//بهترین رفتار با کودک پرخاشگر[10 دلیل پرخاشگری در کودکان]

بهترین رفتار با کودک پرخاشگر

رفتار با کودک پرخاشگر به مجموعه عملکردها و اقداماتی اطلاق می‌شود که به منظور مداخله در رفتارهای پرخاشگرانه کودک و کنترل و درمان این رفتارها انجام می‌شود. این اقدامات و روش‌ها باید منطبق بر اصول علمی و توصیه‌های روانشناسی مناسب باشند.

به یاد داشته باشید که چگونگی رفتار با کودک پرخاشگر، بسیار مهم و حساس بوده و مستقیماً بر روی کنترل و یا تشدید پرخاشگری کودک اثرگذار است. رفتار و واکنش مناسب شما می‌تواند پرخاشگری کودکتان را کنترل و درمان نماید و در مقابل، رفتار و واکنش نامناسب و غیرکارشناسانه شما، می‌تواند موجب تشدید رفتارهای پرخاشگرانه در کودکتان گردد.

پرخاشگری در حقیقت واکنشی همراه با خشونت و آسیب رساندن به دیگران می باشد که در طی انجام آن، شخص پرخاشگر سعی در بیان وجود مشکلی چه در ذهن خود و یا چه در محیط اطراف می کند.

پرخاشگری در بین کودکان و نوجوانان یکی از شایعترین پدیده ها می باشد و پدران و مادران این دست فرزندان، همواره دغدغه چگونگی رفتار با کودک پرخاشگر را دارند.

پرخاشگری زمانی بوجود می آید که کودکان نمی توانند احساسات خود را بویسیله کلام با دیگران به اشتراک بگذارند و سعی می کنند هیجانات درونی خود را با پرخاشگری خود نمایش دهند.

10 دلیل پرخاشگری در کودکان :

پرخاشگری کودکان می تواند عواملی بیرونی یا درونی داشته باشد و به مرور زمان این عوامل می تواند احساس عصبانیت و پرخاشگری را در کودک تقویت نمایند .

عوامل درونی پرخاشگری کودکان :

  • استرس
  • عدم موفقیت در انجام کارها
  • ناتوانی در برقراری ارتباط با اطرافیان
  • احساس گناه کودک و مقصر کردن خود در تمامی اتفاقات

عوامل بیرونی پرخاشگری کودکان:

  • تاثیر محیط زندگی در کودک و برخورد با جامعه خشمگین
  • ساختار نادرست روابط خانوادگی
  • مدرسه و قرار گرفتن در محیط های ناشناخته
  • الگو گرفتن از ازاطرافیان بویژه پدران و مادران کودک

رفتار با کودک پرخاشگر

رفتار پرخاشگرانه در کودکان همواره به دو دلیل مشخص شکل می گیرد :

پرخاشگری ابزاری و پرخاشگری آسیب رسان .

پرخشاگری ابرازی : در این نوع پرخاشگری کودک تنها سعی می کند تا با نمایش پرخاشگرانه ، خود را به اهداف و مقاصد مورد نظر خود نزدیک تر کند .

رفتار هایی مثل فریاد کشیدن ، پرتاب کردن اسباب بازی ها ، برخورد های فیزیکی با والدین و تحت فشار قرار دادن آنها با ابزاری مثل غذا نخوردن و …. جلوه های از بیان نمایش ابزاری پرخاشگری می باشد .

پرخاشگری آسیب رسان : کودک به مرور زمان و در مواجهه با جامعه خشمگین و برخورد های  نامناسب  والدین ، پتانسیل بالایی برای رفتار های پرخشگرانه خود پیدا می کند و با توجه به شرایط کنونی و زندگی آپارتمانی ، محیط خانه و خانواده تنها جایی می باشد که کودکان در آن می توانند پرخاشگری خود را به نمایش بگذارد و در طی این پرخاشگری ، تنها سعی دارند تا این پتانسیل خود را تخلیه کنند و با اینگونه رفتار ها خشم و عصبانیت درونی خود را فروکش کنند .

چگونه با کودک پرخاشگر رفتار کنیم :

1-علت پرخاشگری را جویا شویم:

ابتدایی ترین و ساده ترین رفتاری که می بایست در قبال کودک پرخاشگر داشته باشیم آن است که علت پرخاشگری را در او و محیط اطراف او جویا شویم و سعی کنیم تا با برطرف کردن آن علت از پرخاشگری کودک جلوگیری کنیم .

2-رفتار والدین کودک را تحت تاثیر قرار می دهد :

گاهی اوقات پدران و مادران با رفتاری که در مقابل دیدگان فرزند خود دارند باعث می شوند تا ریشه های پرخاشگری و عصبانیت در کودک تقویت شود . یک جمله معروف در رواشناسی هست که می گوید : ” اگر کودک شما میل به خشونت دارد ؛ خشونت را در خود جستجو کنید “ .پدران و مادران اگر در واکنش به اشتباهی از طرف مقابل برخورد کردند ، سعی کنند تا از صبر خود کمک بگیرند و در جایگاهی مناسب در قبال طرف مقابل واکنشی داشته باشند .

3- کودک را از لطف توجه خود بی بهره نکنیم :

پایه و ریشه بسیاری از پرخاشگری ها در بین کودکان ، عدم توجه به آنها می باشد .گاهی پدر و مادر آنقدر درگیر زندگی کاری و اجتماعی خود می شوند که فراموش می کنند ، فرزند آنها نیاز مبرمی به دیده شدن و مورد توجه قرار گرفته شدن ، دارد .

4- از الگو های زندگی پرخاشگرانه دوری کنید :

همانطور که گفته شد کودک به شدت تحت تاثیر محیط می باشد و سعی می کند تا با الگو گرفتن از اطرافیان ، رشد و بلوغ خود را نشان دهد . الگوهای زندگی پرخاشگرانه از بلند صحبت کردن با یکدیگر شروع می شود و تا درگیری فیزیکی و آسیب رساندن به یکدیگر پیش می رود .پس از این رو از الگو های زندگی پرخاشگرانه دوری کنید .

5-سعی کنید حواس کودک را درحین پرخاشگری پرت کنید :

هنگامی که متوجه شدید تا کودک شما قصد دارد رفتاری پرخاشگرانه از خود بروز بدهد سعی کنید با اسباب بازی ها و وسایل مورد علاقه وی ، حواس او را پرت کنید این حواس پرتی باعث می شود تا او تا حد زیادی فراموش کنند که از چه چیز عصبانی بوده و این کار شما باعث می شود تا ریشه های خشم و پرخاشگری در وی تقویت نشود که مستلزم انجام این رفتار ، داشتن توجه قابل قبولی به فرزند خود می باشد .

پرخاشگری و آینده کودک :

الگو هایی که درباره چگونگی رفتار با کودک پرخاشگر ارائه شد تا حدودی می توانند درمان موقتی برای پرخاشگری کودک باشد اما والدین با علم بر اینکه پرخاشگری و ناتوانی در کنترل خشم و عصبانیت ، تا چه حد می تواند آینده وی را تحت تاثیر قرار دهد و این پرخاشگری می تواند در شخصیت کودک آنها ریشه کند ، باید با پزشک و روانشناس کودک متخصص مشورت کنند و از آنها بخواهند تا راه حلی منحصر به فرد در رفتار با کودک پرخاشگر ، برای آنها ارائه کند .

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم