//زبان بدن چیست؟ [زبان بدن صورت و دست + خواندن]

زبان بدن چیست؟ [زبان بدن صورت و دست + خواندن]

زبان بدن چیست؟

زبان بدن نوعی از مکالمات غیرشفاهی است که در آن رفتارهای فیزیکی به جای لغات برای بیان احساسات یا تبادل اطلاعات استفاد می شوند.

برخی از این رفتارها عبارتند از حالات صورت، وضعیت بدن، حرکات، حرکت چشم، لمس و استفاده از فضا.

زبان بدن در حیوانات و انسان ها وجود دارد اما در این مقاله تمرکز روی تفسیر زبان بدن در انسان است.

زبان بدن را نباید با زبان اشاره اشتباه گرفت زیرا زبان اشاره زبانی کامل مانند زبان هایی است که صحبت می کنیم و سیستم گرامری پیچیده ی خود را دارد و می توان در آن خصوصیات اساسی که در تمام زبان ها وجود دارد را نشان داد.

از طرف دیگر زبان بدن سیستم گرامری ندارد و به جای داشتن یک معنای خاص برای هر حرکت مشخص،می توان معانی متعددی را از آن برداشت کرد، بنابراین زبان بدن زبانی مانند زبان اشاره نیست و به خاطر شهرت آن در هر فرهنگی، آن را زبان می نامند.

ویدیو خلاصه بررسی زبان بدن  و زبان بدن دست ها و زبان بدن صورت

در یک جامعه، تفسیرهای توافق یافته ای برای هر رفتار خاص وجود دارد. شاید این تفسیرها در هر کشور متفاوت از کشور دیگر باشند یا در هر فرهنگ با فرهنگ دیگر. به همین دلیل برای جهانی بودن زبان بدن اختلاف نظرهایی وجود دارد.

زبان بدن، یک نوع از مکالمات غیرشفاهی، مکمل مکالمات شفاهی در هر برخورد اجتماعی است.در حقیقت برخی محققان نتیجه گرفته اند که مکالمات غیرشفاهی شامل تمامی اطلاعاتی می شود که در طول تبادلات بین فردی منتقل می گردد.

این زبان به گسترش ارتباط بین دو فرد کمک کرده و برخوردها را تنظیم می کند اما می تواند به نوعی مبهم نیز باشد.

زبان بدن

زبان بدن صورت

حالات صورت در زمان بیان احساسات بدن کاملا صحیح و کامل هستند.

ترکیب چشم ها، ابروها، لب ها، بینی و حرکات گونه به شکل گیری حالات مختلف برای هر فرد کمک می کند (برای مثال شاد بودن، ناراحتی، افسردگی، عصبانیت، و…)

برخی تحقیقات نشان داده اند حالات صورت و حالات بدن ( زبان بدن ) در زمان ارتباطات عاطفی با هم موافق و یکسان هستند.

حالات رفتاری نیز به تجربه ثابت کرده اند که حالات صورت تحت تاثیر حالات بدن قرار دارند.

این یعنی مغز حالات صورت و بدن را به طور همزمان سازماندهی می کند.

تحقیقات انجام شده نشان داده اند قضاوت کردن احساسات فرد بر اساس حالات صورت او درست خواهد بود.

به همین دلیل است که در قیاس ها صورت و بدن در کنار هم دیده می شوند و سیگنال های عاطفی از صورت و بدن با هم همزمان هستند.

برای مثال خط نیفتادن کنار چشم ها اغلب نشان دهنده ی یک لبخند مصنوعی است.

در این مورد محققان بر این باورند که تظاهر به یک لبخند واقعی تنها با فرمان شما، تقریبا غیرممکن است.

با یک خنده ی حقیقی اطراف چشم ها کمی خط می افتد. وقتی لبخندی الکی می زنید این اتفاق نخواهد افتاد.

اگر کسی سعی می کند شاد به نظر برسد اما در واقعیت اینطور نیست شما این چروک ها را در صورت او نخواهید دید.
علاوه بر این ها، زبان بدن در چشم ها چندین معنی دارد.

برای مثال تحقیقات ثابت کرده اند هر کدام از این ها معنایی دارد: کسی که کنترلی روی مردمک های چشم خود ندارد،گشاد شدن مردمک های چشم زمان علاقه داشتن به یک فرد یا شی، و یا نگاه کردن و خیره شدن به چیزی.

برای مثال می توانید به اندازه ی مردمک های چشم دوست خود وقتی در مورد موضوعی جالب صحبت می کند دقت کنید.

سپس موضوع را به چیزی با جذابیت کمتر تغییر داده و شاهد انقباض مردمک های چشم او باشید.

در حالت عادی چشم های یک فرد باید در هر دقیقه 6 تا 10 بار پلک بزند.

اما تنها نگاه کردن به یک شی یا فرد جذاب باعث می شود این دفعات کمتر شوند.

حالت چشم او و این نشانه ( پلک زدن ) راهنمای خوبی است تا بفهمید این فرد به کسی که با او حرف می زند علاقه مند شده است.

این علامت را به عنوان نشانه ای از عشق می دانند.

زبان حالات بدن

احساسات از طریق حرکات بدن قابل تشخیص هستند. تحقیقات نشان داده اند حالات بدن وقتی حس واقعی فرد با حسی دیگر مقایسه می شود کاملا قابل تشخیص هستند.

برای مثال کسی که عصبانی است می خواهد بر دیگران غلبه یابد و حالت بدن او این تمایل را نشان خواهد داد.

این را با کسی که حس ترس دارد(مانند ترس از آسانسور٬ ترس از ارتفاع و …) مقایسه کنید: احساس ضعف داشته، مطیع بوده و حالت بدن او تمایل به دوری و اجتناب از این شرایط را نشان می دهد. این درست برخلاف حالات فرد عصبانی است.

حالات نشستن یا ایستادن نیز نشانه ای از احساسات فرد هستند. کسی که راحت روی صندلی نشسته،کمی به سمت جلو متمایل بوده و در ضمن صحبت سرش را تکان می دهد دلالت بر فردی دارد که راحت و آرام بوده و اماده ی گوش دادن است.

از طرف دیگر کسی که دست و پاهایش را روی هم انداخته و با پاهایش ضربات آرامی می زند دلالت بر فردی دارد که بی قرار بوده و از نظر روانی از این بحث دور است.

در مورد نحوه ی ایستادن، کسی که دست به کمر ایستاده و پاهای خود را به سمت فرد گوینده چرخانده است

اغلب نشان از کسی است که دقت داشته و به این مکالمه علاقه مند است. با ای وجود کمی تفاوت در این حالت معانی زیادی خواهد داشت. گاه دست به کمر ایستادن نشانه ی بی ادبی و بی احترامی است.

وضعیت بدنی دیگر، هردو دست ها روی ران یا بخش پایینی کمر هستند و آرنج کمی به سمت داخل بوده و دست ها روی کمربند یا جیب قرار دارند، اغلب نشان از علاقه ی یک مرد به زنی دیگر است.

زبان بدن حرکت های بدن

اداهای بدن حرکاتی هستند که با اعضای بدن ایجاد شده ( برای مثال دست ها، بازوها، انگشتان، سر و پاها ) و این حرکات می توانند ارادی یا غیرارادی باشند. حرکات دست ممکن است به چند شکل تفسیر شوند.

در یک گفتگو وقتی یک نفر با حالت دست به سینه نشسته، ایستاده یا حتی راه می رود اغلب این را یک حالت خوشایند تفسیر نمی کنند. این یعنی ذهنی بسته داشته و اغلب تمایلی ندارند تا به دیدگاه گوینده گوش دهد.

نوع دیگر از تفسیر حالت دستان در این وضعیت نشان دهنده ی حس عدم امنیت و نداشتن عزت نفس است.

بر اساس نظر یکی از نویسندگان می توان گفت چند وضعیت بدنی مشترک در همه ی جهان وجود دارد، مثلا بالا انداختن شانه ها. این ادای بدن یک مثال از ژستی جهانی است که نشان می دهد فرد متوجه حرف های شما نشده است.

این حالات مشترک سه بخش اصلی دیگر نیز دارند: نشان دادن کف دست برای اینکه بگویید چیزی در دستان خود پنهان نکرده اید، خم کردن شانه ها برای حفاظت از گردن مقابل حمله، بالا بردن ابرو که یک نوع خوش آمدگویی جهانی است. حالات دست ها می توانند نشان دهنده ی وضعیت راحتی فرد باشند.

دست های راحت و آزاد نشان دهنده ی اعتماد به نفس و اطمینان داشتن به خود است در حالی کهدست های گره شده شاید نشانه ای از استرس یا عصبانیت تفسیر شوند. اگر یک نفر دستان خود را می فشارد می تواند به خاطر عصبی بودن یا اضطراب او باشد.

حالات انگشتان نیز اغلب برای فهماندن حرف های فرد و همچنین نشان دادن حسی که فرد مقابل برای او ایجاد می کند هستند.

در برخی فرهنگ ها اشاره کردن با استفاده از یک انگشت کاری قابل قبول تصور می شود.

اما در برخی نقاط دیگر اشاره کردن به یک فرد با انگشت نوعی رفتاری تهاجمی تلقی خواهد شد.

برای مثال افراد هندی باور دارند اشاره با انگشت به معنای توهین و اهانت است.

اشاره با انگشت شصت در برخی کشورها به معنای “خوب” یا “ایرادی ندارد” خواهد بود.

اما همین حرکت در برخی کشورهای دیگر مانند ایران، بنگلادش و تایلند توهین آمیز است و معنای آن مانند نشان دادن انگشت وسط در کشورهای آمریکایی می باشد.

در بیشتر فرهنگ ها پایین آوردن سر به معنای گفتن بله و موافقت است.

این حرکت در واقع کوتاه شده ی تعظیم کردن است و نشان می دهد با دیدگاه این فرد موافق هستید.

تحقیقات نشان داده اند این حرکات در افرادی که نابینا و ناشنوا بوده اند برای بیان موافقت استفاده می شده است بنابراین یک ژست برای نشان دادن تایید و موافقت مانده است.

زبان بدن دست

زبان بدن دست دادن

دست دادن یک نوع خوش آمدگویی رسمی بوده و اغلب در ملاقات ها، خوش آمدگویی، تبریک گفتن یا بعد از رسیدن به یک توافق انجام می شود. اغلب این کار سطح اعتماد به نفس و حس عاطفی در فرد را نشان می دهد.

تحقیقات دست دادن را در چند بخش دسته بندی کرده اند، خوردن انگشتان به هم، دست دادن محکم، دست دادن خیلی آرام و… این زبان بدن بسیار متداول بوده و در بین هردو مردان و زنان استفاده می شود.

در فرهنگ های مسلمان مردان با زنان دست نداده و دست یکدیگر را لمس نمی کنند.

در فرهنگ هندی مردان اصلا با زنان دست نمی دهند. به جای آن دست های خود را روی دست زن می گذارند.

یک دست دادن محکم و دوستانه در دنیای تجارت به عنوان راهی برای تاثیرگذاری ابتدایی خوب پیشنهاد می شود و خوش آمدگویی با این روش از دوران قدیم بوده است. در گذشته این کار انجام می شده تا به غریبه ها نشان دهند سلاحی در دست ندارند.

 

زبان بدن دست ها

دست‌ها به عنوان یک بخش اصلی از زبان بدن، نقش مهمی در انتقال اطلاعات غیرکلامی دارند. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر نقش دست‌ها در زبان بدن می‌پردازیم:

  1. اشاره و ارجاع: دست‌ها برای اشاره و ارجاع به موضوعات و اشیاء مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، اشاره با انگشت اشاره به یک شیء مشخص یا حرکات دست برای نشان دادن جهت یا راهنمایی در مکان‌ها استفاده می‌شود.
  2. اعلام وضعیت و احساسات: حرکات دست می‌تواند وضعیت و احساسات فرد را نشان دهد. برای مثال، تکان دادن دست به عنوان علامت راضی بودن یا تعجب، ضربه زدن به میز به عنوان نشانه عصبانیت و تندی یا چرخاندن دست‌ها به عنوان علامت ناامیدی و ناراحتی، می‌تواند به کمک زبان بدن دست ها به اشتراک گذاشته شود.
  3. تعامل و ارتباط: دست‌ها در تعاملات اجتماعی و ارتباطات بین فردی نقش مهمی دارند. با حرکات دست می‌توان ابراز تعارف، پذیرش، اعتماد، وفاداری و تمایل به همکاری را نشان داد.
  4. تأثیرگذاری: حرکات و لمس دست می‌تواند تأثیر زیادی بر دیگران داشته باشد. به‌طور مثال، لمس دست به عنوان نشانه توجه، دلسوزی و تعامل، می‌تواند باعث شکل‌گیری ارتباط مهمی در بین افراد شود.

با توجه به اینکه زبان بدن دست ها به صورت ناخودآگاه عمل می‌کند، درک و توجه به نشانه‌ها و حرکات دست، می‌تواند به فهم بهتر احساسات و نیازهای فردی در مکالمات غیرکلامی کمک کند.

 

زبان بدن نفس کشیدن

زبان بدن مرتبط با نفس کشیدن و الگوهای تنفسی می تواند نشانه ای از وضعیت خلقی و فکری فرد باشد.

به همین علت ارتباط بین زبان بدن و تنفس اغلب در موضوعاتی مانند ملاقات های کاری و سمینارها مورد توجه است.

در کل نفس های عمیق تر که در آن از دیافراگم و شکم استفاده می شود اغلب نشان از حالت آرام و اعتماد به نفس دارند.

در مقابل نفس های سطحی و خیلی سریع اغلب به عنوان وضعیت عصبی و نگرانی معنی خواهند شد.

برخی از متخصصین تجارت پیشنهاد می دهند روی الگوی تنفسی فرد دقت داشته باشید تا بتوانید متوجه میزان درک متقابل او از شرایط شوید.

زبان بدن حرکات فیزیکی

گرفتن جلوی دهان اغلب برای سرکوب احساسات و شاید عدم قطعیت است.

همچنین می تواند به این معنا باشد که فرد سخت در حال تفکر بوده و شاید مطمئن نیست که بعد چه بگوید. چیزی که شما از طریق زبان بدن و سیگنال های غیرکلامی می گویید روی اینکه دیگران شما را چگونه ببینندچقدر شما را دوست داشته و به شما احترام بگذارند و اینکه به شما اعتماد کنند یا نه اثر خواهد گذاشت.

متاسفانه افراد زیادی سیگنال های منفی یا گیج کننده ای می فرستند بدون اینکه حتی متوجه آن باشند. وقتی این اتفاق می افتد هردو ارتباط و اعتماد بین طرفین آسیب خواهد دید.

تن صدا در زبان بدن

تن صدا ترکیبی از زبان صحبت و زبان بدن است. لحنی که با آن چیزی را بیان می کنید روی چگونه تفسیر شدن ان مطلب تاثیر خواهد داشت.

  • فریاد زدن
  • لبخند زدن
  • با تمسخر گفتن
  • با عصبانیت گفتن

می توانند یک لایه ی معنایی به حرف شما اضافه کنند که نه زبان بدن است و نه زبان حرف زدن.

آموزش و روانشناسی زبان بدن

خواندن نشانه های عاطفی زبان بدن

به گریه کردن نگاه کنید؛ اغلب گریه بر اثر احساسات شدید خواهد بود. گاه گریه ای نشانه ای از ناراحتی یا سوگواری است اما گریه کردن می تواند نشانه ای از خوشحالی نیز باشد.

از این رو در زمان ارزیابی گریه شما باید به دنبال نشانه های دیگر نیز باشید تا علت اصلی گریه کردن را متوجه شوید.

البته ممکن است گریه در تلاش برای جلب همدردی دیگران یا برای فریب دادن باشد.

اصطلاحا این حالت را اشک تمساح می نامند، یک اصطلاح که بنا به باور نادرستی ایجاد شده است که کروکودیل ها وقتی صید می شوند گریه می کنند.

به دنبال نشانه های عصبانیت یا تهدید باشید؛ نشانه های تهدید شامل ابروهایی به شکل v ( اخم کردن ) بوده و فرد خود را به شما نزدیک می کند.

دست به سینه بودن و با خشم نزدیک شدن به شما می تواند نشانه ی دیگری از عصبانیت فرد باشد.

به دنبال نشانه های اضطراب باشید؛ وقتی انسان ها استرس دارند حرکات صورت و پلک زدن آن ها بیشتر شده و دهانشان یک خط باریک تر دیده خواهد شد.

کسانی که اضطراب دارند ممکن است دستان خود را مشت کرده و حالت بی قرار داشته باشند. آن ها نمی توانند یک جا بی حرکت بمانند.

اضطراب می تواند باعث شود گاه فرد بی اختیار پاهای خود را به زمین زده یا مرتبا پاهایش را تکان دهد.

به دنبال نشانه هایی از خجالت کشیدن باشید؛ خجالت می تواند با اجتناب از تماس چشمی یا تغییر مسیر دید،

پایین انداختن سر یا حتی لبخندهای کنترل شده و عصبی خود را نشان دهد.

اگر یک نفر زیاد به پایین و به زمین نگاه می کند شاید خجالت کشیده و یا ترسیده است.

همچنین انسان وقتی ناراحت است یا سعی می کند موضوعی عاطفی را پنهان کند به پایین نگاه خواهد کرد.

در کل وقتی یک نفر به زمین نگاه می کند در حال فکر کردن و حس کردن احساسات ناخوشایندی خواهد بود.

مراقب هر نشانه ای از غرور باشید؛ فرد با یک لبخند کوچک، خم کردن سر به سمت عقب و گذاشتن دست ها روی ران پا به نوعی غرور خود را نشان خواهد داد.

زبان بدن

خواندن نشانه های ارتباطی زبان بدن

ارزیابی فواصل، لمس کردن و یا دوری کردن؛ این یک راه برای گفتگو در ارتباطات بین فردی است. نزدیکی فیزیکی و لمس نشانه هایی از دوست داشتن، محبت و عشق هستند.

کسانی که در ارتباطی نزدیک هستند نیاز به فضای شخصی کمتری نسبت به افراد غریبه دارند

در اغلب فرهنگ ها هیچ چیز به اندازه ی فضای شخصی اهمیت ندارد. البته به یاد داشته باشید

حد فاصله ای که در برخی فرهنگ ها نزدیک خوانده می شود در برخی دیگر زیاد نزدیک تلقی نخواهد شد.

چشمان فرد را بخوانید؛ تحقیقات نشان داده اند وقتی افراد وارد مکالمات جالب می شوند چشمان آن ها 80 درصد مواقع روی صورت فرد مقابل متمرکز می ماند، آن ها تنها روی صورت فرد تمرکز ندارند

بلکه برای چند دقیقه روی چشمان او خیره خواهند شد. سپس به سمت بینی و لب ها رفته و دوباره به چشم های او برمی گردند.

ممکن است هرازگاهی در این بین به میز نیز نگاه کنند اما همیشه دوباره به چشمان فرد مقابل برخواهند گشت.

وقتی فرد در طول مکالمه مرتب به اطراف نگاه می کند یعنی از این صحبت خسته شده و همین حالا نیز زیاد به حرف های شما دقت ندارد.

گشاد شدن مردمک های چشم یعنی فرد به موضوعی که در حال گفتگو است علاقه دارد.

البته به یاد داشته باشید مصرف برخی مواد باعث این اتفاق خواهند شد، مانند الکل، کوکائین، آمفتامین، LSD یا لایزرژیک اسید دی متیل آمید (یک روان گردان) و… ارتباط چشمی می تواند به عنوان نشانه ای برای اعتماد نیز استفاده شود.

ارتباط چشمی مداوم نشان می دهد فرد از پیامی که سعی در ارسال آن دارد بسیار آگاه است.

کسی که قصد فریب دادن یک نفر را دارد ممکن است تماس چشمی خود را قطع کند.

همچنین تلاش برای نداشتن تماس چشمی می تواند علامت بزرگی از دروغ گفتن باشد.

البته به یاد داشته باشید همانطور که قبلا گفته شد در مورد ارزیابی ارتباط چشمی و دروغ گویی +شخصیت های فردی بسیار متفاوت هستند.

به حالت بدنی این فرد دقت کنید؛ اگر کسی دستان خود را پشت سر یا گردنش گذاشته به این معنا تفسیر می شود که برای شنیدن موضوع صحبت اماده است و یا اینکه در حالتی راحت به پشت تکیه داده می باشد.

اغلب انداختن دست ها یا پاها روی هم نشانه ای از مقاومت و قدرت پذیرش کم مقابل فرد دیگر می باشد.

در کل وقتی بدن در چنین حالتی قرار می گیرد نشان می دهد که از نظر روانی، فیزیکی و عاطفی می خواهد خود را از این فرد فاصله دهد.

نشانه های ارتباطی زبان بدن

خواندن نشانه های جذب

تماس چشمی را ارزیابی کنید؛ برقراری تماس چشمی نشانه ای از جذب شدن است.

در این حالت فرد چیزی بیشتر از حد طبیعی ( شش تا ده بار در دقیقه ) پلک می زند.

چشمک زدن می تواند نشانه ای از جذب شدن یا عشق باشد؛ البته به یاد داشته باشید

این یک نشانه با تفسیرهای مختلف در فرهنگ های متفاوت است. برخی فرهنگ ای آسیایی چشمک زدن را درست ندانسته و آن را نوعی بی ادبی می دانند.

مراقب حالات خاص در صورت باشید؛ لبخند زدن یکی از واضح ترین نشانه های جذب بدن است.

البته باید مطمئن باشید تفاوت بین لبخند ساختگی با لبخندی حقیقی را می دانید.

مثلا می توان گفت لبخندهای ساختگی زیاد عمیق نبوده و نمی توان اثرات ان را در اطراف چشم ها دید.

لبخند واقعی باعث چروک های ریزی اطراف چشمان فرد خواهد شد. وقتی فرد لبخندی ساختگی می زند شما این چروک ها را نخواهید دید.

بالابردن ابروها نیز می تواند نشانه ای از جذب شدن باشد.

حرکات، حالات بدن و طرز ایستادن فرد را در نظر داشته باشید؛

اغلب افرادی که به یکدیگر جذب شده اند تلاش دارند تا فاصله ی خود با هم را کم کنند.

این می تواند به معنای خم شدن به سمت فرد مقابل باشد و حتی مستقیم تر بوده و با لمس همراه شود.

یک ضربه ی آرام یا گرفتن بازوی فرد می تواند نشانه ای از علاقه به او باشد.

همچنین می توان با قرار گرفتن پاهای فرد به سمت فردی دیگر یا قرار گفتن مقابل چیزی که او دوست دارد این علاقه را درک کرد.

قرار گرفتن کف دست ها به سمت بالا نیز می تواند نشان از علاقه ی رمانتیک داشته باشد زیرا نشانه ای از پذیرا بودن اوست.

مراقب تفاوت های جنسیتی در نشان دادن علاقه باشید؛ مردان و زنان می توانند در نشان دادن علاقه ی خود از طریق زبان بدن تفاوت هایی داشته باشند.

مردان اغلب به سمت جلو خم شده و خود را به سمت فرد مورد علاقه شان متمایل می کنند در حالی که زنان با عقب کشیدن خود و خم شدن به سمت پشت این علاقه را بروز می دهند.

مردی که شیفته ی یک فرد شده است ممکن است دستان خود را روی سرش با زاویه ی نود درجه قرار دهد.

وقتی یک زن از خود علاقه نشان می دهد دست های او باز بوده و ممکن است بخشی از بدن بین چانه و لگن را لمس کند.

خواندن نشانه های قدرت

مراقب ارتباط چشمی باشی د؛ ارتباط چمشی، یک کانال در خواندن نشانه های بدن، راه اصلی برقراری ارتباط بین افراد مختلف در مورد تسلط و قدرت است. کسانی که می خواهند بر فرد دیگر غلبه داشته باشند به او خیره شده و با برقراری ارتباط چشمی مستقیم و دائم با او حرف می زنند. او آخرین فردی است که این ارتباط چشمی را قطع می کند.

اگر می خواهید قدرت خود را ارزیابی کنید باید به یاد داشته باشید ارتباط چشمی دائم می تواند آزاردهنده باشد.

ارزیابی حالات صورت؛ فردی که می خواهد قدرت را در دست گیرد از لبخند زدن خودداری کرده و با جدیت صحبت نموده و شاید به جای آن اخم کرده یا لب هاش را جمع کند.

ارزیابی حالات بدن و طرز ایستادن؛ حالت بدن می تواند نشانه ای از قدرت جویی و تسلط باشد،

اشاره کردن به دیگران و از استفاده از حالاتی که در چشم باشند راهی برای نشان دادن قدرتتان است. بعلاوه وقتی فرد به جای اینکه راحت بایستد می خواهد خود را بلندتر و قوی تر نشان دهد این نشانه ای از علاقه به بروز قدرت است.

افراد سلطه جو اغلب محکم دست می دهند. این افراد دست خود را روی پاهایشان گذاشته و کف دست به سمت بالا قرار می گیرد. ان ها محکم دست شما را گرفته و این نشانه ای از علاقه به کنترل کردن است.

خواندن زبان بدن

خواندن زبان بدن

باید بدانید خواندن زبان بدن یک کار پیچیده است؛ رفتارهای غیرشفاهی خودشان پیچیده هستند زیرا هر انسان منحصر به فرد بوده و خود را به شکل متفاوتی نشان خواهد داد.

خواندن زبان بدن می تواند چالش برانگیز باشد زیرا برای تفسیر نشانه هایی که افراد دیگر برای شما می فرستند باید تصویر کاملی از ان ها داشته باشید. برای مثال آیا این فرد امروز اشاره کرده است

که با همسر خود دعوایی داشته و یا در کارش ارتقا نگرفته است؟ یا در تمام وقت شام به طور قابل توجهی مضطرب بوده؟

وقتی زبان بدن افراد دیگر را تفسیر می کنید حتما باید هرجا ممکن بود شخصیت، فاکتورهای اجتماعی، رفتارهای شفاهی و وضعیت او را نیز در نظر بگیرید؛ درست است که همیشه به این اطلاعات دسترسی نخواهید داشت اما این ها برای خواندن زبان بدن مفید خواهند بود. انسان ها پیچیده هستند پس نباید از اینکه چطور خودشان را به شکل پیچیده ای با بدنشان نشان می دهند تعجب کرد.

شما می توانید خواندن زبان بدن را با دیدن یک برنامه ی تلویزیونی مورد علاقه ی خود مقایسه کنید؛ شما تنها یک صحنه از این برنامه را نمی بینید بلکه برای اینکه بتوانید درست معنای هر صحنه را درک کنید باید همه ی بخش ها را نگاه کنید.

شما باید قسمت های قبلی، تاریخچه ی شخصیت ها و کل فیلم را در ذهن داشته باشید.

در مورد خواندن زبان بدن نیز باید تصویر کامل تری از فرد در ذهنتان باشد.

به تفاوت های فردی دقت داشته باشید؛ وقتی صحبت از زبان بدن می شود هیچ تناسب خاصی برای همه ی افراد وجود ندارد.

اگر می خواهید بتوانید زبان بدن افراد دیگر را درست تفسیر کنید شاید باید کمی ابتدا آن فرد را بشناسید.

چیزی که برای یک نفر درست است شاید همیشه برای فرد دیگر درست نباشد.

چگونه زبان بدن را بخوانیم

درک زبان بدن می تواند منجر به روابطی نزدیک تر شود زیرا مکالمات غیرشفاهی شامل بیش از شصت درصد از معنای ارتباطات بین فردی را تشکیل می دهند.

دقت به سیگنال هایی که فرد با زبان بدن خود ارسال می کند و توانایی خواندن موثر این نشانه ها یک مهارت خیلی مفید است.

با کمی دقت و توجه بیشتر، می توانید یاد بگیرید چطور درست زبان بدن را بخوانید و با تمرین کافی می تواند تبدیل به خصلت شما شود.

2024-01-06T21:00:01+03:30توسط |دسته‌ها: تکنیک های درمان|4 دیدگاه

4 دیدگاه

  1. Avatar
    masoud سپتامبر 21, 2021 در 2:15 ب.ظ پاسخ

    سلام
    ارتباط با دیگران مهم ترین بخش از زندگی ما انسانهاست که ساختاری اجتماعی داریم
    مطالب مفید بودند برام، استفاده کردم ، ممنون
    اما در مقایسه ارتباطاتم افرادی که از میمیک‌های صورت و چشم هنگام صحبت کردن، استفاده میکنند، تبحر و تاثیر بیشتری در ارتباط با دیگران دارند و به اعتقاد من نوعی از به رخ کشیدن اعتماد بنفس بیشتر است، در استفاده از دستان برای تاثیر بیشتر و نفوذ کلام، بهتر است به اشاراتی که قالبا حالت دستوری و برتری نسبت به دیگران است استفاده شود و همیشه حالت لیدر را در برقراری ارتباط حفظ کرد، البته مدنظر بنده در روابط کاری و اقتصادیست
    بهرحال ممنون که باعث شدین بیشتر به این مورد فکر کنم

  2. Avatar
    زهرا نوامبر 20, 2021 در 9:16 ب.ظ پاسخ

    با عرض سلام و خسته نباشید.
    ممنون میشم اگه ادمین سایت لطف کنن به این 5 سوال من پاسخ بدن.
    خواهرزاده من پسریه 18 ساله. یه سری مشکلات از بچگی داشته که پدرش فکر میکرده پسرش از عمد و برای لج بازی این جوریه. میگرفته میزدتش. حالا مادرش با یه خانمی اشنا شده که این خانم داره روانشناسی میخونه و دانشجو هست و این خانم گفته انگار پسر خواهرم اتیسم خفیف یا اسپرگر باشه. مادرش میخواد ببرتش دکتری که در زمینه اتیسم و اسپرگر و این جور بیماری ها کار میکنه تا بفهمه پسرش ممکنه از این بیماری ها داشته باشه.
    خانم دکتر درویشی رو من از قبل میشناسم. یه زمانی مریض ایشون بودم و خیلی راضی ام. دکتر خیلی خوبی هستند.
    ☆★1- فقط نمیدونم خانم دکتر در زمینه اتیسم و اسپرگر و این مدل بیماری هام کار میکنن؟ که اگه میکنن بگم به خواهرم پسرشو بیاره مطب ایشون که ایشون بگن ممکنه اصلا پسرش از این بیماری ها داشته باشه یا نه.
    ☆★2- خانم درویشی روانشناس بالینی هستن دیگه؟ من این اصطلاحات رو بلد نیستم. ولی خواهرم دنبال روانشناس بالینیه.
    یه اقای روانپزشک هم تو همون مطب هستن که مریض ایشون هم بودم. اسمشون فکر میکنم اقای مجید محمدپور بود. ایشون یادمه علاوه بر اونجا یه جای دیگم مطب داشتن که فکر کنم صادقیه بود. خواهرم شنیده برای تشخیص این مدل بیماری ها باید هم روانشناس بالینی ببینه شخصو. هم روانپزشک. هم متخصص اعصاب و روان.
    ☆★3- نمیدونم اقای محمدپور در زمینه اتیسم و اسپرگر و این مدل بیماری هام کار میکنن؟
    ☆★4- اقای محمدپور جز اون مطب کنار خانم درویشی و مطب صادقیه جای دیگه هم مطب دارن؟
    ☆★5- اقای محمدپور فقط روانپزشک اند یا متخصص اعصاب و روان هم هستن؟ چون من ایشونو به عنوان روانپزشک میشناختم. نمیدونم اگه تخصص دیگه ای هم در کنارش داشته باشن.
    ممنون میشم اگه لطف کنید و به این 5 سوال پاسخ بدین.

    • دکتر شقایق درویشی
      دکتر شقایق درویشی نوامبر 27, 2021 در 12:07 ق.ظ پاسخ

      سلام
      وقت بخیر
      بله کلینیک در زمینه هایی که شما نیاز دارید میتونن کمکتون کنن.
      برای اطلاعات بیشتر با شماره های
      02188217088
      09382074868
      در تماس باشید.

  3. Avatar
    Amin اکتبر 8, 2023 در 6:15 ب.ظ پاسخ

    مطلب بسیار خوب و آموزنده ای بود . اگه بعد از توضیح حالت های فرد ، تصویری متناسب با اون حالت هم میزاشتین عالی میشد .

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم