احساس گناه در کودک :

احساس گناه در کودک یک وضعیت عاطفی است که ممکن است در طول رشد و تکامل شخصیتی کودک ظاهر شود. این احساس ممکن است در واکنش به ارتکاب یا فکر ارتکاب کارهای خطاها و نقض قوانین و ارزش‌ها به وجود آید. در عین حال، مهم است به خاطر داشته باشیم که احساس گناه در کودکان معمولاً در سطح طبیعی و منطقی قرار می‌گیرد و بخشی از فرآیند یادگیری، کسب تجربیات و تعامل با جهان اطراف است.

احساس گناه در کودک یکی از پیچیده ترین و حساس‌ترین مسائل موجود در روانشناسی کودک است که به سبب همین ظرافت ها، نیاز به شناخت کافی از روان کودکان برای حل این مشکل را می طلبد. و در بسیاری از مواقع نیاز است تا به روانشناس کودک مراجعه کنید.

همانطور که گفته شد گاهی این حس در فرد به صورت ناخود آگاه ایجاد می شود و تحقیقات اخیر در رابطه با دلیل احساس گناه در کودکان نشان می دهد ، تا حد بسیار زیادی این حس از طریق فشار دور و اطرافیان و بخصوص پدر و مادر به کودک اعمال می شود .

همه انسان ها در زندگی خود تجربه برخورد با والدینی را که گاهی بر سر مسائل کوچک و جزئی وارد مجادله لفظی با فرزندان خود می شوند را دارند .

این دسته از پدر و مادران  سعی دارند با سفت و سختگیری و عدم انعطاف پذیری نسبت به کودکان ، آنها را در هر مسئله ای که دچار خطا شده اند مقصر کنند  و گاهی فراموش می کنند که دوران کودکی  و خانواده ،محل آزمون ها و خطاهای فرزندانشان می باشد و در مسائلی که می توانند با کمی چشم پوشی و حوصله در قبال فرزند خود با آنها برخورد کنند ، شروع به یک درگیری یک طرفه که تنها مقصر ، کودک و ذهن او می باشد ، می کنند.

دلیل احساس گناه در کودک

دلیل احساس گناه در کودکان

جمله هایی مثل  “تو نباید این اشتباه را می کردی”  یا ” تو باید از این کارت خجالت بکشی “ ، جمله هایی آشنا برای کودکانی است که در سنین پایین با احساس گناه ، دست و پنجه نرم می کنند .

این دست جملات و وجود حس بد ناتوانی در فکر و عمل ، کم کم و به مرور زمان ، کودکان را در معرض فشار استرس و افسردگی قرار می دهد و  دلیل احساس گناه در کودکان باشد وبه  سلامت روان کودک و تربیت کودک  آسیب برساند و حتی موجب اختلال یادگیری در کودکان میشود

اما سوال اینجاست که پدر مادران که فرزندان خود را از جان خود عزیز تر می دانند ،

چگونه موجب بوجود آوردن استرس و افسردگی در کودک خود می شوند؟

آیا با تکیه بر علم روانشناسی می توان جلوی این حس را در کودک گرفت و او را از مخصمه افکار منفی خود نجات داد؟

فاصله بین اینکه فرزند خود را در حالت رهایی کامل قرار بدهیم و یا اینکه او را محدود کنیم ، کجاست؟

درمان احسای گناه در کودکان

اولین قدم برای درمان احساس گناه در کودکان این است که ابتدا پدران و مادران با درک درستی از مسئولیت خود آگاه شوند که تا چه حد اخلاق های بوجود آمده در کودکشان می تواند نشأت گرفته از خود آنان می باشد . بعد از گذر از این مسئله ، والدین باید ظرفیت کودک خود را تشخیص بدهند و از اینکه تمامی اشتباهات کودک را در یک برخورد به وی گوشزد کنند ، اجتناب کنند .

اولین قدم : انتقاد با آرامش

والدین امروز با دغدغه هایی که در این برحه از زمان دارند ، نا خود آگاه خشمی که از طرف جامعه به آنها وارد شده است را به محیط خانه و خانواده می آورند . وجود همین خشم زمینه ساز این است که به کوچترین اشتباهات و خطاهای کودک خود ، سخترین و بدترین برخورد ها را داشته باشند . پدر مادران حتی در صورتی که روز خیلی بدی را پشت سر گذاشته اند ، باید غم ها و انرژی های منفی خود را پشت در خانه قرار بدهند و با علم بر اینکه تا چه حد می توانند بر روح و روان کودک خود تاثیر گذار باشند ، مسئولیت خود را بهتر از همیشه اجرا کنند .

دومین قدم :میانه روی در قوانین تربیتی

گاهی والدین تا حد زیادی عرصه را برای کودکان خود باز میگذارند و با دلیل اینکه : “بچه است بزار هرکاری دوست دارد ، بکند “ زمینه ساز بوجود آمدن حس خود خواهی در کودکان می شود که این پدیده از نطر علم روانشناسی بسیار مخرب می باشد و از طرفی دیگر والدینی که قوانین بسیار سختگیرانه و با شدت عمل در قبال فرزند خود دارند نیز می توانند به همان اندازه مخرب باشند و حس گناه را در آنها تقویت کنند .

همانطور که گفته شد ، وجود حس گناه در کودکان می تواند زمینه آسیب ها و اخلالات روانی در وی باشد و تا حد زیادی این حس می تواند در وجود او ریشه بدهد و آینده اجتماعی کودک شما را تحت تاثیر خود قرار بدهد .

اگر حس می کنید که کودک شما در معرض این آسیب بوده است ، حتما باید با مشاوران و متخصصان در زمینه روانشناسی کودک در میان بگذارید و از آنها بخواهید تا افکار و رفتار فرزند شما مورد ارزیابی قرار بدهند .

7 دیدگاه

  1. Avatar
    نرگس جمالی جولای 20, 2020 در 5:43 ب.ظ پاسخ

    پسر من همیشه تو خودشه و احساس میکنم یه چیزی داره اذیتش میکنه
    و خیلی وقتا میگه که خدا منو نمیبخشه
    نمیدونم این احساس گناه در کودک من از کجا پیدا شده
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  2. Avatar
    فریبا ایرانی جولای 20, 2020 در 5:45 ب.ظ پاسخ

    احساس گناه در کودک از چه چیز هایی میتونه باشه احساس میکنم دخترم یه حس گناهی داره

    • Avatar
      اشکان محمودآبادی جولای 28, 2021 در 1:27 ب.ظ پاسخ

      سلام پسرمن11سالش هسته چندروزی میشه که گریه میکنه ومیگه من احساس گناه میکنم اگرخدامنونبخشه من میرم توجهنم بعضی وقتاشباخوابش نمیبره وگریه میکنه خیلی نگرانش هستم خواهش میکنم کمکم کنید

      • دکتر شقایق درویشی
        دکتر شقایق درویشی دسامبر 16, 2021 در 5:39 ب.ظ پاسخ

        سلام و وقت بخیر
        برای موضوع فرزند شما مسائل مختلفی باید بررسی بشه و برای درمان کمک بشه
        میتونید در شهر خودتون از کمک یک متخصص کودک استفاده کنید

  3. Avatar
    Elham آگوست 15, 2020 در 9:27 ق.ظ پاسخ

    با سلام، نوجوان ای ۱۲ ساله دارم که پسر هستش . چند روزی می باشد که می بیننم مرتبا گریه میکنه و اظهار داره که خدا باید منو ببخشه. جدیدا هم متوجه شدم خودارضایی میکنه. پیشنهاد شما چیه؟
    ممنون

  4. Avatar
    اشکان محمودآبادی جولای 28, 2021 در 1:28 ب.ظ پاسخ

    سلام پسرمن11سالش هسته چندروزی میشه که گریه میکنه ومیگه من احساس گناه میکنم اگرخدامنونبخشه من میرم توجهنم بعضی وقتاشباخوابش نمیبره وگریه میکنه خیلی نگرانش هستم خواهش میکنم کمکم کنید

    • دکتر شقایق درویشی
      دکتر شقایق درویشی دسامبر 16, 2021 در 5:39 ب.ظ پاسخ

      سلام و وقت بخیر
      برای موضوع فرزند شما مسائل مختلفی باید بررسی بشه و برای درمان کمک بشه
      میتونید در شهر خودتون از کمک یک متخصص کودک استفاده کنید

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم