//مشکلات ازدواج سنتی

مشکلات ازدواج سنتی

یکی از شیوه های آشنایی طرفین ازدواج با یکدیگر، روش سنتی است. اصل و پایه در آشنایی سنتی برای ازدواج این است که دو طرف، از قبل یکدیگر را نمی شناسند و از طریق شخصی که مورد اعتماد خانواده طرفین ازدواج هستند با یکدیگر قرار ملاقات می گذارند و سعی می کنند در چند مرحله دیدار، از یکدیگر شناختی نسبی به دست آورند و با استفاده از این شناخت نسبی، تصمیم قطعی و نهایی از طرف خانواده ها اتخاذ شود.

این شیوه در خانواده های متوسط و معمولا مذهبی ایرانی، یکی از مرسوم ترین روش ها برای ازدواج است. اما با توجه به سطح توقعات طرفین ازدواج و تجربه های شکست خورده در این نوع ازدواج، متوجه می شویم که مشکلات ازدواج سنتی، معمولاً بیشتر از محاسن و نکات مثبت این نوع ازدواج است.

همانطور که گفته شد، در ازدواج سنتی، دختر و پسر یکدیگر را از قبل نمی شناسند و صرفا برای آشنایی و شناخت طرف مقابل، به چند مرحله دیدار اکتفا می کنند که اتفاقا مشکل اصلی و به اصطلاح پاشنه آشیل ازدواج سنتی نیز همین نداشت شناخت کافی طرفین از یکدیگر است.

در این مقاله قصد داریم تا با بیان و روشن سازی مشکلات ازدواج سنتی و ارائه راهکارهایی برای برخورد صحیح با چنین شرایطی، در خدمت شما عزیزان باشیم:

 

ازدواج سنتی چیست؟

ازدواج سنتی به ازدواجی اطلاق می‌شود که بر اساس روش‌ها، آداب و رسوم سنتی و فرهنگی یک جامعه صورت می‌گیرد. در این نوع ازدواج، عروس و داماد معمولاً توسط والدین انتخاب و تأیید می‌شوند و زوجین تا پیش از مراسم خواستگاری، شناخت چندانی از یکدیگر ندارند.

از جمله مهمترین مشکلات و چالش‌های ازدواج سنتی، عبارتند از:

  • عدم شناخت کافی
  • محدودیت در انتخاب همسر
  • ازدواج اجباری
  • پیوند بدون عشق
  • عدم تطابق شخصیتی و فرهنگی

 

مسئولیت سنگین خانواده ها در ازدواج سنتی :

در ازدواج سنتی خانواده ها بخش بزرگی از مسئولیت ازدواج را بر عهده می گیرند .خانواده ها از همان ابتدا که از طرف شخص مورد اعتماد به یکدیگر معرفی می شوند می بایست تحقیقات خود را از طرف مقابل شروع کنند و چون معمولا مسئولیت تحقیق و بررسی بر عهده بزرگترهای خانواده می باشد ، چنانچه در زندگی آینده زوج ، به مشکلی برخورد کنند که ریشه در عدم شناخت مناسب از یکدیگر دارد ، تمامی انگشت های اتهام به سمت بزرگتران خانواده و به خصوص پدران می باشد .

مشکلات ازدواج به صورت سنتی

انسان ها می توانند نقش بازی کنند !

اگر به برخورد هایی که در مراسم های آشنایی بین خانواده ها و دختر و پسر شکل می گیرد ، به صورت خوشبینانه نگاه کنیم و فرض کنیم که در این جلسات تمام خلق و خوی ها طرف مقابل را متوجه می شوند ، باز هم شکافی به اسم فاصله “حرف تا عمل “ وجود دارد .

در این گونه مراسم ها به سبب برخورد های اولیه مقداری شرم و حیا و گاهی خجالت زدگی باعث می شود تا طرفین کمی از شخصیت واقعی و حقیقی خود دور شوند و به نوعی در این مجالس از واقعیت ها دور شده و به سمت نمایشی شدن می رویم .

به این علت نمی توان به صرف چند جلسه آشنایی در محیط خانه و خانواده اکتفا کرد و برای شناخت کافی از طرفین فرصت فراوانی نیاز می باشد .

عشق ، بعد از ازدواج !

” عشق بعد از ازدواج بوجود می آید “ این یکی از جملاتی می باشد که در مراسم های ازدواج سنتی به کرات شنیده می شود . این جمله تا حد قابل توجهی ابهام ، پیش بینی و احتمال را در خود جای می دهد و اگر با فکر و اندیشه ای آزاد به این جمله دقت کنیم سوالاتی در ذهن ما می تواند شکل بگیرد .

  • آیا عاشق شدن بعد از ازدواج امری قطعی است ؟
  • آیا می توان به شخصی که صرفا با معیار های خانواده انتخاب شده است ، اعتماد داشت ؟
  • آیا در آینده زوج می توان حد قابل قبولی تفاهم متصور شد ؟

جواب این سوالات نیز به همان اندازه که جمله ” عشق بعد از ازدواج بوجود می آید “ می تواند مبهم و ناشناخته باشد و هیچگاه برای این سوالات نمی توان جواب قطعی و قابل قبولی پیدا کرد مگر اینکه طرفین قبل از ازدواج به شناخت خوبی از یکدیگر برسند .

راه حل های طلایی برای برخورد با مشکلات ازدواج سنتی

1-مشاوره پیش از ازدواج :

یکی از بهترین راه حل ها و پیشنهاد های خوب در مواجه با چنین شرایطی مراجعه به مشاوران و روانشناس بالینی می باشد .همانطور که گفته شد بزرگترین ایراد و مشکل ازدواج سنتی عدم شناخت کافی زوجین پیش از ازدواج می باشد . در مشاوره قبل از ازدواج مشاوران و روانشناسان به سبب تجربه و علم خود می توانند در فرصت هایی هر چند ناچیز و کوتاه ذهن طرف مقابل را با چند جلسه مشاوره آنالیز و بررسی کنند و با مقایسه با المان های ازدواج موفق متوجه می شوند که آیا این زوج می توانند در زندگی آینده موفق باشند یا خیر ؟

مشاوره پیش از ازدواج میتواند تا حدود زیادی از طلاق زوجین جلوگیری کند ، اما بسیاری از زوج ها این موضوع را جدی نمیگیرند و به دلیل هیجانات عجولانه تصمیم به ازدواج میگیرند . که متاسفانه در موارد زیادی این گونه ازدواج ها به طلاق ختم میشود .

2- مسافرت خانواده ها با یکدیگر پیش از ازدواج :

ضرب المثل معروفی در بین ایرانیان وجود دارد که ” برای شناخت کسی با او به سفر برو “.

سفر کردن با کسی به سبب وجود چالش هایی که ممکن درطول  سفر با یکدیگر با آنها برخورد کنید می تواند اطلاعات مفیدی راجع به ویژگی های شخصیتی فرد در اختیار شما قرار بدهد و شما را از ویژگی های مخفی شده ذاتی طرف مقابل آگاه سازد .

به همین سبب به خانواده ها توصیه می شود تا قبل از رسمی شدن کامل مراسمات با یکدیگر به مسافرت بروند .

ازدواج یکی از مهمترین مراحل زندگی هر شخصی می باشد که در این مسیر ممکن است گاهی به سبب عدم تجربه کافی در برخورد با معقوله ازدواج تصمیمات نادرستی اتخاذ شود که میتواند منجر به طلاق یا طلاق عاطفی شود . مشاوران و روانشناسان می توانند شما را تا حد قابل توجهی از سختی های موجود در این مسیر آگاه سازند و به شما کمک می کنند تا بهترین تصمیم را در مورد ازدواج بگیرید .

2024-02-04T19:08:29+03:30توسط |دسته‌ها: زوج درمانی|یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar
    Elham ژوئن 28, 2020 در 7:43 ب.ظ پاسخ

    خانواده من بخاطر وجود فرهنگ سنتی و مذهبی ای که دارن و بخاطر زندگی در شهر کوچک اصرار دارن تا من ازدواج سنتی رو تجربه کنم اما خودم به هیچ وجه راضی به انجام این کار نیستم
    پیشنهاد شما به بنده برای قانع کردن خانوادم چه راهی پیشنهاد میدین؟

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم