج به شدت یکی از مهمترین ترس های من در دهه 3 زندگی ام شده است ، پیشنهاد شما برای اینکه این اتفاق به سرعت متوقف شود چیست ؟

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم