//سندرم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی یا  Premenstrual syndrome)  pms) بیماری رایجی در زنان است .نشانه ها و علائم رفتاری و فیزیکی مختلفی دارد که معمولاً از دو هفته قبل از سیکل قاعدگی تجربه می شوند با شروع آن از بین می‌روند.حداقل ۷۵ درصد از زنان به pms مبتلا هستند اما شدت آن در هر فرد متفاوت است.تاکنون درمان قطعی برای سندروم پیش از قاعدگی وجود نداشته است اما میتوان با رعایت یکسری نکات و موارد آن را به حداقل رساند.

علائم احساسی و رفتاری سندروم پیش از قاعدگی

• تنش و اضطراب
  • اختلال در خواب
  • احساس افسردگی
  • زودرنجی
  • نوسانات خلق و خو
  • گریه ناگهانی

علائم جسمانی سندرم پیش از قاعدگی

• سردرد و میگرن
  • درد عضلات و مفاصل
  • هوس کردن غذاهای مختلف
  • احساس درد در سینه ها
  • ایجاد جوش و آکنه
  • دل درد
  • نفخ شکم
  • تغییر میل جنسی

اختلال افسردگی پیش از قاعدگی یا pmdd  چیست؟

۵ درصد از زنان افسردگی ناشی از پی اس را بسیار شدیدتر تجربه می‌کنند که به آن اختلال افسردگی پیش از قاعدگی (Premenstrual dysphoric disorder) می‌گویند.زنانی که به آن مبتلا هستند افسردگی شدیدتری را تجربه می کنند که حتی گاهی به خودکشی فکر می‌کنند.اگر از قبل افسردگی دارید،علائم در دوران قاعدگی و قبل از آن شدیدتر می‌شود.

سندروم پیش از قاعدگی و اختلال افسردگی پیش از قاعدگی

اگرچه علائم و نشانه‌های pms  و ‏pmdd بسیار به هم شبیه هستند و در یک زمان شروع می شوند اما شدت بروز آنها است که این دو مورد را از هم متمایز می کند. شدت علائم فیزیکی و رفتاری افسردگی پیش از قاعدگی بیشتر از سندرم پیش از قاعدگی است، به طوری که حتی فرد نمی تواند کارهای روزمره خود را انجام دهد .روش

های درمان و تسکین علائم pmdd شبیه به روش های درمان pms می باشد که علاوه بر آن روش‌های دیگری هم وجود دارد. مثل:

شرکت در جلسه های مشاوره

مراجعه به روانشناس

شرکت در کلاس های مدیتیشن

انجام رفتار درمانی شناختی  که نوعی مشاوره است که در درک تغییر رفتار و احساسات به بیمار کمک می کند

علائم سندرم پیش از قاعدگی

دلایل سندروم پیش از قاعدگی شدید

علت سندروم پیش از قاعدگی چیست ؟

تاکنون دلیل قانع کننده ای برای توجیه سندروم پیش از قاعدگی بیان نشده است اما پی ام اس به عواملی مثل تغییرات در سطح هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون که در بعضی از روزهای ماه افزایش می یابد وتغییرات سروتونین در زمان شروع سیکل قاعدگی بستگی دارد.سروتونین نقش مهمی در تعیین حالات روحی انسان دارد و تغییرات آن باعث بروز نشانه ها و علائم سندروم پیش از قاعدگی می شود همچنین در زنانی که مبتلا به افسردگی هستند نشانه های پی ام اس با شدت بیشتری بروز می‌کند.

چگونگی تشخیص pms

از آنجا که پی ام اس دارای علائم و نشانه‌های مختلف است، تشخیص آن ممکن است کمی مشکل باشد. بنابراین، ثبت علائم جسمی و روحی ماهانه خود در تشخیص دقیق این سندرم به شما کمک خواهد کرد. علائم آن معمولا ۷ تا ۱۰ روز قبل از شروع قاعدگی رخ می‌دهد. اگر این علائم هر ماه تقریباً در زمان ثابتی رخ می‌دهند، این بیماری همان سندرم پیش از قاعدگی است.

گاهی اوقات وجود مشکلات زمینه‌ای روحی و روانی ممکن است که باعث شود علائم این سندرم در طی دوران قبل از قاعدگی شما بدتر شوند. غربالگری برای افسردگی، اضطراب و یا سایر عوارض روحی و روانی می‌تواند برای کنترل آن موثر باشد. همچنین برای اطمینان از ابتلا به افسردگی بهتر است از تست افسردگی کمک بگیرید.

سندرم pms بیشتر در چه زنانی دیده می شود؟

زنانی که در رنج سنی 20 تا 40 سالگی هستند.

زنانی که باردار شده‌اند.

زنانی که سابقه افسردگی در خانواده آن ها وجود داشته است.

زنانی که به  اختلال دو قطبی، افسردگی پس از زایمان‌ یا هر نوع افسردگی مبتلا هستند.

آیا سندرم پیش از قاعدگی زمینه ارثی دارد؟

تحقیقات گسترده ای که در این زمینه صورت گرفته، نشان می دهد که سندرم پیش از قاعدگی به ژنتیک و محیط در کنار هم بستگی دارد. به طور مثال کسانی که والدین آن ها درگیر افسردگی هستند بیشتر در معرض این مشکل قرار دارند.

تغییرات سندرم پی ام اس با افزایش سن

بله علائم سندرم پیش از قاعدگی ممکن است با رسیدن به اواخر دهه ٣٠ تا ۴٠ سالگی و نزدیک شدن به یائسگی  و حتی نسبت به دوران قبل از یائسگی بدتر شوند. این امر به خصوص در زنانی که در دوران قاعدگی نوسانات خلق و خو ناشی از تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنند بیشتر دیده می‌شود.با ورود به دوران یائسگی سطح هورمون های شما نیز به طور غیر قابل پیش بینی بالا و پایین می شود. ممکن است یا دوباره دچار تغییرات خلق و خو شوید یا حتی با شدت بیشتری آن را تجربه کنید.بعد از یائسگی وقتی دیگر پریود نشوید ، PMS متوقف می شود.

سندروم پیش از قاعدگی در مردان

شاید تعجب کنید اما مردان هم این سندرم را تجربه می کنند. درست است که مردان تخمک و رحم ندارند اما از اختلالی مشابه به نام سندرم تحریک پذیری مردانه رنج می برند. این سندرم به دلیل تغییرات هورمون تستوسترون رخ می دهد و استرس و رژیم غذایی در این اختلال تاثیرگذار هستند.

درمان سندرم پیش از قاعدگی (درمان PMS)

برای درمان pms  می‌توان با تغییراتی در سبک زندگی، نحوه تغذیه و شرکت در جلسات رفتار درمانی و کمک گرفتن از مشاور و مراجعه به روانشناس این علائم را به حداقل رساند و تسکین داد.

از جمله این روش ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.داشتن برنامه ورزشی منظم

با انجام حداقل روزی نیم ساعت فعالیت های ورزشی مانند پیاده روی،ورزش های هوازی، دوچرخه سواری و شنا می‌توان نشانه های پی ام اس را از جمله خستگی بی حوصلگی و افسردگی را تسکین داد و به حداقل رساند.

۲.خواب کافی

سعی کنید در طول شبانه‌ روز به اندازه کافی بخوابید و استراحت داشته باشید،این امر به کاهش استرس و مدیریت علائم pms کمک فراوانی می‌کند.

۳.مصرف مکمل ها و ویتامین ها

مصرف ویتامین D و همچنین مکمل‌هایی مثل فولیک اسید، ویتامین B6، کلسیم و منیزیم برای کاهش علائم pms به خصوص درد عضلات و نواسانات خلق و خو بسیار موثر است.

۴.رژیم غذایی سالم

سعی کنید از غذاهایی با قند و کربوهیدرات کمتر در برنامه غذایی خود استفاده کنید،همچنین برای ثابت نگه داشتن میزان قند بدنتان ۶  وعده غذایی سبک در طول روز استفاده کنید. از مصرف کافئین زیاد و الکل در دوران قاعدگی خودداری کنید زیرا باعث اختلال در خواب،استرس ، تنش و افزایش افسردگی  می شود.از مصرف غذاهای پر نمک پرهیز کنید زیرا باعث نفخ شکم می‌شود.

۵.دوری از محیط های پر استرس

در این دوران کارهای انجام دهید که باعث کاهش استرس وافزایش آرامش تان شود و از افراد و محیط‌های پر استرس دوری کنید.

۶.وقت گذرانی با دوستان و خانواده

قرار گرفتن در جمع های خانوادگی و دوستانه و یا حتی گردش و بیرون رفتن میتواند استرس شما را تا حد زیادی کم کند.

٧.مراجعه به روانشناس

شما میتوانید با مراجعه به یه روانشناس خوب و انجام جلسات مشاوره ،علائمی مثل استرس،تنش،عصبانیت ،تغییرات خلق و خو و دیگر نشانه های pms را کنترل و درمان کنید.

چه زمانی به روانشناس مراجعه کنیم؟

سندرم پیش از قاعدگی و اختلال افسردگی پیش از قاعدگی با رعایت مواردی که گفته شد، تا حدود زیادی قابل کنترل است. با این حال اگر:

تغییرات ناگهانی و شدید خلق و خو دارید

افسردگی شدید دارید

زندگی روزمره ی شما تحت تأثیر این علائم قرار گرفته است

بهتر است به روانشناس مراجعه کنید. برای درمان سندرم پیش از قاعدگی، روانشناس شما ممکن است در مورد سابقه ی افسردگی یا اختلالات روانی در خانواده ی شما سؤال بپرسد. همچنین ممکن است آزمایش غده ی تیروئید، آزمایش بارداری و معاینات لگن نیز لازم باشد.

آیا سندروم پیش از قاعدگی می تواند خطرناک باشد؟

در بسیاری از زنان این دوره با گرفتگی ها و نوسانات خلقی محدود و احساس غم جزئی همراه است. اما ممکن است در برخی دیگر با شدت بیشتری رخ دهد. این سندروم در صورتی که با افسردگی شدید همراه باشد، می تواند فرد را با خطراتی چون آسیب زدن به خود یا حتی افکار خودکشی روبرو کند.

نقش مردان، در سندروم پیش از قاعدگی همسرانشان چیست؟

شاید بروز این سندروم ارتباط چندانی با مردان نداشته باشد. اما آن ها می توانند در این ایام، با فعالیت هایی چون توجه عاطفی بیشتر، درک این موضوع که زنان خود در حال رنج بردن از سندروم هستند و کمک به انجام فعالیت های روزمره، به بهبود علائم زنان، کمک بسیاری کنند.

چه زمانی باید برای درمان سندروم پیش از قاعدکی به پزشک مراجعه کرد؟

افرادی که در این ایام، علائم شدید فیزیکی شدید مانند دردهای غیر طبیعی، تنگی نفس و تهوع و استفراغ مدام را تجربه می کنند، باید به پزشک مراجعه کنند.علاوه بر این، افرادی که سابقه اختلالات دیگری چون افسردگی  را دارند که در ایام سندروم با تشدید علائم روبرو می شوند، نیازمند مراجعه به روان درمانگر هستند.

2023-01-16T16:36:34+03:30توسط |دسته‌ها: مشکلات جنسی|بدون دیدگاه