//علت گریه بعد از رابطه جنسی[۵ دلیل گریه بعد از ارضا شدن+ راه حل]

علت گریه بعد از رابطه جنسی

گریه بعد از رابطه جنسی واکنشی است که برخی افراد، معمولاً بعد از اتمام رابطه جنسی و پس از ارضا شدن، از خود بروز می‌دهند.

شایع‌ترین علل و دلایل گریه بعد از رابطه جنسی عبارتند از:

  • PCD
  • احساس خوشبختی
  • حس هیجان
  • واکنش عاطفی
  • حس ناامیدی
  • احساس گناه و شرم
  • حس درد
  • فشار روانی
  • احساس تسکین و رهایی

در طی سالیان طولانی که در مطب خود مشغول به کار مشاوره و روانشناسی هستم در بین مراجعینی که برای مشاوره در رابطه به من مراجعه می شود ، یکی از متداول ترین پرسش ها آن است که علت گریه بعد از رابطه جنسی چیست ؟

در این مقاله قصد داریم تا با بیان دلایل و علت هایی که موجب رخ دادن این اتفاق می شود ، این موضوع را در سطح علم روانشناسی ریشه یابی کنیم .

اگر تا به حال در طول یک رابطه جنسی و یا حتی بعد از آن گریه کرده اید باید بدانید که این امر ، یک اتفاق طبیعی می باشد و شما به هیچ وجه تنها نیستید .

گریه و اشک های در طول رابطه جنسی می تواند از روی خوشحالی و دلخوشی باشند و یا این گریه می تواند واکنش روح نسبت به تحمل درد  بدن در هنگام رابطه ی جنسی باشد .

PCD دلیل گریه بعد از رابطه جنسی

از نظر روانشناسی بالینی  ، دلیل گریه هنگام یا بعد از رابطه جنسی  Post-coitial dysphoria  یا همان PCD  می باشد .

علائم PCD  شامل غم و اندوه و استرس و عصبانیت که گاهی به گریه ختم می شود ، می باشد و فارغ از در نظر گرفتن جنسیت ممکن است برای هر دو طرف رابطه اتفاق بیفتد .

در ادامه به بررسی دلایل بروز PCD  و گریه شخص در طول رابطه می پردازیم و مواجه درست در برخورد با اینکه اگر شریک زندگی شما در رابطه دچار PCD  شد را متوجه می شویم .

۵ دلیل گریه بعد از ارضا شدن (گریه بعد از سکس)

گریه بعد از ارضا شدن و سکس میتواند دلایل بسیاری داشته باشد که در اینجا ۵ دلیل اصلی آن را برایتان شرج دهیم .

1- احساس خوشبختی

طیف گسترده از گریه هایی که اتفاق می افتد می تواند ریشه در احساساتی شدن بیش از حد تصور حتی از روی خوشبختی و سر خوشی باشد .

شما احتمالا ” اشک شادی ” به هنگام تولد و یا عروسی فرزند یا قبولی در دانشگاه مورد علاقه یا موفقیت در یک زمینه مورد علاقه را تجربه کرده باشید . گاهی اشک هایی که در رابطه جنسی وجود دارد ، از این دست اشک و به اصطلاح “ اشک شادی ” می باشند  .

2- حس هیجان

گاهی تجربه سکس برای اولین بار و یا شاید بعد از یک مدت طولانی می تواند تا حد زیادی شما و هورمون های شما را تحت تاثیر خود قرار بدهد و به نوعی شما را دچار یک غافلگیری کند .

این تجربه می توانند احساس هیجان را در شما برانگیخته کند و در شرایط رابطه جنسی که کنترل کردن احساسات کاری به شدت دشواری خواهد بود ، احساسات کنترل نشده با اشک بروز پیدا می کنند .

3- حس نا امیدی

اگر خود را برای یک اتفاق بزرگی آماده کرده باشید اما آن اتفاق ، آنطور که مدنظر شما می باشد اتفاق نیفتد ، حس نا امید و یأس تمام وجود شما را فرا خواهد گرفت .

گاهی لذت بردن از یک رابطه جنسی آنقدر می تواند شیرین باشد که احساسات شما را جریحه دار کند و همانطور که گفته شد از سر شادی و خوشحالی شما اشک بریزید اما در طرف مقابل گاهی شما انتظار دارید که در طول یک رابطه جنسی به بالاترین حد لذت یا ارگاسم برسید اما در رابطه آنطور که شما انتظار آن را می کشیدید اتفاقی نخواهد افتاد ، این اتفاق می تواند حس نا امیدی و یأس را در شما تقویت کند و باعث شود که شما در هنگام و بعد از رابطه اشک بریزید .

4- گریه زن بعد از سکس بخاطر حس گناه و شرم

دلایل زیادی وجود دارد که زنان در طول یک رابطه جنسی احساس گناه و شرم داشته باشند که همین منجر به گریه بعد از سکس شود . در فرهنگ ایرانی و خانواده های سنتی گاهی به فرزندان تلقین می شود که رابطه جنسی ذاتا بد است و اگر کسی نتواند حس جنسی خود را تا قبل از ازدواج کنترل کند ، قطعا کار زشت و نا پسندی را انجام داده است .

یا اینکه موفق نبودن در ارضا طرف مقابل در رابطه جنسی می تواند احساس شرم شما را در طول رابطه جنسی برانگیزد .

این احساس گناه و شرم باعث می شود که شما بعد از رابطه جنسی حس بدی نسبت به خود و بدن خود داشته باشید .

5- حس درد

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که شما در طول رابطه جنسی ، حس درد داشته باشید .

این درد می تواند در حین یا بعد از رابطه جنسی گریبان گیر شما بشود .

  • عدم استفاده از روان کننده مناسب
  • خشکی واژن
  • اسپاسم عضلات واژن
  • التهابات یا عفونت های واژینال

دلایلی شایع در درد کشیدن در طول رابطه جنسی باشد . پس اگر در طول رابطه های جنسی خود با درد های غیر قابل تحملی و سختی روبرو هستید بهتر از با پزشک متخصص زنان در میان بگذارید .

کلام آخر :

گریه بعد از رابطه جنسی اگر به ندرت اتفاق بیفتد معمولا جای نگرانی ندارد اما اگر این اتفاق در طول زمان های مشخصی به کررات اتفاق بیفتد می تواند نشانه از موضوعات عمیق تر و جدی تری باشد که باید برای بررسی و درمان به روانشناس بالینی مراجعه کنید .

مشاوره جنسی و بیان این مشکلات با یک روانشناس می تواند بصورت متمرکز اصلی ترین دلایل گریه بعد از رابطه جنسی به سمع و نظر  شما برساند و کمک مشاوران می تواند لذت شما از رابطه جنسی را به لذتی شیرین تر مبدل کند .

2024-01-06T19:09:13+03:30توسط |دسته‌ها: مشکلات جنسی|9 دیدگاه

9 دیدگاه

  1. Avatar
    الهام جولای 1, 2020 در 8:46 ق.ظ پاسخ

    خیلی نکات جالبی داشت.
    مرسی

  2. Avatar
    حق اکتبر 23, 2021 در 1:50 ب.ظ پاسخ

    سلام من و زنم به مدت شش ماهی هست که باهم ازدواج کردیم توی طول این شش ماه حتی یک بار هم در رابطه نشده که به ارگاسم نرسونمش .
    اما یه چیزی که خیلی منو عذاب میده اینه که بعد از اینکه زنم به اوج لذت میرسه چقدر احساسی و زود رنج میشه فورا مثل بچه ها گریه میکنه . خیلی زیاد حتی پتو رو میکشه رو خودشو میگه فقط تنهام بزار حتی یه وقتایی دیگه به من توجه نمیکنه که باید ارضا بشم همون جوری منو تنها میزاره منم دیگه هیچی بش نمیگمو میرم ….
    بعدش روزای بعدی با هم خوبیم حتی اون ازم طلب سکس میکنه …
    اما هر چی بش میگم دلیل کارات چیه دلیل گریه هات رنجیدنت میگه دست خودم نیست اونم حتی وقتی حالش خوب میشع عذاب وجدان میکشه اما میگه دست خودش نیس . منم اگه قبل اون ارضا بشم که عملا فاجعه رخ میده و اگه بعدش بخوام این کارو بکنم که رنجیده و گریع و تا آخر .راهنماییم کنید لطفا نمیدونم چیکار کنم

    • Avatar
      میهمان نوامبر 27, 2022 در 9:29 ب.ظ پاسخ

      اگر بخوام به عنوان یک زن فقط راهنمایی تون کنم باید بگم همسرتون احتمالا فقط خجالتی هستن و گفتن این مسیله به شما هم واقعا کار سختیه و از نگاه یه زن غیر ممکنه
      اگر اون لحظه ای که میگه فقط تنهاش بزارید شما با اصرار فقط در آغوشش بگیرید و بهش احساس امنیت بدین و یه طوری بهش ثابت کنید که قرار نیست قضاوتش کنید بهتر می‌تونه اون شرایط رو بپذیره و احساس راحتی بیشتری با شما بکنه
      میتونید نسبت به اندامش بهش اعتماد به نفس بدین و بگید که بدنش رو واقعا دوست دارید و دلتون میخواد جلوی شما خوده واقعیش باشه و اندامش رو بهتون نشون بده تا شما بیشتر بدنش رو دوست داشته باشید
      خیلی بی پرده صحبت کردم امیدوارم زندگیتون سرشار از خوشی و لذت باشه

  3. Avatar
    محسن تهرانی سپتامبر 10, 2022 در 4:24 ق.ظ پاسخ

    همه چیزهایی که دکتر بالاتر توضیح دادن درسته اما اینها دلیل های مثبت میشه گفت برای این اتفاق هست گاهی وقتها پارتنر شما یاد عشق گذشتش می افته و این خودش خیلی زیر مجموعه داره میتونه احساس خلعی باشه که تو رابطه با شما داره ، میتونه ترس از دست دادن شما باشه میتونه عدم وجود حس عشق و رابطه عاطفی خوب باشه و همینطور بلعکس

  4. Avatar
    نقدی نوامبر 14, 2022 در 11:33 ب.ظ پاسخ

    وقتی خانم به ارگاسم میرسه و رابطه جنسی خوبی با همسرش داره، همیشه این اتفاق نمی افته ولی ممکنه به گریه بیوفته… برای مثال من خیلی کم پیش اومده ولی بعد از رابطه جنسی که برام خیلی خوشایند بوده و بعدش شروع به حرف های احساسی میکنیم و از داشتن هم خداروشکر میکنیم اونجا بود که گریه کردم از خوشبختی برای خودم جای تعجب بود اون لحظه ولی بعدا که در موردش سرچ کردم و خوندم دیدم طبیعیه

  5. Avatar
    جاناتان گرت می 3, 2023 در 6:28 ب.ظ پاسخ

    داداش شما زنتون قبلا با کسی رابطه داشته اگه بعد از سکس گریه میکنه

  6. Avatar
    هانا ژوئن 29, 2023 در 10:45 ق.ظ پاسخ

    بنظرم علت اصلیش که اینجا بیان نشده آزاد شدن ناگهانیه احساسات درونیه، یعنی احساساتی که برای مدتی سرکوب شدن ناگهان آزاد میشن…

    • Avatar
      فاطمه جولای 30, 2023 در 4:16 ب.ظ پاسخ

      به شدت موافقم. ب عنوان یک زن میگم ک اکثر مواقع بعداز ارضا شدن اشکم سرازیر میشه… حس میکنم تمام فشار های عصبی و نگرانی ها و استرس هام یهو آزاد میشن و برای همین یهو از ته دلم شروع میکنم ب گریه کردن. و اونقدر گریه میکنم تهش خالی خالی میشم از اون همه فشاری ک اصلا متوجهشون نبودم. و بعد گریه احساس سبکی میکنم. ی جور حس میکنم بار منفی ک تو وجودم جمع میشه یهو ازم دور میشه. و بعد گریه حال روحیم خیلی بهتر میشه .
      خطاب ب بقیه نطرات نه اتفاقا کسی تو زندگی قبلیم بوده و عاشقانه هم شوهرم رو دوست دارم.
      ولی دیگ اتفاقات و استرس ها و سختی های زندگی برای همه هست. و ی وقتایی کم و زیاد میشه.

  7. Avatar
    علی کرامتی جولای 20, 2023 در 2:12 ق.ظ پاسخ

    ارضا شدن و ارضا کردن یکی از بهترین لحظات زندگی هر انسان هست که خدا آفریده،پس قدر همدیگه رو بدونید و زندگی کنید چون زندگی جریان دارد،انتهای لذت جسی میتونه به گریه ختم بشه چون از ته قلب میاد بیرون وبنظرم نوعی تخلیه روحی هستش

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم