//روانشناس خوب

روانشناس خوب (ویژگی های دکتر روانشناس خوب + معیار ها)

انتخاب یک روانشناس خوب ، در درمان بیماری های روانی ، مشکلات ، ناهنجاری ها و ناسازگاری ها بسیار حائز اهمیت است.  برای انتخاب یک روانشناس خوب باید به موارد زیر پرداخت :

چه زمانی می بایست به روانشناس مراجعه کنیم ؟

معیارهای انتخاب یک روانشناس خوب از نظر انجمن روانشناسی آمریکا چیست؟

معیارهای انتخاب یک روانشناس خوب از زاویه دید مراجعه کنندگان؟

روند درمان چگونه است ؟

روانشناس 

روانشناسی علمی است که به مطالعه رفتار و افکار افراد می ‌پردازد و به فردی روانشناس می ‌گوییم که در شاخه ‌های مختلف روانشناسی تخصص دارد و مدارک و مجوز های لازم برای انجام این کار را دارد.

دکتر روانشناس خوب کیست ؟

ممکن است این سوال ذهن شما را درگیر کرده باشد که دکتر روانشناس خوب کیست و کدام روانشناس برای شما مناسب است و می تواند به شما کمک کند ؟

امروز افراد زیادی به دنبال یک روانشناس هستند تا بتوانند به بهترین شکل مشکلات و دغدغه های زندگی خود را با وی در میان بگذارند . روانشناس خوب معیارهای بسیار زیادی دارد که از دو دیدگاه مراجعه کنندگان و انجمن آمریکا ویژگی ها و معیارهای مورد نیاز برای انتخاب روانشناس را بررسی می کنیم .

دکتر شقایق درویشی

معیارهای انتخاب دکتر روانشناس خوب از دید مراجعه کنندگان :

روانشناس باید قابل اعتماد و اطمینان باشد .

روانشناس مناسب فردی است رازدار که حریم خصوصی برای شما قائل است . تمامی حرف ‌هایی که می ‌شنود همچون راز می ‌داند . روانشناس باید احساس اطمینان را به شما القا  کند که قرار نیست شخص سومی از محتویات این مصاحبه و گفت و گو اطلاع پیدا کند و حرف های شما جایی درز پیدا کند .

باید با بیمار خود صادق باشد .

یکی از دیگر از ویزگی ها ، صادق بودن وی با شما می باشد .

روانشناس به پاکسازی روان و همدلی  بپردازد .

روانشناس خوب شما را درک می کند و در هنگام صحبت با شما در مواقع لزوم احساس همدلی و نگرانی خود را بروز می دهد . روانشناس باید به شما این حس را منتقل  ‌کند که می‌ توانید صحبت ها، افکار، عقاید و احساسات شما که مدام توسط دیگران سرکوب شده است را بیان کنید و ارتباط مناسبی با روانشناس خود برقرار کنید و در نهایت احساس خوشایندی داشته باشید .

روانشناس خوب شنونده فعال است .

روانشناس خوب فردی است که در زمان انجام مصاحبه و صحبت با شما ، شما را در اولویت قرار می‌دهد تا به راحتی صحبت کنید و فضای کافی برای صحبت به شما می دهد . روانشناس باید بیشتر گوش ‌دهد و کمتر صحبت ‌کند و شنونده ای فعال می ‌باشد . شنونده ی فعال بودن بدین معناست که به صحبت های شما واکنش و فیدبک هایی داشته باشد و حرف های شما را با جان و دل گوش می دهد .

بهتر است نقاط مشترک با بیمار داشته باشد .

روانشناس خوب از جلسات اول با شما نقاط مشترک و احساس تفاهم دارد و شما به او اعتماد می‌کنید و یک نوع صمیمیت بین خود و وی احساس می کنید . وجود این تفاهم باعث می‌ شود راحت تر صحبت کنید و در نهایت تشخیص و درمان بیماری شما به بهترین شکل پیش رود .

روانشناس باید امید دهنده باشد .

روانشناس و همیشه بهتر شدن وضعیت شما امیدوار است . وی این حس امیدواری که قرار است شرایط بهتر شود را به صورت کلامی و غیر کلامی به شما القا می کند . روانشناس این کار را با لبخند زدن به شما ، تکان دادن سر به نشانه تایید صحبت‌ها و … انجام می ‌دهد .

روانشناس خوب با زبان بدن آشنایی دارد .

روانشناس خوب زمانی که با شما در حال صحبت کردن است ، رفتارها و حرکات شما را زیر نظر دارد و از آنجایی که با نشانه های زبان بدن آشنایی کافی دارد ، با بررسی حالات رفتاری ، شما را بهتر می‌ شناسد . همین امر باعث می‌ شود که روند تشخیص و درمان بیماری شما هرچه سریعتر اتفاق بیفتد .

روانشناس برای شما ارزش خاصی  قائل است .

بسیاری از افراد که به روانشناس برای حل مشکلات ، ناهنجاری ها و اختلالات خود مراجعه می ‌کنند ، مدام در جامعه مورد قضاوت های بی رحمانه قرار گرفته‌ اند.

روانشناس خوب فردی است که در مشاوره فردی برای شما ارزش و احترام خاصی قائل است و شان شما را رعایت می‌کند و می‌ کوشد به بهترین شکل با احترام کامل صحبت های شما را گوش می دهد و شما را درک می کند و در حل مشکلات به شما یاری می رساند . همچنین روانشناس خوب هرگز شما را قضاوت نمی کند .

روانشناس  گفته های شما را ثبت می کند .

روانشناس خوب تمام صحبت ها ، گفته ها ، افکار ، عقاید و احساسات شما را به صورت یادداشت هایی در پرونده ثبت می‌ کند و به جزئیات آن تسلط دارد تا در جلسات آتی بتواند از نوشته‌ ها برای نتیجه‌ گیری ، تشخیص و درمان شما کمک بگیرد .

روانشناس خوب قدرت حل مسائل را دارد .

روانشناس خوب قدرت ، دانش و توانایی لازم برای حل انواع مشکلات شما را دارد و این حس را به شما القا می‌ کند که می تواند انتظارات و مشکلات شما را به بهترین شکل حل کند و نیازهای شما را برطرف کند .

باید مسئولیت پذیر باشد .

مسئولیت پذیری یکی از خصوصیات بارز یک روانشناس خوب است که بدین معناست که روانشناس بتواند یک رابطه به شکل صحیح با شما شروع کند و شام بتوانید به راحتی مسائل را با وی در میان بگذارید .

روانشناس خوب مسائل قانونی و اخلاقی را رعایت می ‌کند .

روانشناس خوب در حین برگزاری جلسات مصاحبه و مشاوره درمانی می ‌بایست مسائل قانونی و اخلاقی را رعایت کند و از یک نظام ارزشی و هنجاری مشخص در طی جلسات پیروی کند .

باید فضا را برای شما آماده  کند تا به راحتی صحبت کنید .

روانشناس خوب موقعیت و فضا را طوری آماده می ‌کند که فرصت بیان مطالب و مشکلات توسط شما وجود داشته باشد و بتوانید به راحتی و آزادانه با روانشناس خود ارتباط برقرار کنید . برای آماده کردن این موقعیت روانشناس می بایست نکات زیر را رعایت کند :

  1.  بیشتر گوش می‌ دهد و کمتر حرف میزند .
  2.  سوالات را واضح مطرح می ‌کند تا باعث گیجی و سردرگمی و اشتباه نشود .
  3.  شما را در پاسخ دادن راهنمایی نمی‌ کند که شما فقط برای جلب رضایت وی پاسخ صحیح و درست را بدهید .
  4. روانشناس خوب خوش برخورد است و روی خوش از خود نشان می دهد .
  5.  از پیام های کلامی و غیرکلامی که خسته کننده و ملال آور هستند می بایست پرهیز کند .
  6.  لحن کلامش مناسب و سرشار از برخوردهای مثبت است .
  7.  از پرسیدن یکسری سوالات و روند پرسش در اتاق خودداری می‌ کند . به عنوان مثال از پرسیدن سوال های بلند و طولانی خودداری می‌ کند . همچنین چند سوال را با هم دیگر نمی پرسد .
  8.  از لغات تخصصی در سوالات خود استفاده نمی‌ کند .
  9.  از پرسیدن سوالاتی که به جواب شما جهت می‌ دهد و راهنمایی کننده است خودداری می‌کند و محرزانه سوال نمی پرسد .

معیارهای روانشناس خوب از دید انجمن روانشناسی آمریکا :

انجمن روانشناسی آمریکا برای اعضای خود یک نظام نامه اخلاقی و حرفه‌ا ی را تعیین کرده است که شامل اصول عمومی و معیارهای اخلاقی می باشد .

معیارهای عمومی این نظام ‌نامه شامل موارد زیر می شود :

۱- صلاحیت :

روانشناس خوب می بایست معیارهای عالی صلاحیت را در کار خود رعایت کند . همچنین روانشناس می بایست از فنون و خدماتی استفاده کند که در آن ها آموزش دیده است و تخصص دارد .

۲- درستی و صداقت :

روانشناس  درستی و صادق را سر لوحه کار خود قرار می دهد و به دیگران احترام بگذارد . همچنین روانشناس می بایست مدام معلومات خود را ارتقا دهد و به تدریس مطالبی که در آنها تخصص دارد بپردازد .

۳- اصل مسئولیت پذیری علمی و حرفه ای :

روانشناس می بایست رفتارهای خود را با معیارهای علمی و حرفه ای مطابقت دهد و فردی مسولیت پذیر باشد . روانشناس خوب می بایست از روش های متفاوت ، برای رفع نیازهای افراد ، از اقشار مختلف استفاده کند .

۴- احترام به حقوق و شان مردم :

روانشناس خوب به ارزشمندی و شأن انسان ها احترام می گذارد و حقوق انسان ها را محترم می شمارد . روانشناس می بایست برای تمامی بیماران حریم خصوصی داشته باشد . همچنین روانشاس باید رازدار باشد و استقلال رای برای افراد قائل باشد . در کل روانشناس باید به گونه ای وظایف حقوقی خود را انجام دهد که با حقوق مراجعه کنندگان هماهنگی و مطابقت داشته باشد .

۵- توجه به تفاوت های انسان ها :

روانشناس فردی است که مراقب تمامی تفاوت‌های فرهنگی ، فردی و حتی نقش افراد در جامعه می باشد .

از این تفاوت ها می توان به سن ، جنسیت ، قوم و نژاد ، دین ، ملیت ، انواع معلولیت ، زبان گفتار ، گرایش های جنسی و موقعیت های اقتصادی و اجتماعی افراد اشاره کرد .

۶- توجه به رفاه دیگران :

روانشناس فردی است که در همه شرایط خواهان رفاه افرادی هستند که با آن ها مدام در حال تعاملات حرفه‌ای هستند . روانشناس خوب می‌ بایست حقوق و رفاه بیمار خود را در اقدامات حرفه ای خود در نظر بگیرد .

۷- مسئولیت پذیری اجتماعی :

روانشناس خوب می بایست دانش و تخصص خود را در زمینه کاری خود ارتقا دهد . همچنین باید مسئولیت حرفه ای خود را در جامعه و اجتماعات بالا ببرند .

معیارهای اخلاقی این نظام نامه به صورت زیر می باشد :

  • معیارهای کلی ارزیابی
  • روابط شغلی
  • ارزیابی
  • حفاظت از حریم خصوصی
  • تحقیق و انتشارات
  • انواع فعالیت های قانونی
  • راز دار بودن
  • امور عمومی
  • سنجش و مداخله
  • رفع معضلات اخلاقی
  • تدریس و آموزش
  • ایجاد روابط درمان بخش

به عنوان مثال :

  • آزار نرساندن به بیماران از نظر جنسی
  • داشتن دستمزد مشخص
  • درمیان گذاشتن نتایج ارزیابی و سنجش با بیمار
  • انجام تبلیغات مجازی
  • عدم برقرای رابطه جنسی با بیماران
  • عدم برقراری رابطه جنسی با بیماران سابق
  • داشتن ترفند هایی برای رازداری
  • عدم فریب کاری
  • رعایت ضوابط اخلاقی و قانونی در حین درمان
  • رعایت ضوابط اخلاقی و قانونی در انجام تحقیقات

انتخاب بهترین دکتر روانشناس

زمانی که شما دکتر روانشناس مورد نظر خود را انتخاب کرده اید ، برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که آیا انتخاب شما صحیح بوده یا خیر باید به سوالاتی از از قبیل سوالات زیر با توجه به ساعات برگزاری جلسات درمان و واکنش شما نسبت به وی ، پاسخ دهید :

آیا با روانشناس خود احساس راحتی کرده‌ اید ؟

آیا روانشناس اعتماد و اطمینان شما را به خود جلب کرده است ؟

آیا به نظر شما فردی متخصص و کار بلد بوده است ؟

آیا با روش های رفتاری روانشناس ارتباط برقرار کرده اید ؟

آیا روانشناس شما را به آینده امیدوار کرده است ؟

اگر چه شما ممکن است بخاطر مشکلات خود توانایی قضاوت روانشناس را نداشته باشید و در ارتباط با وی احساس ضعف کنید ، اما به هر حال باید پاسخی برای این سوالات داشته باشید . هر گونه پاسخ منفی شدیدی که به این سوالات دهید ، الزامات تعویض درمانگر را ایجاد می کند .

شایان ذکر است که در جلسه ی اول نمی توانید به این سوالات پاسخ دهید برای اینکه ایا بهترین دکتر روانشناس را پیدا کرده اید یا ن  می بایست چندین بار با روانشناس خود ملاقات داشته باشید تا بتوانید نظر دقیق و صحیحی در مورد او داشته باشید . بنابراین اگر به تدریج با پیشروی جلسات مشاوره به روانشناس خود شک کردید و دچار تردید در ادامه ی راه شدید ، حتما می بایست احساسات منفی خود را با روانشناس در میان بگذارید .

بی شک تعویض روانشناس کاری بسیار سخت ودشوار می باشد اما ممکن است این احساسات نقش بسیار مهمی در روند تشخیص و درمان بیماری شما داشته باشد .

با این حال ، در اکثر مواقع در صورتی که روانشناس را منبعی خوب و موثقی به شما معرفی کرده باشد و به احساسات خود در زمان گفتگو با وی گوش داده باشید ، با روانشناس خود راحت خواهید بود و می توانید آزادانه صحبت کنید و در نهایت درمان خوبی داشته باشید .

دکتر روانشناس برای ازدواج :

ازدواج شاید مهم ترین تصمیم زندگی هر فرد باشد که تاثیر مستقیم بر اینده فرد دارد . انتخاب یک دکتر روانشناس مناسب برای مشاوره قبل از ازدواج می تواند سبب تصمیم گیری درست در این مورد شود . دکتر روانشناس در مشاوره قبل ازدواج باید به شناخت درست زوجین و برنامه ریزی برای بعد از ازدواج بپردازد .

روانشناسی بارداری

دوران بارداری دوران بسیار مهمی برای مادران باردار است. مادران در این زمان دچار اضطراب و استرس زیادی می‌شوند و با روش‌های مختلفی سعی می‌کنند به کاهش استرس بارداری بپردازند. اما یکی از مهم‌ترین این روش‌ها را می‌توان کمک گرفتن ازتکنیک های روانشناسی بارداری دانست. یک روانشناس خوب می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کاهش استرس مادران باردار داشته باشد و به آنها کمک کند تا از این مرحله به خوبی عبور کنند.

2024-01-01T21:26:27+03:30توسط |دسته‌ها: روانشناسی|10 دیدگاه

10 دیدگاه

  1. Avatar
    سپیده آگوست 2, 2020 در 3:11 ب.ظ پاسخ

    سلام.
    من مدتیه که وسواس فکری گرفتم .
    مثلا ۱۰ بار در خونه رو قفل میکنم باز فکر میکنم ک بازه در
    میخاستم ببینم چجوری میشه این مشکل رو حل کرد
    ایا نیاز به مشاوره دارم یا ن عادیه

  2. Avatar
    Solmaz آگوست 3, 2020 در 6:39 ب.ظ پاسخ

    با سلام
    من ۳۵ سالمه و متاهلم
    ۷ ساله که ازدولج کردم و یه دختر ۴ ساله دارم
    یه مدته که با همسرم به مشکلات شدید برخورد کردم خواستم ببینم میتونین کمکم کنین؟

  3. Avatar
    Solmaz آگوست 3, 2020 در 6:41 ب.ظ پاسخ

    با سلام
    من ۳۵ سالمه و متاهلم
    ۷ ساله که ازدولج کردم و یه دختر ۴ ساله دارم
    یه مدته که با همسرم به مشکلات شدید برخورد کردم خواستم ببینم میتونین کمکم کنین؟

  4. Avatar
    عباس سپتامبر 10, 2020 در 9:30 ب.ظ پاسخ

    سلام

    وسواس ، راه درمان دارد.
    اگر وسواس دارید لااقل برای تشخیص، یک بار پیش روانشناس بردید.

    در مورد شما و همسرتان . مشاورین خانواده، کارشان این است که اختلافات و مشکلات همسران را برطرف کنند.
    هیج کس به اندازه ی یک روانشناس خیرخواه نمی تواند کمکتان کند.

  5. Avatar
    مهتاب اکتبر 14, 2020 در 12:17 ق.ظ پاسخ

    برای تبدیل شدن به یک روانشناس خوب چه کارهایی باید انجام داد؟ چه کتاب ها و چه مراجعی رو پیشنهاد می کنید؟ (منهای کتاب ها و رفرنس های دانشگاهی)
    میشه یک مقاله هم در این رابطه بذارید؟

    • دکتر شقایق درویشی
      دکتر شقایق درویشی اکتبر 14, 2020 در 3:11 ب.ظ پاسخ

      سلام
      قطعا منابع بسیاری وجود داره که میتواند برای شما مفید باشد .
      ولی تجربه عامل بسیار مهمی است که در طول زمان به دست می اوردید.
      و همچنین یک روانشناس خوب باید ابتدا تمام اختلالات و نابهنجاری های رفتاری خود را درمان کند .
      و بدون هیچ اختلال روانی به درمان بپردازد.

  6. Avatar
    مصطفی خلجی می 21, 2021 در 6:09 ق.ظ پاسخ

    سلام من اخلاق و رفتارم نسبت به غریبه ها خوب هست ولی در خانواده خوب رفتار نمیکنم اونطور که اونها میخوان در حقیقت نیست ،میخام عوض بشم نمیشه،سروقت جای نمی‌رسم ،،همش دور خودم میچرخم ،،،شب ها به وقت نمی‌خوابم ،،سر کار دقیق نمیرم،،،وسواس هم یک سری پیدا کردم ،بیشتر به گذشته فکر میکنم چون خوب نبوده ،خیلی دوست دارم تغییر کنم به فرزند و همسرم وقت بگذارم و خیلی چیزهای دیگه

  7. Avatar
    roozbeh آگوست 29, 2022 در 9:52 ق.ظ پاسخ

    سلام…
    میشه یه شماره روانشناس خوب بهم بدین…
    لـــــــــــــــطـــــــــــفـــــــــــا…..

    • دکتر شقایق درویشی
      دکتر شقایق درویشی اکتبر 22, 2022 در 7:34 ب.ظ پاسخ

      سلام
      با کلینیک تماس بگیرید با توجه به نیازی که دارید متخصص معرفی میکنن خدمتتون.
      02188217088

  8. Avatar
    مجتبی محمدی فر اکتبر 18, 2023 در 12:09 ب.ظ پاسخ

    مفید

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم