//چگونه حسادت را در خود درمان کنیم؟

حسادت چیست؟ و راه های درمان حسادت

حسادت (Jealousy) اغلب، به احساس ناامنی شدید در مورد از دست دادن احتمالی یک چیز یا نابرابری در توزیع آن، گفته می شود. این اصطلاح همچنین برای توصیف احساسی مرتبط با مالکیت شخص دیگری مانند شریک زندگی یا دوست، به کار می رود. اکثر مردم گاه و بی گاه، حسادت را تجربه می کنند، اما حسادت شدید می تواند تا حد زیادی در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند.

روابط صمیمانه و سالم، یکی از بزرگترین لذت های زندگی است که نتایج مطلوبی چون همدلی، آرامش و امنیت را به همراه دارد. هنگامی که رابطه، مبتنی بر اعتماد باشد، می تواند به عنوان یک قایق نجات، لنگر و بادبان عمل کرده و طرفین را شناور، امن و هدفمند، نگه می دارد و حسادت، دقیقا همان چیزی است که این اعتماد و احترام در روابط را از بین می برد. در این هنگام، رابطه به وزنه ای سنگین تبدیل می شود که از پیشرفت شخصی و دوام رابطه، ممانعت می کند. شناخت اینکه چگونه می توان حسادت را متوقف کرد، یکی از پیش نیازهای اصلی یک رابطه سالم است. مهم نیست که طرف مقابل، چه می کند و یا او هم حسادت می ورزد. این مهم است که بتوانید روی خودتان کار کرده و حسادت را رام کنید تا به سهم خود در رابطه، عمل کرده باشید.

ما در اینجا قصد داریم به بررسی دقیق تر مفهوم حسادت بپردازیم و پیشنهاد می کنیم اگر قصد دارید بدانید که چطور می توان حسادت را درمان کرده و یا با آن مقابله کرد، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت حسادت و غبطه خودرن

پیش از هر چیز باید به تفاوت های موجود میان دو احساس حسد و غبطه یا رشک بپردازیم. این دو ممکن است گاهی به جای هم به کار روند، اما دو احساسات متمایز هستند و هر کدام، تعریف متفاوتی دارد. حسادت، معادل واژه Jealousy در زبان انگلیسی، اغلب اشاره دارد به ترس از اینکه شخص دیگری چیزی را که متعلق شماست یا شما آن را متعلق به خود می دانید، تصرف کند. اما غبطه یا رشک معادل واژه envy بوده و میل به چیزی که متعلق به شخص دیگری است را توصیف می کند. با این وجود، حسادت و غبطه خوردن، هر دو می توانند منجر به ایجاد احساس ناامنی در فرد شوند.

از دیگر تفاوت های این دو احساس می توان به این امر اشاره کرد که، غبطه خوردن، اغلب منجر به ایجاد احساس غم و اندوه و تمایل به تغییر، در فرد می گردد. این در حالی است که حسادت، بیشتر باعث برانگیختن خشم و رنجش فرد می شود. گاهی نیز ممکن است حسادت و غبطه، با هم یکدیگر رخ دهد. بدین معنا وقتی شخصی احساس حسادت می کند، ممکن است در به کسی که موجب حسادت او شده است، غبطه بخورد.

برای مثال، فردی که می‌خواهد همان ماشین اسپورت جدیدی را که همسایه ‌اش خریداری کرده است، بخرد، احتمالا به او غبطه می خورد، نه اینکه حسادت بورزد. اما فردی که بهترین دوستش تمام وقتش را با شریک زندگی جدیدش، می گذراند، از سوی دیگر، ممکن است غبطه و حسادت را با هم، تجربه کند: او ممکن است در عین حال که به رابطه آن ها غبطه می خورد، حسادت کند و از کاهش مدت زمانی که با دوستش می گذراند دلخور باشد.

علائم و نشانه های حسادت

افراد ممکن است حسادت را به طریق مختلف نشان دهند. اگر چه که برخی از رفتارهای حسادت ‌آمیز، نامحسوس، غیرقابل تشخیص یا خفیف هستند، اما احساسات شدید ناشی از حسادت، می ‌تواند منجر شود افراد به شکلی کاملا محسوس با دیگران رفتار کنند یا به آن ها آسیب برسانند. علائمی که ممکن است نشان دهنده وجود حسادت در افراد باشد، می تواند شامل موارد زیر باشد:

عصبانیت نسبت به فرد یا موقعیتی که با آنچه شما به آن اهمیت می دهید، تداخل دارد

احساس خشم نسبت به یک دوست یا شریک زندگی، هنگامی که نمی تواند با شما وقت بگذراند

عدم احساس خوشحالی، وقتی کسی، چیزی را که شما می خواهید، به دست می آورد

احساس بیزاری نسبت به فردی که به تازگی به زندگی یکی از عزیزانتان وارد شده است

غم و اندوه عمیق یا احساس دوری بدون دلیل منطقی، در هنگام فکر کردن به شریک زندگی، دوست یا یک عزیز

باید توجه داشت که احساس حسادت، تا حدودی طبیعی است و علائم بالا، می تواند به میزان محدودی، در بسیاری از افراد وجود داشته باشد. اما هنگامی این علائم شدت گرفته و یا منجر به ایجاد اختلال در زندگی و روابط فرد گردد، نیازمند درمان و کمک گرفتن از متخصصان حوزه سلامت روان می باشد.

علائم و نشانه های حسادت

چرا حسادت می کنیم؟ (دلایل حسادت)

ممکن است بپرسید، اصلا چرا انسان ها حسادت می ورزند و حسادت ریشه در کدام بخش سلامت روان ما دارد؟ باید گفت که افراد ممکن است به دلایل مختلفی حسادت کنند. اما اغلب، این احساس، از عزت نفس پایین، تنهایی و یا مشکلات ارتباطی، ناشی می شود. برخی علل و نمونه های رایج حسادت می تواند شامل موارد زیر باشد:

ناامنی: ناامنی یکی از ریشه های اصلی حسادت است. هنگامی که فرد در یک موقعیت، خصوصا موقعیت هایی که برای فرد مهم و ارزشمند باشد، احساس بی ثباتی کند، احساس حسادت در او تحریک می گردد. برای مثال در محل کار، افرادی که احساس می کنند موقعیت آن ها در خطر است، ممکن است به دلیل این ناامنی، نسبت به سایر همکاران، احساس حسادت کنند.

رقابت: موقیعت های رقابتی، خصوصا اگر خطرات ناشی از باخت زیاد باشد، اغلب مستعد ایجاد حسادت در افراد هستند. برای نمونه می توان به رقابت شدید بین دوستان، خواهر و برادر یا همکاران اشاره کرد که می تواند به تحریک حسادت بی انجامد.

کمال گرایی: افرادی که دارای ویژگی های شخصیتی کمال گرایی هستند، اغلب خود را با دیگران مقایسه کرده و در جریان این مقایسه، ممکن است، احساس حسادت کنند. البته اغلب این مقایسه‌ ها می ‌تواند منجر به ایجاد احساس غبطه خوردن گردد. اما حسادت هنگامی ایجاد می ‌شود که فرد کمال‌ گرا، ترس داشته باشد که موفقیت دیگری، بر موفقیت او تاثیر منفی بگذارد.

مسائل مربوط به اعتماد: افرادی که با مشکل در اعتماد کردن به دیگران مواجه اند، در روابط شان، ممکن است بیشتر به حسادت دچار شوند. برای مثال وقتی که دوست یا شریک زندگی آن ها وقت خود را با افراد دیگر یا به تنهایی می گذراند، حسادت بیشتری در افراد به وجود می آید.

انواع حسادت 

همانگونه که گفته شد، حسادت یک احساس رایج است و مردم از اکثر فرهنگ ها آن را تجربه می کنند. اما از آنجایی که این احساس می‌تواند در موقعیت ‌های مختلف و به اشکال مختلفی ظاهر شود، قابل تقسیم به انواع مختلفی نیز می باشد:

حسادت در روابط:

این نوع حسادت، اغلب از ترس جایگزین شدن با شخص دیگری در یک رابطه مهم و ارزشمند نشات می گیرد. مانند کسی که به روابط همسرش با فرد دیگری، حسادت می ورزد و یا کودکی که به خواهر یا برادر تازه متولد شده اش، حسادت می کند.

حسادت مربوط به قدرت و موقعیت:

این نوع حسادت اغلب در محل کار رخ می دهد، زیرا با مفهوم رقابت بیشتر در ارتباط است. مانند فردی که به همکار خود به خاطر ارتقای رتبه حسادت می کند.

حسادت غیرعادی:

این نوع از حسادت که بیمارگونه یا حسادت شدید نیز نامیده می ‌شود، ممکن است نشانه ‌ای از یک مشکل زمینه ‌ای سلامت روانی مانند اسکیزوفرنی، اضطراب یا مسائل مربوط به کنترل باشد. در این موارد، احساس حسادت می تواند منجر شود که فرد مبتلا، به فرد مورد حسادت خود، آسیب وارد کرده و یا رفتارهای توهین آمیز و ناامن نسبت به او داشته باشد.

حسادت در عشق

گفتیم که حدودی از نشانه های حسادت در روابط و یا محل کار، می تواند در همه افراد وجود داشته باشد و اغلب طبیعی است. با این حال، حسادت زمانی که مکرر، شدید یا غیرمنطقی باشد، می تواند مخرب باشد. برای مثال می توان به فردی اشاره کرد که سطح بالایی از حسادت در روابط عاشقی را تجربه می کند. او ممکن است در اعتماد کردن به شریک زندگی خود مشکل داشته باشد. در نتیجه این عدم اعتماد، ایمیل و تلفن همراه شریک زندگی خود را چک کرده یا مخفیانه او را دنبال کند. این موارد می تواند آسیب جدی به روابط فرد وارد کرده و یا آن را متلاشی کند. در چنین مواردی، فرد نیازمند توجه بیشتر به وضعیت سلامت روان و کمک گرفتن از درمانگران دارد تا بتواند با درمان مشکلات زمینه ای، آسیب های مرتبط با آن ها مانند حسادت را دفع کند.

حسادت در کودکان و نوجوانان

در مورد نوجوانان، می توان گفت که حسادت هم با پرخاشگری و هم با عزت نفس پایین مرتبط است. بر اساس یک مطالعه روانشناسی رشد، دختران بیشتر از پسرها حسادت را تجربه می کنند. یکی از دلایل این امر می تواند این باشد که دختران اغلب انتظار وفاداری و همدلی بیشتری از دوستان و روابط خود دارند.

هنگامی که حسادت طولانی مدت، فراگیر یا شدید هستند، می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل زمینه ای مربوط بهسلامت روان باشد. برخی از مشکلات سلامت روان و علائم مرتبط با حسادت عبارتند از:

در مواردی که احساس حسادت، با یکی از موارد بالا در ارتباط باشد، مراجعه به متخصصان سلامت روان الزامی می گردد. زیرا تا زمانی که احساست پایه مانند عدم عزت نفس، ناامنی، بی اعتمادی و… درمان نشود، حسادت نیز در فرد از میان نخواهد رفت. در صورتی که علائم و نشانه های حسادت را در خود یا یکی از عزیزانتان مشاهده می کنید، می توانید جهت رزرو نوبت و دریافت خدمات مشاوره در این باره، با شماره تلفن 02188217088 تماس حاصل فرمایید.

حسادت در عشق

درمان حسادت

همانگونه که اشاره شد، موارد شدید و غیر عادی احساس حسادت، نیازمند مراجعه به متخخصان سلامت روان و دریافت مشاوره از درمانگران دارد. در این جلسات، درمانگران به بررسی ریشه ها و زمینه های بروز حسادت در فرد پرداخته و سپس با کمک به درمان آن ها، او را در مهار حسادت، یاری می کنند.

روان درمانی: روان درمانی اغلب یک درمان موثر برای حسادت است. فردی که حسادت را تجربه می کند، می تواند از همکاری با یک درمانگر برای پردازش احساسات دردناک و اصلاح افکار منفی و مخربی که بر رفتار او اثرگذار است، سود ببرد. درمانگران به این دسته از افراد کمک می کنند تا:

تفاوت های میان حسادت عادی با حسادت مولد و مضر را بیابند.

به ایجاد روابط و تقویت مهارت های ارتباطی خود بپردازند.

آن دسته از تحریف های شناختی که به تقویت احساس حسادت کمک می کند را شناسایی کنند.

مهارت های تنظیم و کنترل هیجانات را بیاموزند.

از ذهن آگاهی به منظور کنترل احساسات ناگهانی مربوط به حسادت استفاده کنند.

بر روی مراقبت از خود تمرکز کنند، اعتماد به نفس خود را تقویت کنند و کمتر وابسته باشند تا احتمال حسادت در آن ها کاهش یابد.

CBT: درمان شناختی رفتاری یا CBT می تواند برای کمک به افراد برای مقابله با حسادت مورد استفاده قرار گیرد. این روش می تواند تشخیص باورهای اساسی که به این احساسات کمک می کند را، برای افراد آسان تر کند. اگرچه گاهی درمان موقت با داروها نیز ممکن است به حسادت کمک کند، اما این رویکرد اغلب تنها زمانی استفاده می ‌شود که حسادت ناشی از سایر شرایط سلامت روان مانند اسکیزوفرنی باشد و یا به این اختلال ها، منجر گردد. در خصوص درمان حسادت باید به امر توجه داشت که مراجعه زود هنگام به درمانگران، می تواند کار درمان را راحت تر کرده و از ریشه درواندن آن در بخش های عمیق تری از روان فرد، جلوگیری کند.

زوج درمانی: زوج هایی که در روابط خود، حسادت متقابل را تجربه می کنند، ممکن است از مشاوره زناشویی یا زوج درمانی سود ببرند. زوج درمانگر می تواند با هر دو نفر جلساتی را داشته باشد تا احساسات، ناامنی ها و آسیب پذیری های هر یک را برطرف کند. زوج درمانی در اینجا می تواند شامل جلسات فردی و مشترک باشد تا هر یک از اعضای رابطه احساس کنند شنیده می شوند. درمانگر با تمرکز بر این موضوع که حسادت چه زمانی وارد رابطه شده، مشخص می کند که چه چیزی باعث آن شده است. سپس به آن ها کمک می کند تجربیات و دیدگاه های یکدیگر را کشف کنند. این فرآیند ممکن است به هر دو طرف در رابطه کمک کند تا احساسات ناسالم حسادت را به حداقل برسانند و در عین حال پیوند خود را تقویت کنند.

به منظور دسترسی به مجرب ترین مشاوران و دریافت خدمات سلامت روان از مرکز مشاوره دکتر شقایق درویشی، می توانید با شماره تلفن 02188217088 جهت رزور نوبت، تماس بگیرید.

راه های پیشگیری از حس حسادت

ممکن است بسیاری از افراد با احساس حسادت سر و کار دارشته باشند، اما نه آنقدر جدی که نیازمند استفاده از روش های درمانی بالا باشند و در عین حال، از داشتن چنین احساساتی، ناراضی اند و مایل به حذف آن ها هستند. در اینجا تکنیک هایی وجود دارد که می تواند به شما در مقابله فردی با احساسات حسادت گونه کمک کند. علاوه بر این، کسانی که در حال درمان حسادت از طریق درمانگران هستند، نیازمند تکنیک های فردی به منظور تکمیل درمان خود هستند. در ادامه به چند نمونه از این تکنیک ها اشاره می کنیم:

صداقت در پذیرش مشکل: تا زمانی که مشکلی را قبول نکنید، حل کردن آن غیرممکن است. به جای اینکه وانمود کنید احساس حسادت نمی کنید، یا حسادت شما مشکلی ایجاد نمی کند، صادق باشید و آن را بپذیرید. ممکن است تصدیق مشکلاتی که حسادت شما ایجاد می کند، دشوار باشد، اما به این واقعیت توجه داشته باشید که اولین قدم را برای یک رابطه سالم تر برمی دارید.

صحبت کردن: در صورتی احساس حسادت در شما، ناشی از ترس از دست دادن یک رابطه یا موقعیت است، بهتر است به جای دست و پنجه نرم کردن با این احساسات، آن ها را به اشتراک بگذارید. این گفتگو اغلب می تواند شما را از یک ترس خیالی نجات داده و به شما اطمینان دهد که چیزی را از دست نخواهید داد.

عقب نشینی: هنگامی که با احساس حسادت مواجه می شوید، سعی کنید موقعیتی را که در آن قرار دارید، از بیرون ببینید. آیا باز هم دلیلی برای از دست دادن آنچه نگران آن هستید، دارید؟ اگر پاسخ «نه» است، می تواند تا حد زیادی احساس شما را کاهش دهد. در صورتی که با این وجود، باز هم نمی توانید بر احساس خود غلبه کنید، کمک گرفتن از یک روانشناس خوب، می تواند حرکت بعدی مفیدی باشد.

تمرین رها کردن: در صورتی که حسادت در شما، ناشی از احساس نیاز به کنترل است، یادگیری رها کردن ممکن است به رفع این احساسات کمک کند. استفاده از ورزش هایی که به دور کردن دغدغه های اضافی و آرامش ذهنی کمک می کند، مانند یوگا، مدیتیشن در اینجا موثر خواهد بود.

تقویت اعتماد به نفس: لیستی از همه آنچه موجب خود کم بینی و عدم اعتماد به نفس شما می شود را تهیه کنید. سپس تلاش کنید تا آن ها از مناظر مختلف بررسی کنید. برای مثال با یک دوست مورد اعتماد در میان بگذارید و بپرسید که آیا واقعا این موارد می تواند باعث سرافکندگی باشد؟ ممکن است در اغلب موارد پاسخ منفی باشد. در مواردی که پاسخ مثبت است، تلاش کنید تا با تغییر شرایط و بهبود آن، اعتماد به نفس خود را در آن موارد تقویت کنید. در بسیاری از موارد نیاز است تا نوع دیدگاه خود را اصلاح کنید. در اینجا استفاده از راهنمایی های یک مشاور می تواند موثر واقع شود.

2022-12-19T16:35:07+03:30توسط |دسته‌ها: اختلالات شخصیت|یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar
    CFK دسامبر 24, 2022 در 9:26 ب.ظ پاسخ

    خوب بود

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم