تفاوت روانشناس و مشاور 

//تفاوت روانشناس و مشاور 

تفاوت روانشناس و مشاور

شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش آمده باشد که روانشناس با مشاور چه تفاوت هایی دارند ؟

حتی خیلی از افراد این واژه ها را به جای یک دیگر به کار می برند . برای شرح تفاوت های بین روان شناس و مشاور در ابتدا به سوال مشاور کیست ؟ پاسخ می‌دهیم :

ویدیو تفاوت های مشاور و روانشناس به همراه وظایف هر کدام 

مشاور کیست ؟

برای دانستن تفاوت روانشناس و مشاور همانطور که گفته شد در ابتدا باید بدانیم که مشاور ، فردی است تحصیل کرده که از علوم و فنون روان شناسی در راستای کمک به افراد سالم از نظر روانی ، برای اخذ تصمیم ها به بهترین شکل ، کمک می کند . مشاور ، با به کارگیری علم روان شناسی و همچنین با استفاده از تجربیات خود ، به افراد کمک می کند تا از گزینه های پیش رویشان در تمامی مراحل زندگی ، بهترین گزینه را انتخاب کنند . مشاور با گفت و گو با فرد مراجعه کننده و به کار گیری علوم جامعه شناسی ، علوم روان شناسی و همچنین رفتار های اجتماعی ، سعی در بهبود زندگی وی را دارد . مشاور با شناخت افکار ، باورها ، احساسات ، شخصیت ، دل مشغولی ها و مشکلات افراد سعی می کنند تا از بروز مشکلات و چالش‌های جدید در زندگی آن ها جلوگیری کند و افراد را به سمت یک زندگی آرام و به دور از مشکلات و دغدغه سوق دهد . مشاور در زمینه های مختلف همچون زمینه کاری ( تحت عنوان مشاوره فردی ) ، درسی ( تحت عنوان مشاوره تحصیلی ) ، ازدواج ( تحت عنوان مشاوره خانواده ) و … به افراد در تصمیم گیری ها و بهبود شرایط زندگی شان کمک می کند

تفاوت روانشناس و مشاور

مشاوره معمولا در محیطی آرام و دنج و به دور از هر گونه استرس و تنش و معمولا به صورت دو نفره انجام می شود تا فرد مراجعه کننده بتواند به راحتی مشکلات خود را با مشاور در میان بگذارد و به او اعتماد کند .

هدف از برگزاری جلسات حضوری ، آشنایی مشاور با طرز فکر ، احساسات ، رفتار ها و همچنین مشکلات فرد می ‌باشد . همچنین برگزاری جلسات حضوری باعث می شود تا فرد مراجعه کننده راحت تر به مشاور اعتماد کند و بستری برای بهبود عملکرد زندگی فرد محیا می شود .

اکنون می بایستی به سوال روان شناس کیست ؟ پاسخ دهیم :

روانشناس کیست

حال برای دانشتن تفاوت میان روانشناس و مشاور باید بدانیم که روانشناسی یک علم است و کسی را روان شناس می ‌نامیم که در یکی از شاخه های روان شناسی تخصص دارد و وظیفه وی درمان اختلالات روانی و ذهنی بیماران می باشد . روانشناس می کوشد تا بیماران را به سمت روان ذهنی آرام هدایت کند . روان شناس در مرحله اول می کوشد تا ارتباطی صمیمانه با فرد مراجعه کننده برقرار کند تا وی بتواند به روان شناس اعتماد کند و مشکلات خود را مطرح کند .  روان شناس نیز با اشتیاق به صحبت‌های فرد مراجعه کننده گوش می ‌سپارد و با تکیه بر دانش روان شناسی و تجربیات خود و همچنیم بررسی و ارزیابی رفتارها ، روابط بیمار با دیگر افراد جامعه ، شخصیت ، انگیزه ، توانایی و هوش وی می‌ کوشد تا مشکل بیمار را بیابد . تشخیص صحیح یکی از مهمترین بخش‌ های درمان می باشد . با تشخیص صحیح روان شناس می کوشد تا اختلالات ذهنی و روانی بیمار را درمان کند . در واقع روان شناس وظیفه درمان را برعهده دارد . روان شناسان در حوزه های مختلف روان شناسی مشغول به کار هستند ، که میتوان به روانشناس بالینی ، روانشناس کودک ، روانشناس سلامت ، روانشناس نوجوان ، روانشناسی نوزاد ، روانشناس اجتماعی ، روانشناس رشد و …

تمامی افراد مراجعه کننده به روان شناس از نظر میزان اختلالات روانی و ذهنی یکسان نیستند در نتیجه برای افراد مختلف درمان‌های متفاوتی اجرا می‌شود . به عنوان مثال :

برای افرادی که مشکلات آن ها حاد نباشد و مرحله پرسش و پاسخ روی آن ها جواب داده باشد از راهنمایی کردن ، استفاده می شود .

در صورتی که مشکلات و اختلالات کمی حادتر باشند ، می‌ توان این مشکلات را در بستر جلسات مشاوره حل کرد و روان شناس بیماران را با توجه به اختلالاتشان درمان کند .

اختلالات و بیماری های روانی و ذهنی از حادترین انواع اختلالات هستند که برای درمان اینگونه از بیماری ها ، روان شناس می بایستی از روان درمانی استفاده کند . روان درمانی به صورت یک دوره برگزار می شود و بیماران پس از گذراندن دوره ی درمان ، بیماران بهبود پیدا می کنند .

فعالبت و وظایف روانشناس

۳ تفاوت اساسی روانشناس با مشاور :

1- اولین تفاوت روانشناس و مشاور مراجعه ‌کنندگان آن ها هستند . افرادی که به مشاور مراجعه می ‌کنند ، افرادی سالم از نظر روانی هستند که برای اخذ بهترین تصمیم در زندگی شخصی خود در زمینه های مختلف نیاز به راهنمایی مشاور دارند و آن ها را مراجعه ‌کننده می نامند . اما افرادی که به روان شناس مراجعه می کنند بیمار هستند و دچار اختلالات روانی و ذهنی هستند و نیاز به درمان دارند .

2- دومین تفاوت روانشناس و مشاور این است که مشاور از بروز مشکلات و دغدغه ها در آینده پیشگیری می‌کند و بهبود عملکرد زندگی افراد کمک می‌ کند . اما روان شناس مشکلات و اختلالات به وجود آمده در زندگی افراد را درمان می کند . در واقع مشاور وظیفه پیشگیری و روان شناس وظیفه ی درمان را بر عهده دارند .

3- سومین تفاوت بین روان شناس و مشاور این است که مشاور فردیست آینده‌ نگر و می‌کوشد که مراجعه کننده در آینده بتواند زندگی خوب و به دور از مشکلات داشته باشد اما روان شناس فردیست که با کاوش و جستجو در گذشته افراد می‌ کوشد تا ریشه مشکلات فرد را بیابد .

2024-01-08T12:33:37+03:30توسط |دسته‌ها: مقالات|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم