//ازدواج با اختلاف سنی زیاد

ازدواج با اختلاف سنی زیاد

ازدواج با اختلاف سنی زیاد معمولاً به ازدواج‌هایی اطلاق می‌شود که فاصله سنی زوجین، بیش از 10 سال باشد. گرچه نمونه‌های بسیار موفقی از این ازدواج‌ها وجود دارد، اما نکته بسیار مهم این است که این نوع ازدواج‌ها، معمولاً با چالش‌های گوناگونی مواجه‌اند که چنانچه زوجین نسبت به آن‌ها آگاهی کافی نداشته باشند، نمی‌توان سرانجام خوشی را برای ازدواج آن‌ها متصور بود.

مهم‌ترین چالش‌ها و مشکلات ازدواج با اختلاف سنی زیاد عبارتند از:

  • تفاوت در دغدغه‌ها
  • فاصله در نگرش‌ها و اولویت‌ها
  • تفاوت در انتظارات و نیازها
  • تفاوت در اهداف و ارزش‌ها
  • تفاوت‌های فیزیکی و انرژی
  • مشکلات جنسی
  • عدم ارضای جنسی
  • تفاوت در نیازهای روحی و عاطفی
  • واکنش‌های منفی دیگران

 

ازدواج با تفاوت سنی زیاد

ازدواج در زندگی هر کسی یکی از مهمترین و پر چالش ترین ، مراحل زندگی او می باشد و به سبب درآمیخته شدن زندگی اجتماعی دو خانواده با یکدیگر ، ماهیت ازدواج جنبه اجتماعی نیز به خود خواهد گرفت.

جوان امروز حجم بزرگی از دغدغه های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را به دوش خود احساس می کند و همین عامل سبب می شود تا میانگین سن ازدواج در بین خانواده های ایرانی روز به روز افزایش یابد.

طبق آخرین آمار ها میانگین سنی ازدواج در شهر تهران برای مردان چیزی در حدود 30 و برای خانم ها نیز حدود 28 سال می باشد . همین آمار می تواند نشان دهنده ی افزایش نرخ سن ازدواج در بین جوانان ایرانی باشد.

اما یکی از مهمترین پیامد های بالا رفتن میانگین سنی ازدواج ، ازدواج با اختلاف سنی زیاد می باشد و با توجه به تحقیقات صورت گرفته اینگونه ازدواج ها همواره به سبب نداشتن شناخت کافی طرفین ازدواج از یکدیگر با چالش ها و مشکلات بیشتری رو به رو می باشد.

برای کسانی که با این شرایط برخورد می کنند همواره سوالات جدی و بنیادی در ذهنشان شکل میگیرد که به سبب تجربه نکردن چنین وضعیتی ممکن است تصمیماتی گاها اشتباه و نا درست بگیرند.

بهترین اختلاف سنی برای ازدواج چند سال است ؟ برای پاسخ به این سوال میتوانید مقاله بهترین اختلاف سنی برای ازدواج را مطالعه کنید.

آیا زوجینی که اختلاف سنی زیادی بین آنان می باشد می توانند با هم ارتباط خوبی برقرار کنند؟

آیا اختلاف سنی زیاد مانع بوجود آمدن روابط احساسی بین زوجین نمی شود ؟

با توجه به شرایط فرهنگی موجود در جامعه آیا رابطه با شخصی که اختلاف سنی زیادی با کسی دارد ، مورد چه قضاوت ها و اتهاماتی قرار گرفته می شوند ؟

و …..

همه این سوال ها اگر به جواب صریح و درستی ختم بشوند می توانند تا حد قابل قبولی به شخصی که قبلا تجربه برخورد با چنین شرایطی را نداشته است ، کمک کند و او را از ندانسته هایی که ممکن است با تجربه این اتفاق کسب کند ، آگاه سازد.

مشکلات ازدواج با اختلاف سنی زیاد

مشکلات ازدواج با اختلاف سنی زیاد

تفاوت در دغدغه ها :

یکی از بزرگترین مشکلات و مسئله های موجود در رابطه با ازدواج با اختلاف سنی زیاد آن است که طرفین ازدواج دغدغه های یکسانی با یکدیگر ندارند .

انسان ها در طول دوره زندگی در سنین مشخصی ، دغدغه های متفاوتی دارند برای مثال شخصی که در دوره ی جوانی بین 20-25 سال قرار دارد همواره دغدغه داشتن زندگی احساسی و توان ایجاد ارتباط محبت آمیز با اطرافیان خود را دارد اما ممکن است دغدغه اصلی همان شخص در 30 سالگی داشتن زندگی کاری مناسب و رفاه نسبی در اجتماع باشد و به مرور زمان از اهمیت دغدغه های گذشته کاسته شده و جای خود را به دغدغه جدید تر بدهد.

همین عامل باعث می شود تا گاهی دغدغه های زوجین از سمت یکدیگر ، کم اهمیت و مسخره پنداشته شود و نتیجه ای جز سرد شدن رابطه، اختلاف بین زوجین٬ طلاق زوجین و طلاق عاطفی پیش نخواهد آمد .

نداشتن موضوعات مشترک در بحث ها ، عدم درک کافی از شرایط یکدیگر ، نگاه بالا به پایین طرف بزرگتر و …. همگی پیامد های نداشتن انطباق در درک دغدغه های زوجین از یکدیگر می باشد .

عدم ارضا جنسی در ازدواج با اختلاف سنی زیاد

یکی از پیامد های نامناسب ازدواج با اختلاف سنی زیاد عدم ارضای غرایز جنسی می باشد . با بالا رفتن سن و دور شدن از رشد و فعالیت روز افزون هورمون های جنسی در شخص به مرور زمان از تمایل برای برقراری رابطه جنسی کاسته می شود و اما طرف مقابل که از سن کمتری برخوردار می باشد دقیقا در مرحله ی رشد و بالندگی غرایز جنسی خود قرار دارد و هر مقدار که از تمایل طرف مقابل برای ایجاد رابطه جنسی کم می شود غریزه ی جنسی در طرف مقابل شعله بیشتری می گیرد و این عامل می توانند عامل بروز بسیار از اختلافات و مشکلات جدی همچون خیانت باشد.

ازدواج با فرد بزرگتر از خود

نداشتن توان بدنی کافی :

از طرف دیگر با بالا رفتن سن از توان بدنی شخص کاسته می شود و به اصطلاح عامیانه “زود خسته می شوند” این اتفاق نیز می تواند به اندازه کافی جرقه ای برای ایجاد مشکلات بزرگ و حل ناشندنی باشد.

فردی که از سن کمتری برخوردار می باشد توقع دارد تا به او و احساسات او تا حد قابل توجهی اهمیت قائل بشوند واگر این احساسات در خانواده ی شکل گرفته شده ، مورد توجه قرار نگیرد می تواند عامل بروز مشکلاتی همچون افسردگی در طرفی با سن پایین تر بشود.

یکی از بهترین و موثر ترین راه حل هایی که برای مواجه با ازدواج با اختلاف سنی زیاد  ، مشاوره قبل از ازدواج می باشد زیرا مشاوران با داشتن اطلاعات کافی درمورد المان های ازدواج موفق و همچنین تجزیه و تحلیل بر روی ذهن و افکار طرفین ازدواج ، در تصمیم گیری نهایی کمک به سزایی خواهند کرد.

2024-02-04T19:10:43+03:30توسط |دسته‌ها: زوج درمانی|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم