//دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی و راهکار های جلوگیری

دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی

دخالت در زندگی زناشویی یکی از معضل‌هایی است که افراد زیادی با آن درگیر هستند. به خصوص افرادی که تازه وارد زندگی مشترک شده‌اند و جز زوج‌های جوان محسوب می‌شوند. معضل بزرگ این رابطه‌ها دخالت‌های بی جا اطرافیان و فامیل است که زندگی را برای این دسته از افراد مشکل کرده است. گرچه خانواده و اطرافیان گمان می‌کنند که این دخالت‌ها می‌تواند به خیر و صلاح زوج باشد اما کاملاً برعکس است. چرا که ممکن است اختلافات به حدی برسد که موجب طلاق زوجین از یکدیگر شود. معمولاً مهم‌ترین دلیل دخالت اطرافیان به مرتبط به فاش کردن مشکلات زناشویی، عدم آشنایی زوجین با زندگی مشترک، اختلاف و درگیری بین خانواده‌ها و … است. در ادامه مقاله بیشتر در مورد راهکارهای پیش رو و هم چنین دلایل دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی می‌پردازیمم. اگر شما هم جز افرادی هستید که دچار این مشکل هستید و نمی‌دانید چگونه با آن مقابله کنید در ادامه با ما باشید.

دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی به چه معنی است؟

برخی از زوج‌هایی که تازه ازدواج می‌کنند به دلیل عدم شناخت با زندگی زناشویی با مشکلاتی مانند دخالت اطرافیان روبرو می‌شوند. این دخالت می‌تواند به دلایل مختلف صورت گیرد. به طور مثال زمانی که خانواده زوجین با یکدیگر مشکل داشته باشند به صورت متداوم سعی در دخالت در زندگی آنها دارند. بی آنکه درک کنند این دخالت‌ها می‌تواند تا چه حد صدمه زننده باشد.

برخی از افراد که تجربه‌های خود را به اشتراک گذاشته‌اند دلیل این دخالت را به اشتراک گذاشتن مشکلاتشان دانسته‌اند. زمانی که یکی از طرفین، مشکلات خود را برای پدر یا مادر خود مطرح کند سبب می‌شود که آن والدین درگیر مشکلات آنها شوند. از این رو شروع به دادن راهکار می‌کنند و به صورت خواسته یا ناخواسته وارد زندگی‌شان می‌شوند. در نهایت زوجین را با یکدیگر درگیر می‌کنند و در نهایت به دلیل ایجاد اختلافات، مشکلات زیادی از جمله طلاق عاطفی به وجود می‌آید. البته این مورد تنها یک مثال بود که برای برخی از افراد پیش می‌آید. دلایل زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث چنین مشکلاتی شود. قطعاً اگر بخواهیم به تمامی مثال‌های مرتبط بپردازیم یک لیست بلند بالا ایجاد می‌شود که حتی شاید غیر ممکن باشد.

اگر شما هم چنین تجربه‌ای را داشته باشید قطعاً می‌دانید که دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی به چه معنا است. در غیر این صورت حتماً چنین اتفاقاتی را در زندگی دیگران و یا دوستان خود دیده‌اید. پس سعی کنید با رعایت چارچوب برای رابطه خود، دخالت دیگران را دور نگه دارید.

دلایل دخالت اطرافیان در زندگی مشترک

دلایل زیادی وجود دارد که سبب می‌شود والدین یا اطرافیان در زندگی مشترک یک زوج دخالت کنند. در ادامه به آنها می‌پردازیم تا با آگاهی بیشتر بتوانید نسبت به این مسئله مراقب رابطه خود باشید.

عدم آمادگی والدین 

نقش خانواده در زندگی فرزند بسیار مهم است به گونه‌ای که از کودکی تا به بلوغ رسیدن نقش پررنگی دارند. اما قطعاً زمانی که فرزند آنها وارد یک رابطه می‌شود می‌بایست در خصوص برخی موارد کاملاً مستقل عمل کند. از آنجایی که برخی از فرزندان در قدرت تصمیم گیری، توانایی مالی و … وابسته خانواده هستند حتی بعد از ازدواج این وابستگی ادامه خواهد شد. به این صورت است که مشکلات زیادی به وجود می‌آید که می‌تواند رابطه زوجین را خراب کند. از طرفی خانواده به دلیل اینکه وابستگی فرزند خود را می‌داند حاضر نیست در امور وی دخالت نکند و او را به حال خود رها کند.

به اشتراک گذاشتن اسرار و مشکلات زندگی زناشویی

برخی از زوجین به دلیل ناآگاهی که دارند همه افراد را محرم خود میدانند و در مورد اسرار و مشکلاتشان صحبت می کنند. دخالت اطرافیان از طریق به اشتراک گذاشتن مشکل توسط زوجین یکی از موارد مهم و مطرح است که رابطه های زیادی را درگیر کرده است. قطعا امکان به وجود امدن مشکل در هر رابطه وجود دارد چرا که عدم تفاوت سلیقه و فرهنگ همیشه به وضوح در هر رابطه دیده می شود. در این میان برخی از زوجین، مشکلات و اسرار خود را با اطرافیان و خانواده در میان میگذارند. چرا که گمان می کنند خانواده یا اطرافیان می تواند مشکل آنها را برطرف کنند. در صورتی که این عمر به هیچ عنوان درست نخواهد بود بلکه می تواند تاثیرات منفی هم داشته باشد. بهترین کار در این مواقع مراجعه به افراد متخصص مانند روانشناسان است.

دخالت اطرافیان در زندگی مشترک

عدم توانایی و نداشتن ثبات شخصیتی در زوجین

یکی از علت‌های دخالت اطرافیان و والدین می‌تواند مرتبط با نداشتن ثبات شخصیتی زوجین باشد. البته عدم توانایی زوجین در این داستان قطعاً بی تأثیر نیست. زمانی که والدین احساس کنند فرزند خود توانایی لازم را برای یک رابطه ندارد شروع به تصمیم گیری برای وی می‌کنند. از این رو شروع دخالت‌ها در زندگی آنها شروع می‌شوند و همین موارد می‌تواند باعث مشکلات متعددی شود.

عدم آمادگی زوجین برای ازدواج

زمانی که زوجین بدون آمادگی ازدواج می‌کنند و یا از مشاوره قبل از ازدواج برای بررسی آمادگی خود برای ازدواج کمک نمی گیرند، بی شک توانایی مدیریت یک رابطه و خانواده را نخواهند داشت. از این جهت خانواده زوجین مجبورند که وارد رابطه و زندگی آنها شوند و در برخی مسائل به جای آنها تصمیم بگیرند. بنابراین این ویژگی‌های شخصیتی سبب می‌شوند که دیگران در زندگی زوجین دخالت کنند و در نهایت آنها با عواقبی روبرو شوند.

از طرفی زوج‌هایی که از مهارت حل مسئله و قدرت تصمیم گیری بهره‌مند نیستند سبب می‌شوند که دیگران به جای آنها برخی از مسائل را مدیریت کنند. در نهایت این مسائل به اختلاف‌های بزرگ ختم می‌شود.

اختلاف و درگیری بین خانواده زوجین

در گذشته اختلاف‌ها به گونه‌ای صورت می‌گرفت که ابتدا خانواده‌ها با یکدیگر روبرو می‌شدند و شناخت کافی پیدا می‌کردند. اما در حال حاضر ازدواج سنتی کنار رفته و روش‌های دیگری به وجود آمده است. ازدواج‌هایی که به شیوه دوستی صورت می‌گیرد معمولاً خانواده‌ها از هم شناخت کمی دارند. این مورد باعث می‌شود که اختلاف عقاید زیاد باشد و در نهایت باعث ایجاد اختلاف شود. از این رو با درگیری بین خانواده‌ها دخالت‌ها اوج می‌گیرد و مشکلات زیادی به وجود می‌آید.

جلوگیری از دخالت خانواده در زندگی زناشویی

دخالت خانواده در زندگی زناشویی می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود آورد و هم چنین عواقب جدی را داشته باشد. از این رو می‌بایست به منظور جلوگیری از این اتفاق راهکارهایی را انجام داد تا شرایط بهتر و از دخالت اطرافیان جلوگیری شود. در ادامه به مهم‌ترین راهکارها و روش‌های جلوگیری از دخالت اطرافیان می‌پردازیم.

مدیریت درست رابطه

بهتر است قبل از اینکه دیگران برخی از موارد زندگی شما را مدیریت کنند خود مدیریت آن را به عهده بگیرید. مدیریت کردن رابطه به گونه‌ای است که می‌بایست تنها خود بر عوامل و شرایط تسلط داشته باشید و نگذارید که دیگران در این امور دخالت کنند و یا نظر خود را ارائه دهند. که در این مسیر زوجین میتوانند از مشاوره همسر داری کمک گیرند.

مدیریت درست رابطه

شکل دادن شخصیت و صبور بودن

شکل گرفتن درست شخصیت، نقش مهمی در دخالت نکردن اطرافیان دارد. زمانی که طرفین شخصیتشان به خوبی شکل گرفته باشد می‌توانند تمامی امور زندگی را به خوبی در دست گیرند و به دیگران اجازه دخالت ندهند. از طرفی صبور بودن در زندگی مشترک یکی از رفتارهای لازم است چرا که نبود آن سبب می‌شود با عجول بودن در دام مشکلات متعددی افتاد که باعث دخالت دیگران شود. بنابراین قبل از هر چیز لازم است که به توسعه فردی قبل از ازدواج توجه کنید تا از برخی رفتارها و شخصیت‌ها در خود مطمئن باشید.

مشخص کردن مرز و محدودیت‌ها

زمانی که برای خود مرز و محدوده‌ای مشخص کنید دیگران می‌دانند که نباید بیش از آن در امور شما دخالت داشته باشند. مرز و محدودیت در زندگی زناشویی کمک می‌کند که دیگران به حقوق شما احترام بگذارند و بیش از آن در زندگی‌تان نفوذ نکنند. از طرفی داشتن برنامه مشخص سبب می‌شود که اطرافیان در امور شخصی شما دخالت نکنند. توجه داشته باشید که هدف حفظ کردن حریم خود با دیگران است و نه قطع ارتباط با تمامی اطرافیان.

اگر فردی در زندگی شما دخالت کرد حتی اگر دخالت او صمیمانه به نظر برسد به او بفهمانید که این دخالت نه تنها برای زندگی شما مثبت نیست بلکه می‌تواند منفی باشد. با ادامه دادن این روند به اطرافیان این عادت را می‌دهید که در زندگی شما بیش از اندازه نفوذ نکنند و برای هر چیزی نظر ندهند.

کمک گرفتن از افراد متخصص مانند روان‌شناس‌ها

زمانی که میزان دخالت‌ها به حد زیادی نفوذ کند و با این روش‌ها مشکل حل نشود می‌بایست به دنبال روش‌های مؤثرتر بود. اعمال روش‌های مؤثرتر تنها با کمک یک فرد متخصص ممکن می‌شود. فرد متخصص شخصی است که اطلاعات کافی علمی در این خصوص داشته باشد. توجه داشته باشید که منظور از متخصص بودن از افراد خانواده نیست بلکه منظور روان شناسانی است که از تجربه کافی برخوردار باشند.

با در میان گذاشتن نوع دخالت و موضوع به وجود آمده با روان شناس خوب می‌توانید به راحتی دخالت‌های موجود در رابطه خود را از بین ببرید و سپس رابطه‌ای سالم و بدون دغدغه را به وجود آورید.

آموختن مهارت‌های زندگی مشترک

به طور کلی می‌توان گفت که با آموختن مهارت‌های زندگی مشترک می‌توان دخالت اطرافیان را در زندگی زناشویی کمتر کرد. زمانی که به خوبی با مهارت‌ها آشنا باشید می‌دانید که در چه زمانی می‌بایست از چه مهارتی استفاده کنید. آموختن مهارت‌های زندگی مشترک برای داشتن رابطه‌ای سالم بسیار مناسب و لازم است. به یاد داشته باشید که می‌توانید این مهارت‌ها را از طریق کتاب‌ها، تجربه افراد موفق و سالم و هم چنین وب‌سایت‌های رسمی دریافت کنید.

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم به طور جامع در خصوص دخالت اطرافیان در زندگی زناشویی صحبت کنیم. همان طور که در مطلب فوق به ان اشاره کردیم نداشتن آگاهی، حد و مرز، مهارت‌های زناشویی و … می‌تواند فضا را برای دخالت اطرافیان آماده کند. از این رو برای جلوگیری از این اتفاق می‌بایست مهارت‌هایی را بیاموزید که از دخالت برخی از افراد سودجو جلوگیری شود. چرا که وجود این رفتار می‌تواند باعث مشکلات زیادی در رابطه از جمله بیشتر شدن بحث و دعوا، سرد شدن رابطه و … شود. به یاد داشته باشید که در صورت اوج گرفتن و عدم مدیریت حتماً از یک شخص متخصص مانند روان شناس کمک بگیرید. چرا که تنها این افراد هستند که آگاهی کامل دارند و از طرفی بدون طرف‌داری از شخصی به شما کمک می‌کنند.

امیدواریم که از مطالب خوانده شده اطلاعات مفیدی را دریافت کرده باشید و توانسته باشیم حداقل اندکی در این راه به شما کمک کنیم. در نهایت فراموش نکنید که نظرات و عقاید خود را با ما در میان بگذارید.

 


سؤالات متداول

به منظور کاهش دخالت اطرافیان چه کاری باید انجام دهیم؟

در مرحله اول زوجین تصمیم گیرند که برای زندگی خود حد و مرزی مشخص کنند و به نظرات دیگران توجه ای نکنند. این کار باعث می‌شود به‌مرورزمان دخالت افراد کمتر شود. چرا که اطرافیان دریافته‌اند که نظر دادن آنها بی تأثیر است و هیچ فایده‌ای ندارد. البته تنها به این مورد ختم نمی‌شود و می‌بایست به راهکارهای گفته شده در مطالب فوق هم توجه کرد.

چگونه دخالت ناشی از وابستگی خانواده را کمتر کنیم؟

زمانی که خانواده دخالت ناشی از وابستگی در زندگی زناشویی شما را دارد به این دلیل است که گمان می‌کنند شما به اندازه کافی آگاهی ندارید. زمانی که با رفتارهای خود نشان دهید از عهده کارهای خود برمی‌آیید رفته‌رفته دخالت آنها کمتر می‌شوند و می‌پذیرند که ازدواج شما به معنای مستقل شدن کامل است.

آیا بدون همکاری همسر می‌توان از دخالت افراد در زندگی و رابطه زناشویی خود جلوگیری کرد؟

خیر این کار ممکن نیست. چرا که زن و مرد در رابطه همانند یک تیم می‌مانند و اگر شخصی در این تیم هم راستا حرکت نکند می‌تواند باعث شکست شود. از این رو پیشنهاد می‌شود که ابتدا با صحبت کردن و دریافت موافقت همسر، نظر وی را جلب کنید و او را قانع کنید سپس با کمک یکدیگر از دخالت دیگران جلوگیری کنید.

اگر راهکارهای گفته شده در مطالب فوق نتیجه نداد باید چه کاری کرد؟

در این شرایط بهتر است از روان شناس کمک گرفته شود به این دلیل که آنها راهکارهای تخصصی‌تر دارند که می‌توانند به بهبود شرایط کمک کنند.

چگونه اختلاف به وجود آمده بین خانواده‌ها را کمتر کنیم تا دخالت کاهش یابد؟

اگر شرایط در اوضاع حادی نباشد می‌توان با کمک همسر، خانواده‌ها را به یکدیگر نزدیک کرد و به‌مرورزمان کدورت و اختلاف‌های میان آنها را برطرف کرد. در غیر این صورت می‌بایست از ترفندهای تخصصی‎‌تر استفاده کرد.

2023-01-16T17:06:04+03:30توسط |دسته‌ها: روانشناسی زوج|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم