//رفتار با کودک حرف گوش نکن [۸ نکته داشتن کودک حرف گوش کن]

رفتار با کودک حرف گوش نکن

امروزه با بیشتر شدن دغدغه های زندگی اجتماعی و کاری والدین ، شکاف عمیقی میان روابط پدران و مادران با کودکان خود شکل گرفته است و این فاصله میان والدین و فرزندانشان سبب می شود تا این دو طرف ، درک درستی از انتظارات یکدیگر نداشته باشد .

در علم روانشناسی با نگاهی علمی به مسئله چگونگی رفتار با کودک حرف گوش نکن ، تحقیقات و بررسی ها شکل می گیرند و با توجه به اینکه بچه حرف گوش نکن چقدر می تواند در زندگی خانوادگی نقش چالش برانگیزی را ایفا کند ، این مسئله می تواند با ظرافت هایی همراه باشد .

یک سوال مهم که برای خیلی از خانواده ها به وجود می آید این است که :

چگونه کودکی حرف گوش کن داشته باشیم ؟

در ادامه ۸ راهکار ساده و عملی برای داشتن کودکی حرف گوش کن و رفتار با کودک های حرف گوش نکن را برایتان اورده ایم .

۸ نکته برای داشتن کودک حرف گوش کن :

1-تکرار کردن نصحیت ها از تاثیر گذاری آنها جلوگیری می کند :

گاهی اوقات والدین کودکان فکر می کنند هر چه قدر تعداد دفعات تکرار یک نصیحت برای کودکان بیشتر باشد عمق تاثیر گذاری مطلب در کودکان بیشتر خواهد شد.اما تجربه ثابت کرده است که دقیقا میزان تاثیر گذاری نصیحت ها در کودکان با تکرار نصحیت ها رابطه عکس دارند و والدین با تکرار بیش از حد ، زمینه نصیحت گریزی را در فرزند خود تقویت می نمایند . تکرار نکردن نصیحت ها میتواند اولین قدم برای داشتن کودک حرف گوش کن باشد.

2-سعی کنید در شرایط بجا با کودک خود صحبت کنید :

کودکان گاهی در شرایطی مرتکب اشتباهاتی می شوند که والدین هیچگاه انتظار آن را نداشته اند و همین عامل باعث می شود تا آستانه تحمل و صبر آن ها تا حد قابل توجهی کاهش پیدا کند و در جایگاهی نا مناسب به کودک خود پرخاش کنند تا او را متقاعد کنند که کار او اشتباه بوده است .مثلا همه ما تجربه برخورد با والدینی که سعی دارند تا در جمع اقوام و سایر کودکان ، فرزند خود را چه با عمل چه با کلام تنبیه کنند را داشته ایم .این کار نه تنها تاثیر مثبتی در روند تربیتی کودکان ندارد بلکه زمینه های کینه دوزی را در کودک تقویت می نماید .

3- با کودک خود دوست باشید ! :

مهم ترین مسئله در رفتار با کودک حرف گوش نکن وجود نگاه از بالا به پایین و هم سطح نکردن خود با فهم کودکان می تواند از تاثیر حرف های والدین و نصحیت های آنها بکاهد.

تجربه ثابت کرده است هرگاه می خواهید حرف خود را متوجه طرف مقابل کنید می بایست از در دوستی و محبت با او وارد شوید و سعی کنید تا با زبان خود شخص ، حرف های خود را متوجه او کنید تا به مشکلاتی همچون لجبازی کودکان برخورد نکنید

4-اجازه صحبت به کودکان هم بدهیم :

هرگاه والدین صحبت های خود را به پایان رسانند اجازه حرف زدن را به کودک خود بدهد و با وجود آوردن فضای گفتگو و مذاکره دلایل خود را متوجه کودک کنند . بسیاری از والدین در رفتار با کودک حرف گوش نکن ، به او پرخاش می کنند و کودک نیز فضا را برای بیان مشکلات خود نا مناسب می بیند و هیچگاه حرف های خود را به والدینش بازگو کند .

5- پاداش در نظر بگیرید :

پاداش ها هرچند ناچیز ، می توانند تاثیر بگذار باشند . برای مثال برای کودکی که تا بحال از روی شلختگی و بی حوصلگی اتاق خود را مرتب نمیکرده است پاداشی در نظر بگیرید و از اون بخواهید که اگر در کمک کردن اتاق خود به مادر خود کمک کند برای او کادویی در نظر خواهید داشت . این اتفاق در ابتدا تنها ذهن کودک را شرطی می کند که این کار را انجام دهد تا پاداش خود را بگیرند اما به مرور زمان به عادت تبدیل شده و کودک دیگر بدون توقع کادویی ، اتاق خود را مرتب می کند . و این مهم ترین قدم برای داشتن کودکی حرف گوش کن است .

6-نتیجه کار را برای کودک مشخص کنید :

کودکان گاهی به حرف های والدین خود گوش نمی دهند این اتفاق گاهی اوقات می تواند خطرناک و گاهی نیز می تواند تحسین برانگیز باشد .

اگر کودک شما جرأت آن را پیدا کرد تا خود را در مقابل چالش های جدید قرار بدهد و بدون اینکه از شما بخواهد او را در امری کمک کنید ، وارد تجربه جدیدی برای آموختن بشود ، تحسین برانگیز می شود .

اما اگر کودک شما سعی می کند تا با وسایل و تجهیزاتی که ممکن است برای خود او و شما خطر ساز باشد روبرو شود ، این رخداد می تواند سلامت شما و کودک شما را تحت تاثیر بگذارد .

اگر سعی کنید به دور از پرخاش و خشم ، نتیجه کار کودک را برای او مشخص کنید و بتوانید او را متوجه خطر اشتباهات او بکنید ، تا حد زیادی می توان از بروز این خطر ها جلوگیری کرد .

7-سعی کنیم الگوی خوبی برای کودکان باشیم :

بارها در مورد الگو گرفتن کودکان از بزرگسالان شنیده ایم و می دانیم که تا چه حد این الگو گرفتن می تواند در شخصیت کودک ریشه کند .

اگر والدین به این نکته که ” اول خودمان بعد فرزندمان ” توجه کنند  می تواند تا رفتار با کودک حرف گوش نکن را بهبود بخشند .

مثلا پدران و مادران از کودک خود می خواهند تا قبل از ساعت مشخصی به تخت خواب خود روند اما خود آنها گاهی تا دیر وقت مشغول مهمانی و تماشای تلویزیون و … می شوند و فراموش می کنند که این کار می تواند از تاثیر گذاری حرف آنها بکاهد .

8- در برخورد با کودکان منعطف باشید :

و در اخر برای رفتار صحیح با کودک حرف گوش نکن باید سعی کنید ابتدا با صحبت کردن و ملایمت دلیل گوش ندادن به حرف شما را از کودک خود جویا شوید و اگر در این مرحله چیزی دست گیرتان نشد ، سعی کنید با مطالعه در اطراف کودک خود متوجه این رفتار او بشوید و تا جایی که می توانید از پرخاش و خشمگین شدن در قبال کودکان دوری کنید زیرا این خشم احساس لجبازی و خود رای بودن را می تواند در کودک تقویت نماید .

در این مقاله سعی کردیم تا با بررسی اجمالی در ارتباط با چگونگی رفتار با کودک حرف گوش نکن و بیان چند نکته طلایی در خدمت شما باشیم اما همانطور که گفته شد این مسئله به سبب ظرافت های ایدلوژیکی , نیاز به مشورت با مشاور و یا روانشناس کودک را می طلبد .

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم