مقایسه همسر با دیگران [علت و راهکار مقابله + اثرات مخرب مقایسه همسر]

//مقایسه همسر با دیگران [علت و راهکار مقابله + اثرات مخرب مقایسه همسر]

مقایسه همسر با دیگران

مقایسه همسر با دیگران یکی از ترفندهایی است که معمولاً افراد زیاد در رابطه‌های خود از آن استفاده می‌کنند. این کار در بسیاری از مواقع می‌تواند مضر و آسیب زننده باشد. البته در برخی مواقع هم می‌تواند تأثیرگذار و امید دهنده باشد؛ زمانی می‌تواند امید دهنده باشد که از الفاظ مثبت استفاده شود و به منظور امیددهی از آن صحبت‌ها استفاده شود.

دیدگاهی که در این مقاله به آن می‌پردازیم، در خصوص بعد منفی مقایسه همسر با دیگران است. چنانچه خانم‌ها از این رفتار استفاده می‌کنند تا همسر خود را تحریک کنند تا بهتر شود و یا کار مورد نظرشان را انجام دهند. در صورتی که مطالعات روان‌شناسی نشان می‌دهد این کار نه تنها هیچ تأثیر مثبتی ندارد، بلکه می‌تواند آثار منفی از خود به جای بگذارد.

اگر شما هم جز افرادی هستید که از این ترفند در رابطه خود زیاد استفاده می‌کنید و یا دوست دارید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید، در ادامه مقاله با ما باشید. بی شک اطلاعات منحصر به فرد و کارآمدی را می‌آموزید که می‌تواند در زندگی روزمره به شدت کمک دهنده باشد!

علت مقایسه همسر با دیگران

قطعاً انسان هر کار و هدفی را که انجام می‌دهد دلایلی دارد. از این رو مقایسه همسر با دیگران طبق پژوهش‌های انجام شده دلایلی خاص دارد. عدم وجود هدف در زندگی زناشویی، اصلی ترین علت مقایسه همسر با دیگران است. قبل از اینکه به این کار بپردازید، می‌بایست برای خود مواردی را یادآور شوید که از انجام آن خودداری کنید. قبل از هر چیز فراموش نکنید که هر کس دارای ویژگی‌ها و رفتارهایی است که منحصر به فرد می باشد. از این رو شما قادر به تغییر آن نیستید.

فراموش نکنید که روابط و زندگی زناشویی هر کس منحصر به فرد است؛ بنابراین نباید بگذارید زندگی دیگران بر روی شما تأثیر بگذارد و باعث مقایسه کردن شود. زمانی که همسر خود را با دیگران مقایسه کردید، به خود یادآور شوید که شما خودتان با انتخاب خود او را وارد زندگی‌تان کرده اید، پس هیچ گونه دلیل برای مقایسه کردن وجود ندارد.

اگر جزو افرادی هستید که تنها جنبه‌های مثبت یک رابطه را می‌بینید، لازم است خود را آگاه کنید که هر رابطه در کنار جنبه های مثبت، دارای نکات منفی و اختلافاتی هم است. پس نباید تنها به دلیل دیدن جنبه‌های مثبت زندگی دیگران، زندگی خود را با مقایسه کردن از بین ببرید.

مقایسه همسر با دیگران از طرف زن

مقایسه همسر با دیگران از طرف زن

مقایسه همسر از طرف زن می‌تواند به شدت خطرناک و آسیب زننده باشد. چرا که مرد همیشه دوست دارد تکیه دهنده باشد و نوعی پشتیبان در نظر زن محسوب شود. زمانی که زن، همسر خود را با دیگر مردان مقایسه می‌کند، دقیقاً برعکس این حس را به او القا می‌کند. مرد با این فکر پیش می‌رود که به اندازه کافی مورد رضایت نیست، پس از تلاشش می‌کاهد. چون گمان می‌کند هر کاری که کند در نظر همسرش ناچیز است و مورد رضایت نخواهد بود.

از این رو مرد در بعدهای دیگر که قوت بالایی داشته نیز افت می‌کند. به طور مثال اگر مقایسه در خصوص وضعیت مالی باشد، مرد هم‌زمان در جنبه‌های عاطفی نیز حضور کمتری خواهد داشت. هم چنین این مرد به خود دیدگاهی پیدا می‌کند که تنها وسیله و ابزاری برای تأمین نیاز همسر خود است. از این رو زندگی این زوج دچار کسلی، نابسامانی و مشکلات فراوان دیگر می‌شود.

مقایسه همسر با زنان دیگر

مقایسه همسر با دیگران از طرف مرد، یعنی مقایسه همسر با زنان دیگر، نه تنها می‌تواند باعث جدایی شود، بلکه عواقب زیادی را هم به دنبال دارد. از آنجایی که زن دارای روحیه بسیار حساسی است، صحبت‌های مرتبط با مقایسه می‌تواند برای او بسیار آسیب زننده باشد؛ به گونه‌ای که زن را دچار حالت‌های افسردگی کند و در نهایت زن برای جلب توجه مرد خود به سمت اشخاص دیگری برود. از طرفی به دلیل حساس بودن روحیه زن، وی می‌تواند همین سخنان را در مقابل مرد خود مطرح کند تا با این کار غرور و شخصیت همسر خود را تخریب نماید.

از طرف دیگر، این کار باعث می‌شود که زن بسیار حساس و زود رنج شود و انتقادات دیگر را نیز نپذیرد. هم چنین رابطه به سمتی پیش می‌رود که طرفین شروع به بهانه‌گیری کرده و هر دو، شخصیت اصلی خود را فراموش می‌کنند و حتی ممکن است به سمت طلاق عاطفی پیش روند. از این رو پیشنهاد می‌شود که به شدت از انجام مقایسه کردن خودداری کنید. همان طور که متوجه شدید، این رفتار می‌تواند شرایط را به حد غیر قابل منتظره‌ای تغییر دهید و شرایط بدتری را در زندگی زناشویی جایگزین کند.

مقایسه همسر با زنان دیگر

راهکار عملی مقابله با مقایسه همسر

اگر قصد دارید رابطه و زندگی زناشویی خود را خراب نکنید، در هنگام مقایسه همسر با دیگران می‌بایست راهکارهایی را بلد باشید تا با به کار گرفتن آن‌ها از آسیب‌های احتمالی جلوگیری نمایید. به یاد داشته باشید که تکرار این عادت می‌تواند به‌مرور زمان مخرب بوده و مشکلات زیادی همچون طلاق زوجین را به وجود آورد. پس حتماً از راهکارهای جمع آوری شده که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، استفاده کنید تا از آسیب‌های زندگی مشترک تا حد زیادی پیشگیری کنید.

از جمله راهکارهای عملی مقابله با مقایسه همسر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

همدلی کردن

همدلی کردن یکی از اساس‌های زندگی مشترک است. تا زمانی که در یک رابطه زن و شوهر نتوانند با یکدیگر همدلی کنند، رابطه صمیمی شکل نخواهد گرفت. از این رو فراموش نکنید که تا از یکدیگر دلسرد نشدید، با همدلی کردن، فضای به وجود آمده را بهبود بخشید.

به کار بردن جملاتی مثبت همانند قدردانی و تشکر، این احساس را به طرف مقابل می دهد که به چه اندازه درک دارید. این جملات باعث می‌شود که انگیزه کار، زندگی و تلاش بیشتر در همسرتان به وجود آید. در مقابل توجه داشته باشید که با مقایسه کردن، تنها احساس منفی را در زندگی خود بیشتر می‌کنید و در نهایت دلسردی‌های زیادی به وجود می آید.

توجه به جنبه‌های مثبت همسر

ذهن به صورت ناخودآگاه بیشتر به جنبه‌های مثبت زندگی دیگران توجه می‌کند و در نهایت آن‌ها را در کنار جنبه‌های منفی زندگی خود می‌گذارد. این کار اگر در زندگی رونق پیدا کند، می‌تواند به رابطه آسیب بزند و موجب سرد شدن رابطه شود. قبل از اینکه همسر خود را با دیگران مقایسه کنید، به جنبه‌ها و رفتارهای مثبت او نیز فکر کنید. هم چنین می‌توانید به لحظه‌های خوبی که با یکدیگر داشته‌اید، هدیه‌ای که برای شما خریده، سفری که با یکدیگر رفته‌اید و … فکر کنید. این کار می‌تواند باعث شود که مقایسه کردن را از ذهن خود دور کرده و تنها روی جنبه‌های مثبت زندگی خود متمرکز شوید. انجام مداوم این کار سبب می‌شود که احساس خوبی در شما ایجاد شده و در نهایت علاقه‌تان نسبت به یکدیگر بیشتر شود.

یکی از راه‌های دیگر برای دور کردن افکار مقایسه‌ای، فکر کردن به دلایلی است که او را انتخاب کردید. قطعاً انتخاب وی به عنوان همسر، به دلیل داشتن موارد مثبتی بوده که با یادآوری آن‌ها، می‌توانید افکار منفی را از ذهن خود بزدایید و شرایط را بهتر نمایید.

توجه به جنبه‌های مثبت همسر

انجام مکرر تشکر و قدردانی

در هنگام مقایسه همسر با دیگران، در واقع شما گله و شکایتی را به او می‌رسانید. این کار نشان می‌دهد که از او رضایت کافی را ندارید و از زندگی خود لذت نمی‌برید. در زمانی که با این تفکر روبرو می‌شوید، کمی درنگ و تأمل نمایید و سریعاً به قدردانی و تشکر بپردازید. تشکر و قدردانی می‌تواند احساس مثبتی را در طرف مقابل ایجاد کند و در نهایت دل ها را به هم نزدیک کند.

به قدری اهمیت تشکر و قدردانی در زندگی زیاد است که بعد از مدتی نتایج آن را به روشنی خواهید دید!

قرار دادن خود به جای همسر

قبل از اینکه به مقایسه بپردازید، خود را جای همسرتان بگذارید که در حال مقایسه شما است. قطعاً درک می‌کنید که مقایسه کردن تا چه حد می‌تواند تخریب کننده باشد و احساس منفی در شما ایجاد کند. چرا که مقایسه کردن نشان دهنده عدم رضایت است و باعث انتقال انرژی منفی می‌شود. به جای این کار می‌توانید به درستی و با منطق به گفتن علایق خود بپردازید و از همسر خود بخواهید که در صورت امکان به انجام آن‌ها بپردازد. واکنش و تأثیر این کار در زندگی شما هزار برابر بهتر از مقایسه کردن است.

استفاده از خدمات روانشناسی

اگر در وضعیت نامناسبی هستید و با روش‌های گفته شده مشکلتان حل نمی‌شود، بهتر است که از روانشناس باتجربه‌ای کمک بگیرید. چرا که مقایسه همسر به‌مرورزمان تبدیل به یک عادت ناپسند می‌شود که آسیب‌های مخربی را در پی خواهد داشت خواهد داشت.

مهم نیست شما همسرتان را با دیگران مقایسه کنید یا او این عمل را نسبت به شما انجام دهد، به هر صورت نتایج این رفتار می‌تواند آثار بسیار منفی در زندگی زناشویی داشته باشد. هم چنین با بر جای گذاشتن آثار جدی بر زندگی شما، بسیاری از شرایط خوب را تغییر دهد. پس فراموش نکنید که کمک گرفتن از دانش یک روانشناس خوب در این حیطه می‌تواند بسیار تأثیرگذار و مثبت باشد.

تاثیرات مقایسه همسر

مقایسه همسر با دیگران چه از طرف مرد باشد و چه از طرف زن، می‌تواند آسیب‌های زیادی را به زندگی وارد کند. شاید در ابتدا فکر کنید چندان پیامدی نداشته باشد، اما طبق تحقیقات انجام شده، این کار تأثیرات منفی زیادی دارد. در ادامه شما را با پیامدهای این کار آشنا می‌کنیم تا متوجه شوید که این رفتار منفی چه تأثیراتی می‌تواند در زندگی و رابطه شما با همسرتان داشته باشد.

بدبینی و سوءظن : زمانی که بحث‌های مقایسه‌ای زیاد مطرح شود، طرف مقابل به‌مرور زمان بدبینی پیدا می‌کند. به بیانی دیگر گمان می‌کند که علاقه همسر خود به سمت دیگری است. همین مورد می‌تواند باعث مشکلات زیادی شود و در نهایت آسیب‌های زیادی را وارد کند.

نابسامانی بیشتر در خانواده : زمانی که همسر خود را با دیگر افراد مقایسه کنید، قطعاً همسر شما ساکت نخواهد ماند. در این میان حرف و حدیثی میان شما رد و بدل می‌شود که اوضاع را بدتر می‌کند. این موضوع باعث نابسامانی بیشتر در خانواده می‌شود.

اثرات مقایسه همسر

دلسردی و عدم علاقه : با تکرار مقایسه، همسر گمان می‌کند که نسبت به دیگران دارای کم و کاستی زیادی است و از این رو رفته‌ رفته میزان علاقه میان طرفین کمتر می‌شود. به‌مرور زمان این دلسردی و عدم علاقه تا جایی پیش می‌رود که تحمل یکدیگر مشکل است.

جدایی و طلاق : طبق آمارهای نشان داده شده، برخی از جدایی‌ها بر اثر مقایسه‌های بیش از اندازه است. شاید این رفتار در دیدگاه اول چندان ضربه زننده نباشد و حتی برخی از افراد گمان می‌کنند که با این رفتار می‌توانند شرایط را بهتر کنند، در صورتی که عواقب جدی را به دنبال دارد که حتی گاهی اوقات نمی‌شود به جبران آن‌ها پرداخت که یکی از این عواقب جدی می‌تواند جدایی و طلاق عاطفی باشد.

 

صدمه فرزند

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم به طور جامع به پیامدها و راهکارهایی به منظور اجتناب از مقایسه کردن بپردازیم. قطعاً زمانی که از پیامدها آگاه باشید، بهتر می‌توانید با این رفتار ناپسند مقابله کنید. چرا که نسبت به عواقب آن آگاهی دارید و می‌دانید که در صورت تکرار و انجام مجدد چه اتفاق‌هایی می‌تواند منتظر شما باشد.

امیدواریم که مطالب گفته شده در خصوص مقایسه همسر با دیگران برای شما مفید و مؤثر واقع شده باشد. فراموش نکنید که در صورت داشتن سؤال یا نظر و انتقاد آن را با ما به اشتراک بگذارید. هم چنین اگر راهکارهای گفته شده برایتان مؤثر نبود، حتماً به روانشناس مراجعه نمایید.

 


سؤالات متداول

آیا برای از بین بردن رفتارهای مقایسه‌ای، درمانی به جز مراجعه به روانشناس وجود دارد؟

– بله. در کتاب‌ها و تحقیقات، روش‌های زیادی به منظور از بین بردن این رفتار وجود دارد که که در مطالب بالا مفصلا به آن پرداختیم.

در صورتی که شرایط حاد باشد چه پیشنهادی دارید؟

– در صورتی که میزان مقایسه در روابط زناشویی زیاد باشد توصیه می‌شود که به روان‌شناس و زوج درمانگر باتجربه مراجعه کنید.

آیا از مقایسه همسر با دیگران، فرزند خانواده صدمه ببیند؟

– بله. قطعاً این اتفاق چندان دور و غیر ممکن نیست. در صورتی که جو خانواده نابسامان شود، امکان درگیری فرزند با این شرایط وجود دارد.

2023-12-09T22:56:51+03:30توسط |دسته‌ها: روانشناسی زوج|یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. Avatar
    مهدی دسامبر 1, 2022 در 12:25 ق.ظ پاسخ

    درود بر شما بسیار آموزنده و عالی

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم