/, زوج درمانی/سرد شدن رابطه زوجین [علت ها +جلوگیری و درمان از سرد شدن رابطه]

سرد شدن رابطه زوجین 

بسیاری از زوجین اغلب این موضوع را تجربه می کنند که پس از گذشت مدتی از سال های آغازین و شور و هیجان اولیه، روابط آن ها رو به سردی می رود و حتی موجب طلاق زوجین میشود. آن ها به مرور تغییرات را در روابط احساس می کنند، اما نمی توانند تشخیص دهند که چرا و چگونه رقم خودره است. این اتفاق، نه فقط در مورد زوج های تازه، بلکه در همه روابط، می تواند رخ دهد و دلایلی متعددی وجود دارد که موجب می شود روابط صمیمیت و تازگی خود ار از دست داده و رو به سردی رود. وقتی روابط سرد می شوند، افراد تمایل دارند رفتار بدی داشته باشند. اغلب هنگامی که وقتی با فاصله عاطفی مواجه می ‌شوند، بدون هیچ توضیحی از خانه بیرون می ‌روند. برخی دیگر بهانه می آورند یا از پذیرفتن نشانه هایی که نشان می دهد رابطه رو به پایان است خودداری می کنند.

حقیقت این است که روابط نیز، مانند استخوان، گاهی اوقات شکسته می شود. با این حال، بیشتر جدایی ها یک شبه اتفاق نمی افتد. اغلب فاصله بین دو نفر به طور نامحسوس اما پیوسته افزایش می یابد تا اینکه هر دو در نهایت تصمیم به پایان دادن به رابطه می گیرند. اولین نشانه ‌ها شاید این باشد که دیگر احساس همراهی نمی‌کنند، با هم نمی‌خندند و یا از نگاه کردن به یکدیگر اجتناب می ‌کنند. فاصله عاطفی همواره آزار دهنده است، خصوصا اگر یک نفر همچنان به ادامه دادن رابطه اعتقاد داشته باشد، دردناک تر هم خواهد شد. البته این به این معنا نیست که فرد دیگر، رنج نمی ‌برد.

اما پیش از هر چیز باید توجه داشت که سرد شدن روابط، اغلب نشانه این نیست که آن ها دیگر اهمیتی به یکدیگر یا رابطه نمی دهند، بلکه به این معناست که آن ها، جایی در اعماق وجود، عصبانی یا آسیب دیده هستند. توجه به این واقعیت می تواند به ما کمک کند تا دید واقعی تری به زندگی خود داشته و در راستای بهبود آن گام برداریم. ما در این مقاله قصد داریم همه آنچه که لازم است درباره سرد شدن روابط بدانید و همچنین راه هایی برای پیشگیری و یا احیای آن را، ارائه دهیم.

علت های سرد شدن رابطه 

گفتیم که عوامل مختلفی می تواند موجب تغییر میزان صمیمت و لذت در یک رابطه شود و به تعبیری به سرد شدن آن بی انجامد. ما در ادامه به مهم ترین دلایلی که می تواند در این زمینه موثر باشد، اشاره خواهیم کرد:

گذراندن مراحل طبیعی یک رابطه: 

زو هیکسِ (Zoe Hicks) درمانگر، در یکی از مقالاتش به این موضوع اشاره می کند که همه روابط، اغلب پنج مرحله را از سر می گذرانند که آخرین مرحله آن، عشق است. اما مذاکرات در چهار مرحله قبل، می تواند روابط را با سختی مواجه کند. در مرحله نخست، که به عنوان شیفتگی شناخته می شود، یک واکنش بیوشیمیایی منجر می شود زمانی که زوجین با هم هستند، احساس خوشبختی کنند و در مقابل، هنگامی که از هم دور هستند، یک اشتیاق عمیق برای دیدار دوباره، داشته باشند. مرحله دوم که به درستی Landing نامیده می شود و بی شباهت با فرود آمدن هواپیما نیست، زمانی رخ می دهد که زندگی واقعی، فانتزی ها و رویاها (یا برخی از آن ها) را با شکست مواجه می کند. مرحله بعد نیز که به «دفن کردن» موسوم است، جنبه ‌های پیش پا افتاده ‌تر زندگی روزمره را هدف قرار می دهد. این طبیعی است که یک رابطه، در حین فرود و دفن کردن، سرد شود، اما در طول بازسازی، می تواند دوباره احیا شود. البته باید توجه داشت که همه روابط، ممکن است تا آن مرحله دوام نداشته باشند.

برخورد نامناسب زوجین با یکدیگر:

گاهی ممکن است روابط سرد شوند به این دلیل که یکی یا هر دو زوج، مهارت های نابالغی برای مقابله با احساسات خود و طرف مقابل دارند. جدا کردن، یک مکانیسم دفاعی است که اغلب کودکان خردسال، هنگامی که به آنچه می خواهند دست پیدا نمی کنند، از آن استفاده می کنند. آن ها، افراد را به عنوان “همه خوب” یا “همه بد” معرفی می کنند و می بینند. اغلب این کودکان، با گذشت زمان رشد کرده و مهرات های دفاعی خود را ارتقا می دهند، اما ممکن است که تا سال های جوانی نیز ادامه یابد و به روابط آن ها کشیده شود. اگر زوجین هنگام عصبانیت، در دیدن خوبی های یکدیگر، دچار مشکل شوند، این امر می تواند باعث تیره شدن رابطه و سرد شدن آن گردد.

علاوه بر این، مکانیسم های دیگری وجود دارد که افراد ممکن است با ستفاده از آن ها، به سرد شدن روابط دامن بزنند. مواردی مانند “محبت های نوبتی”، “مقایسه کردن همسر با دیگران”، “گروکشی کردن” و… از جمله مواردی است که می تواند نتایج مشابهی در بر داشته باشد.

مواجهه با واقعیت:

این یک فرآیند رایج و تکراری در اغلب ازدواج ها است. افراد با علاقه ای آتشین و بدون توجه به تمایزها، انتخاب می کنند و اینگونه می پندارند که با وجود چنین علاقه و احساسات شورانگیزی، تفاوت ها هرگز خود را نشان نخواهند داد. اما چنین نیست. این روند طبیعی تعامل است، افراد به مرور زمان و خصوصا با قرار گرفتن در یک خانه مشترک، با تصویری عینی تر و واقعی تر از یکدیگر، مواجه می شوند و در اغلب موارد این تصاویر، با تصورات اولیه متفاوت است. علاقه های آتشین معمولا موقتی و کوتاه مدت اند و به محض فروکش کردن، تصویر بدون رتوش و فیلتر افراد نمایان خواهد شد. ممکن است برخی از افراد، بلوغ احساسی و روانی این امر را داشته باشند که پس از فروکش کردن علاقه های آتشین، می توان زندگی را به نحوی عاقلانه و دوست داشتی ادامه داد. اما بسیاری از افراد و به خصوص جوان تر ها، اغلب چنین رویکردی ندارند و احساسن می کنند طرف مقابل، آن ها را فریب داده و یا تغییر کرده است. در نتیجه این شرایط، همه چیز رو به انحطاط و سردی خواهد رفت، به نحوی که می تواند به جدایی و اتمام رابطه ختم گردد.

عدم شناخت صحیح و کافی:

بر خلاف مورد بالا که در آن، افراد، شناخت نسبتا خوبی از یکدیگر دارند، اما این شناخت در پشت فیلتر احساسات آتشین، پنهان مانده، در اینجا می خواهیم به مسئله عدم شناخت کافی اشاره کنیم. بسیاری از افراد ممکن است تنها به واسطه یک معرف مورد اعتماد و یا یک آشنایی کوتاه مدت، روابط خود را آغاز کرده باشند. در این روابط، هر روز که می گذرد، افراد زوایای جدیدتری از شخصیت دیگری را کشف می کنند و این امکان وجود دارد که در نقطه ای، احساس کنند، نقطه تفاهمی با فرد مقابل ندارند. در واقع، آنچه (شناختی) که باید پیش از ازدواج، حاصل می شد، پس از ازدواج به دست می آید و در نتیجه یکی از زوجین و یا گاهی هر دوی آن ها، تمایل خود برای ادامه رابطه را از دست می دهند و سردی آغاز خواهد شد.

نشانه های سرد شدن رابطه

نشانه های سرد شدن رابطه 

بسیاری از ما تجربه کرده ایم که ناگهان چیزی در رابطه ما تغییر می کند. ما مطمئن نیستیم که دقیقا چیست، اما برخی چیزها شروع به متفاوت شدن می کنند. به نحوی که اکنون دیگر به هم نزدیک نیستیم و یا لحظات با هم بودن مان نادر است. اضطرابی که قبل از قرار ملاقات با هم احساس می کردیم، متعلق به گذشته است و دیگر از آن ملاقات ها و اشتیاق ها، خبری نیست. اگر این وضعیت فعلی در رابطه شماست، یک علامت هشدار است. احتمالا شور و شوق به پایان رسیده و دوره ای از سرد شدن در رابطه آغاز شده است. ممکن است بپرسید چطور می توان فهمید که یک رابطه رو به سردی می رودو چه نشانه های دیگری برای آن وجود دارد؟ اغلب سرد شدن روابط، خود را با نشانه هایی بروز می دهد. ممکن است در میان زوج های مختلف، نشانه های مختلفی نیز مشاهده شود. اما نشانه های رایج می تواند اغلب شامل مواردی باشد که در ادامه اشاره خواهیم کرد:

1- نداشتن رابطه زناشویی مناسب

ممکن است در بسیاری از روابط با گذر زمان و افزایش، تعداد دفعات برقراری رابطه زناشویی در طول هفته و ماه به کاهش مواجه شود. البته این یک امر طبیعی است و اغلب هر دو طرف از آن راضی هستند. با این حال، آوریل ماسینی، کارشناس روابط زوجین معتقد است که رابطه جنسی، فشارسنج یک رابطه است. البته او خاطر نشان می کند که این تنها شامل رابطه کام جنسی نمی شود و محبت فیزیکی نیز مانند در آغوش گرفتن است می تواند در این دسته قرار گیرد. به عبارت دیگر می توان گفت که یک رابطه، نه تنها زمانی که روابط جنسی در آن، کاهش یافته است، بلکه زمانی که لذت‌ های کوچک ‌تر، مانند گرفتن دستان یکدیگر و بوسیدن هنگام سلام و خداحافظی نیز کاهش یافته است، احتمالا در حال سرد شدن بودن و نیازمند احیا است.

2- سکوت های طولانی مدت:

گفتگو نکردن، یکی دیگر از عواملی است که می تواند نشانه خطر در زندگی مشترک باشد. اگر احساس می کنید که میزان مکالمات میان شما شریک زندگی تان، به شکل قابل توجهی کاهش یافته، احتمالا باید نگران آینده رابطه خود باشید. علاوه بر میزان گفتگو، موضوع گفتگوها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مکالماتی که تنها درباره موارد عمومی خانه و خانواده مانند تعمیر یکی از وسایل منزل، اجاره خانه یا وضعیت مدرسه بچه ها است نیز می تواند نگران کننده باشد. گفتگوهای موثر، مکالماتی است که برنامه های روزمره، مسائل مهم و احساسات و احوال شخصی شریک شما را شامل شود و کاهش این گونه مکالمات، می تواند نشان از سردی رابطه باشد.

3- یکنواختی رابطه بین زن و مرد

به عقیده بسیاری از محققان، یکی از نشانه های سرد شدن روابط می تواند باشد که دچار روزمرگی می شوند. بدین معنا که هر روز مجموعه ای از کارهای تکراری را به شکل بی روحی انجام می دهند. گویی تنها عادت کرده اند به این که هر روز در یک ساعت مشخص ناهار بخورند، در یک ساعت مشخص تلویزیون ببینند و در یک ساعت مشخص نیز بخوابند. اگرچه بخشی از این امر می تواند به دلیل افزایش سن و طول مدت رابطه اتفاق بی افتد و طبیعی باشد، اما در ادامه طولانی مدت آن، نتایج مطلوبی نخواهد داشت. در این شرایط زمانی که زوجین با هم می گذرانند، به جای اینکه لحظه ای شاد و مفرح باشد، خسته کننده و یکنواخت می شود. آن ها دیگر نمی توانند از لحظات با هم لذت ببرند و هر چیزی می تواند باعث تحریک شان شود. به نحوی که اگر یک تور تفریحی باشد، هر دوی آن ها می خواهند که به زودی تمام شود تا بتوانند به خانه بروند!

4- عادت به تنهایی در زوجین

این یک فرآیند طبیعی در پروسه زندگی مشترک است که زوجین پس از مدتی به این بلوغ می رسند که نیازی نیست در همه فعالیت ها یکدیگر را همراهی کنند. می توانند بخشی از فعالیت های شخصی را به تنهایی انجام داده و بخشی از روز را نیز با یکدیگر بگذرانند. این تفکیک زمانی می تواند نگران کننده باشد که بخش عمده ای از فعالیت های زوجین، از جمله کار، تفریحات، خرید، استراحت و… از یکدیگر جدا شده و تنها برای غذا خوردن و یا خواب در کنار هم قرار می گیرند. از این گذشته، عادت کردن به تنهایی یا گذراندن اوقات با دوستان، ممکن است نشانه ای از این باشد که حضور شریک زندگی دیگر در زندگی شما مهم نیست!

5- اختلافات و جر و بحث های بین زن و مرد 

وجود اختلافات و حتی گاهی جر و بحث در موضوعات مختلف زندگی مشترک، می تواند طبیعی باشد، اما تکرار مداوم آن، رویکرد سالمی نیست. در واقع این کاری است که خواهر و برادرها برای توجه بیشتر انجام می‌ دهند. خطر واقعی در اینجا این است که مشاجره ممکن است به یک هنجار تبدیل شود و جایگزین رابطه محبت آمیز زوجین شود. اینجا همان جایی است که می توان قطع به یقین نگران سلامت رابطه شد و این امر را نشانه سرد شدن آن دانست.

جلوگیری از سرد شدن رابطه

همه روابط دارای فراز و نشیب هایی هستند که در بیش از یک بار، منجر به دعوا و حتی شاید جدایی می شود. اما اگر به جای تمرکز بر بدترین جنبه ماجرا، به تحلیل وضعیت و جستجوی جایگزین آن بپردازیم، می ‌توان از همه چیز جلوگیری کرد. اگرچه برخی می گویند وقتی شور و شوق از بین می رود، دیگر بازگشتی نیست، اما به عقیده بسیاری از درمانگران زوج درمانی، تا زمانی که خاکستر هست، همیشه امیدی برای روشن شدن دوباره شعله نیز وجود دارد. با کمی تلاش و نگرانی می توانید به موقع تشخیص دهید که رابطه شما در حال سرد شدن است و دوباره به عشق و محبت برگردید. در درجه اول باید توجه داشت که البته این به معنای پایان یک زندگی نیست و برای غلبه بر این مرحله، یک تلاش مشترک لازم است. خبر خوب این است که حتی وقتی رابطه سرد شده است، اگر هنوز عشق بین آن دو وجود داشته باشد، می توان آن را نجات دهید. فقط لازم است برای مدتی تلاش بیشتری انجام دهید تا رابطه دوباره سالم و هیجان انگیز شود. این کارها، فقط نیاز به فداکاری و انرژی از سوی طرفین رابطه دارد. در اینجا به چند نکته برای احیای دوباره زندگی برای زوجین اشاره می کنیم:

شروع یک مکالمه یا گفتگو

اولین چیزی که در لیست فعالیت ها، وجود دارد گفتگو کردن است که آنقدرها هم سخت نیست. منظور از این گفتگو، همان گپ های معمولی درباره نحوه گذشت روز و کارهایی که قرار است در آخر هفته انجام دهید، نیست. در عوض، در مورد احساسی که دارید، صحبت کنید. احتمال زیادی وجود دارد که شریک زندگی شما نیز احساس کند در تنگنا گیر کرده است. هر دو باید بتوانند صریح و صادقانه صحبت کنند. گاهی اوقات شروع یک مکالمه در مورد آنچه اشتباه است می تواند به شما کمک کند راه حلی پیدا کنید که حتی گمان نمی کردید وجود داشته باشد.

تغییر یک شکل بودن روابط جنسی:

گفتیم که اگر احساس می کنید رابطه شما سرد شده است، احتمال اینکه زندگی جنسی نیز خوب پیش نرود، بسیار زیاد است. در اینجا هیچ راهی بهتر از این نیست که کمی از روال عادی خارج شوید. می توانید به فانتزی های اوایل ازدواج برگردید و تلاش کنید به همان اندازه جذاب باشید. به طور کلی تغییر روال عادی همیشگی تان تا پیش از این، می تواند به بهبود رابطه جنسی و سپس زندگی زناشویی، کمک کند.

افزودن چیزهای جدید:

تلاش کنید عناصر جدید را امتحان کنید. حرف های خنده دار زدن، پیامک های عاشقانه و یا حتی شهوانی ارسال کردن، بازی های جنسی کردن، ساختن فانتزی های جدید، افزودن چیزهای جدید و سرگرم کننده می تواند کمک کند تا شعله رابطه را دوباره روشن کنید.

برنامه ریزی برای با هم بودن:

اغلب، در روابط طولانی مدت، زوجین آنقدر به یکدیگر عادت می کنند که از انجام کارهای ساده مانند بیرون رفتن با دو یکدیگر غافل می شوند. چه با هم زندگی کنید چه نه، گذراندن وقت با یکدیگر، می تواند یکی از مواردی باشد که در وهله اول به یک روتین منجر می شود. بنابراین به جای اینکه فقط به نشستن و انجام هیچ کاری بسنده نکنید، چند جلسه را برنامه ریزی کنید. لازم نیست چیز خیلی مفصلی باشد، آن ها می توانند به سادگی بلند شدن و پیاده روی به جای تماشای تلویزیون باشند. همچنین می توانید به جای اینکه با تنبلی در خانه بمانید، روزهای تعطیل را در رستوران صبحانه میل کنید. بودن در محیط های جدید هر دوی شما را هیجان زده می کند و باعث می شود احساس سرزندگی بیشتری داشته باشید.

کنار گذاشتن گوشی موبایل:

گوشی ها، تبلت ها و کامپیوترها عملا، موجب مرگ روابط زوج های مدرن شده اند. ممکن است یکی از دلایلی که احساس می‌ کنید رابطه ‌تان سرد شده است، این باشد که دیگر روی یکدیگر تمرکز نمی کنید. شما دو نفر به احتمال زیاد زمان زیادی را صرف تلفن های همراه خود می کنید. این یک واقعیت است، همه این کار را می کنند. یکی از ساده ‌ترین راه ‌ها برای خارج کردن رابطه ‌تان از بحران، خاموش کردن تلفنتان در زمانی است که با هم هستید. زمان‌ های ویژه «بدون تلفن همراه» ایجاد کنید، جایی که فقط باید به یکدیگر و کاری که انجام می‌دهید توجه کنید.

مسافرت رفتن و ایجاد خاطرات جدید بین زن و مرد:

خانه را برای حداقل یک شب و دو روز در جایی که مورد علاقه هر دو شما باشد ترک کنید و با هم خاطرات جدیدی بسازید. لازم نیست از خانه دور شوید یا پول زیادی خرج کنید. نکته کلیدی این است که زمان با کیفیتی را با هم بگذرانید. حتی اگر فرزندان خردسال دارید یا در کار یا مسئولیت های دیگر غرق شده اید، این بسیار مهم است.

آزادی بیشتر فراهم کردن بین زوجین:

گاهی اوقات رابطه سرد شده است زیرا ممکن است یکی از دو طرف، احساس خفگی کند. این می تواند به این دلیل باشد که آن ها به سادگی آزادی بیشتری ندارند. همچنین می تواند نشان دهد که زن و شوهر در زندگی باهم متفاوت هستند، برای مثال یکی زیاد می خواهد در حالی که دیگری خیلی کم می خواهد. اگر این اتفاق برای شما می افتد، کاری باید انجام دهید این است که بدون اتهام یا بحث، فضای مورد نظر طرف مقابل را فراهم کنید. روال خود را دنبال کنید، طوری رفتار کنید که انگار همه چیز عادی است. سپس خواهید دید زمانی که اصلا انتظارش را ندارید، دلتنگ شما خواهد شد و احتمالا به سراغ شما خواهد آمد.

توجه کردن و وقت گذاشتن برای یکدیگر:

در روابط طولانی، معمول است که زن و شوهر وارد روال عادی شده و حرکات کوچکی را که می تواند برای دو نفر شادی ایجاد کند، فراموش می کنند. یک ژست محبت آمیز هنگام بیدار شدن از خواب، یک لمس غیرمنتظره، لذت های کوچک روزمره می تواند تفاوتی در یک رابطه ایجاد کند. اگر رابطه سرد شده است، احتمالا یکی فراموش می کند که به دیگری توجه کند و این برای بازگشت رابطه به حالت قبل ضروری است.

جلوگیری از سرد شدن رابطه

روانشناس برای جلوگیری از سرد شدن رابطه

این احتمالا چیزی نیست که شما بخواهید انجام دهید. نکته این است که مراجعه به یک زوج درمانگر واقعا چیز منفی نیست و به خصوص برای زوج ها می تواند بسیار مثبت باشد. اگر بسیاری از چیزهای دیگر در این لیست را امتحان کرده اید و به نظر نمی رسد هنوز نتیجه ای داشته باشد، این مورد، می تواند یک راه حل عالی باشد. تعجب خواهید کرد اگر متوجه شوید که یک زوج درمانگر، به شما کمک می کند تا صحبت های خود را بازگو کنید و این می تواند به ایجاد فضای امن برای صحبت شما و همسرتان کمک کند. متأسفانه ممکن است که در پایان مشاوره همسرداری، متوجه شوید که شما باید راه ‌های جداگانه ‌ای را طی کنید، یا ممکن است متوجه شوید که دقیقا همان چیزی است که برای برقراری رابطه به آن نیاز داشتید. در هر صورت، این یک گزینه عالی برای کمک به شما در پیدا کردن مشکل است.

کلینیک دکتر شقایق درویشی، با مجرب ترین درمانگران، می تواند در این زمینه یاری گر شما باشد. جهت رزرو نوبت و استفاده از خدمات مشاوره، با شماره تلفن 02188217088 تماس حاصل فرمایید.

 


سوالات متدوال

آیا سرد شدن روابط، همیشه با خطر جدایی و قطع رابطه همراه است؟

هرگز، اینگونه نیست که با هر اختلاف و فرودی در زندگی زناشویی، کلیت رابطه یا خطر انقطاع روبرو گردد. بسیاری از سردی ها، به شکلی دلایل جزئی و به شکلی مقطعی رخ می دهندو می توانند به سادگی با همراهی زوجین، حل و فصل شوند. اما در صورتی که این سردی و فرود، به شکلی دائمی و طولانی مدت رخ دهد، می‌تواند ماهیت زندگی زناشویی را تهدید کند.

چگونه می توان گرما و صمیمیت ابتدای رابطه را تا پایان عمر حفظ کرد؟

باید گفت که این یک تصور رایج و البته غلط، در میان زوجین است که گمان می کنند باید همه چیز تا آخر، به همان شکل ابتدایی باقی بماند. پویایی و تداوم زندگی زناشویی، نیازمند تغییرات و تطبیق مداوم با شرایط است. صمیمیتی که در ابتدای رابطه به شکل «گذراندن زمان زیاد با یکدیگر»، تعریف می شوند، ممکن است پس از گذشت ۵ سال از زندگی مشترک، به شکل دیگری خود را نشان دهد. از این رو، نمی توان همه این تغییرات و تطبیق با شرایط جدید را «سرد شدن» نامید.

چه زمانی لازم است به روانشناس مراجعه کنیم؟

بسیاری از افراد مراجعه به روانشناس را تنها مربوط به شرایط بحرانی و حاد می دانند. این در حالی است مراجعه زود هنگام، می تواند از بحرانی شدن شرایط جلوگیری کند. از این رو، در صورتی که احساس می کنید، نمی توانید با گفتگوهای ساده مشکلات را حل کنید، بهتر است در یک مشاور به منظور تسهیل گفتگو و آموزش تکنیک های لازم، کمک بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم