اسکیزوفرنی چیست ؟

اسکیزوفرنی یا روان گسیختگی یا شیزوفرنی یکی از جدی ترین اختلالات روانی است که در این بیماری ، توانایی های فکری و رفتاری و گفتاری تحت تاثیر قرار می گیرند و از عملکرد روتین و عادی خود خارج می شوند .

علائم اسکیزوفرنی

علائم اسکیزوفزنی (Schizophrenia) شامل چند دسته علائم مشخص می باشد که در فرد مبتلا به اسکیزوفرنی (شیزوفرنی) می تواند از یک دسته تا ترکیبی از چند دسته علائم بوجود بیاید .

علائم اسکیزوفرنی به شرح زیر می باشند :

• علائم روان توهمی مثل هذیان گویی و شنیدن صداهایی که به گوش دیگران نمی رسد ، خوابگردی ، کابوس های متعدد و توهم بینایی و دو بینی و ….
  • علائم کاهش توانایی های جسمی مثل ایجاد اختلال در صحبت کردن ، کاهش توانایی در شروع انجام کارها ، ناتوانایی در بروز احساسات ، نداشتن حس لذت در انجام کارهایی که قبلا لذت بخش بوده اند .
  • بی نظمی در گفتار و رفتار مثل زمانی که فرد دیگری از وی سوال می پرسد ، جواب شخص دیگر را با پاسخ های نامربوط و با پرش های فکری زیاد پاسخ دهد ، بی نظمی در رفتار مثل انجام حرکات غیر طبیعی یا انجام رفتار های کودکانه و غیرقابل پیش بینی بودن رفتار این افراد و …..

همگی می توانند علائمی برای مبتلا شدن شخصی به اسکیزوفرنی باشد .

از زدن برچسب اسکیزوفرنی به دیگران دوری کنید !!

البته باید این نکته را در نظر گرفت که اگر این علائم در فردی به صورت مقطعی و گذرا ظاهر شود نمی تواند دلیل بر مبتلا شدن فردی به اسکیزوفرنی باشد ، برای همین در صورت مشاهده چند علامت از علائم بالا می بایست با مراجعه به پزشک روانشناس از وی بخواهیم تا با انجام چند تست ، شخص مشکوک را آنالیز فکر و رفتاری کند .

میانگین سنی اسکیزوفرنی :

طی حقیقات انجام گرفته علائم اسکیزوفرنی در مردان معمولا از بازه سنی 23-27 و  در زنان معمولا قبل از ورود به 30 سالگی اتفاق می افتد .

البته در مواردی بسیار نادر ، اسکیزوفرنی در بین افراد بالای 45 سال یا کودکان نیز مشاهده شده است .

بیماری اسکیزوفرنی

هنوز دقیقا مشخص نشده که چه عواملی می توانند باعث ایجاد اختلال اسکیزوفرنی در فردی بشود اما بسیاری از محققان بر این باورند که زمینه اسکیزوفرنی در اشخاصی که قبلا سابقه برخورد با فرد مبتلا  را در محیط خانواده داشته اند ، وجود دارد و عوامل دیگر می توانند این زمینه را تقویت کنند و حتی گاهی زمینه این ابتلاء را بوجود آورد .

• مصرف مخدر های روانگردان مثل LSD ، ماری جوانا یا متافتامین
  • سو تغذیه یا قرار گرفتن در معرض سموم
  • قرار گرفتن در معرض ویروس ها و عفونت های خونی مثل ویروس HERV-W  که حدود 30-40 درصد اسکیزوفرنی ها  مبتلا به این ویروس می باشند .

خطرات و عوارض بیماری اسکیزوفرنی :

در صورت مبتلا شدن به بیماری اسکیزوفرنی دو سرنوشت متفاوت در انتظار شخص مبتلا وجود دارد :

اول اینکه با مراجعه به مشاوران و روانشناسان ، مشکل خود را با آن ها در میان بگذارد و از آنان بخواهد که برای درمان بیماری اسکیزوفرنی و برگشت کامل سلامت فکری به وی کمک کنند .

اما متاسفانه در سرنوشت دوم که فرد از درمیان گذاشتن مشکلات خود با دیگران می هراسد و می ترسد که دیگران از بیماری او با خبر شوند ، باید گفت که بیماری اسکیزوفرنی در مدت زمان کوتاهی تمام زندگی وی را تحت تاثیر قرار خواهد داد .

علائم بیماری اسکیزوفرنی

• افکار خودکشی و اقدام به آن
  • اختلالات عصبی مثل استرس بیش از حد٬ اضطراب اجتماعی و وسواس فکری
  • رفتار پرخشگرانه