//اختلاف فرهنگی در ازدواج

اختلاف فرهنگی در ازدواج به تفاوت و تنوع میان فرهنگ، عادات و رفتارها، نوع زندگی، شرتیط زندگی، اعتقادات و حتی زبان زوجین گفته می شود که امری بسیار مهم در ازدواج محسوب می شود.این اختلاف می تواند بر روی زندگی مشترک زوجین تاثیرات بسیاری داشته باشد که زوجین باید برای مواجه با این دسته ازچالش ها آماده باشند. به همین علت لازم است با کمک مشاور ازدواج، این نوع اختلاف را به درستی مدیریت کنند.

تاثیرات اختلاف فرهنگی در ازدواج، ممکن است در روزهای پر شور اول زندگی، نمایان نشود؛ بلکه با گذشت زمان در طول زندگی مشترک، در زمینه های مختلف همچون نحوه تربیت کودکان، عادات های روزانه، رفتارهای اجتماعی، اولویت های طرفین، مسائل خانوادگی، سبک زندگی و… خود را نشان دهند. به همین علت لازم است که قبل از ازدواج با این تفاوت ها، آشنا شوید.

در واقع اختلاف فرهنگی در بین زوجین، باعث می شود تا طرفین درک خوبی از یک دیگر نداشته باشند و رفتارهایشان، در تضاد با یک دیگر باشد. در این صورت رابطه بین زوجین مورد تهدید قرار می گیرد و می تواند مشکلات جدی در زندگی مشترک ایجاد شود.

فرهنگ چیست؟

برای اینکه بتوانید با اختلاف فرهنگی بیشتر آشنا شوید، در این قسمت سعی دارم شما را با مقوله فرهنگ، بیشتر آشنا کنم. فرهنگ مقوله ایست، بسیار پیچیده! به طور کلی جنبه هایی نظیر، شرایط زندگی، تحصیلات فردی، خانواده، مذهب، قوم و ملیت، طرز فکر، تربیت خانوادگی، وضعیت مادی، ارزش های اجتماعی و… در کنار یک دیگر، فرهنگ یک فرد را می سازد.

به طور کلی فرهنگ، تمامی باورها، ارزش ها و رفتارهای یک فرد را در برمی گیرد، به همین علت اختلاف فرهنگی امری بسیار مهم در ازدواج است که می تواند بر روی جنبه های مختلف زندگی مشترک بین زوجین تاثیر مستقیم بگذارد.

در واقع می توان فرهنگ را مجموعه ای پیچیده از تربیت، دانش، آداب و رسوم خانوادگی، هنر، اخلاقیات و… در نظر گرفت. به همین علت فرهنگ کلی مردمان کشورهای گوناگون با یک دیگر متفاوت است. همچنین دو شخص که در خانواده های متفاوت تربیت شده اند، با توجه به معیارها و فرهنگ خانواده، ممکن است فرهنگ هایی با تناقض های بسیار با یک دیگر داشته باشند. به همین علت زوج هایی که با اختلاف فرهنگی، قصد ازدواج دارند، حتما در مشاوره قبل از ازدواج با این اختلافات آشنا شوند و با کمک روانشناس بهترین تصمیم گیری را انجام دهند.

تفاوت های فرهنگی بین زوجین

ابعاد تفاوت فرهنگی زوجین در ازدواج:

زمانی که از اختلاف فرهنگی بین زوجین صحبت می کنیم، لزوما زوجین در تمامی ابعاد فرهنگی خود، با یک دیگر اختلاف ندارند، بلکه ممکن است در برخی از ابعاد با یک دیگر تفاوت داشته باشند. در این قسمت سعی داریم ابعاد مختلف اختلاف فرهنگی را بررسی کنیم:

ارزش های مذهبی:

از جمله اختلاف فرهنگی شایع بین زوجین، می توان به اختلاف در ارزش های مذهبی آن ها اشاره کرد. این نوع اختلاف می تواند بر روی روابط زوجین و در آینده بر روی تربیت فرزندان تاثیر گذار باشد. به همین علت به زوجینی که با یک دیگر اختلاف فرهنگی مذهبی دارند، توصیه می شود که با کمک یک مشاور ازدواج در مورد این اختلاف به توافق برسند تا در آینده از بروز مشکلات جلوگیری کنند.

آداب و رسوم:

انسان ها با توجه به کشور، شهر، محله و یا خانواده ای که در آن زندگی می کنند، آداب و رسوم خاص خود را دارند. در واقع در ابتدای زندگی مشترک، آداب و رسوم بیشتر حائز اهمیت است و بر روی نحوه برگزاری مراسم های گوناگون، مدت زمان دوره نامزدی و یا عقد و… تاثیر مستقیم می گذارد. در صورت وجود اختلاف در آداب و رسوم خانواده های طرفین، می بایست این اختلاف را مدیریت کنید تا به صورت یک اختلاف مزمن و طولانی باقی نماند.

اهداف و ایده ها:

هر فردی در زندگی خود، اهداف و ایده هایی در نظر دارد. زمانی که اهداف و ایده های زوجین هم راستا باشد، زوجین یک دیگر را برای رسیدن به آن هدف، تشویق و همراهی می کند. در صورت وجود اختلاف در اهداف زندگی طرفین، ممکن است مشکلاتی زندگی مشترک طرفین را تهدید کند. به همین علت زوجین قبل از ازدواج، باید اهداف و ایده های خود را در میان بگذارند و به توافقی مشترک برسند.

باورها:

شرایط زندگی، تربیت خانوادگی، شرایط اجتماعی و کاری، میزان تحصیلات و… است که باورهای یک شخص را می سازد.

 

اختلاف فرهنگی با همسر یا اختلاف فرهنگی با خانواده همسر

زمانی که زوجین در راستای حل اختلافات فرهنگی به ما مراجعه می کنند، در قدم اول این موضوع را بررسی می کنیم که این اختلاف تنها در بین زوجین بوده و یا در میان خانواده هایشان است؟ تشخیص این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در هر مورد، می بایست تعابیری خاص در نظر گرفته شود. در واقع اختلافات فرهنگی با توجه به اینکه در بین زوجین باشد و یا خانواده هایشان، به دو دسته تقسیم می شود:

اختلاف فرهنگی با همسر:

این دسته از اختلافات بر روی مسائل پایه نظیر اختلافات عقیدتی بین زوجین که بر روی نحوه پوشش، نحوه ارتباط با دیگران و… تاثیرگذار است، اختلافات بین زوجین در نحوه تقسیم مسئولیت ها، خرج و مخارج و… می باشد که در اکثر مواقع با شرکت منظم در جلسات مشاوره، برطرف می شود و زوجین به یک توافق نظر می رسند.

اختلاف فرهنگی با خانواده همسر:

اختلاف فرهنگی با خانواده همسر در مسائل بزرگ تر همچون رعایت آداب و رسوم، نحوه برگزاری مراسمات، نحوه خرید و انجام کارهای قبل از ازدواج و… ایجاد می شود. در این صورت در طی جلسات مشاوره، راهکارهایی به زوجین ارائه می شود تا این دسته از اختلافات را به درستی مدیریت کنند و به توافق نظر برسد.

راه حل اختلاف فرهنگی در ازدواج

اختلاف فرهنگی، از جمله موارد شایع در میان زوج های جوان و خانواده های آن هاست. زوجین با اختلاف فرهنگی، می توانند با مراجعه به مشاور و بیان تمامی اعتقادات، عادات رفتاری، اهداف، خواسته ها و نیازهای خود، موانع و مشکلات احتمالی زندگی مشترک خود را شناسایی کنند. با شناسایی مشکلات، مشاور می تواند نقطه اعتدال در بین زوجین را پیدا کند و با ارائه راهکارها، زوجین را به سوی زندگی بی دغدغه راهنمایی کرد. مراحل حل مشکلات و اختلافات فرهنگی به شرح زیر است…

1- شناسایی تفاوت ها:

در مرحله اول، زوجین با کمک مشاور و یا روانشناس، تفاوت های رفتاری، اخلاقی، اعتقادی و سایر تفاوت های فرهنگی خود را شناسایی می کنند و در نهایت این تفاوت ها را می پذیرند. زوجین با شناخت و پذیرش تفاوت ها، می توانند در زمان مواجهه با مراحل مختلف زندگی بهتر عمل کنند.

2- سازگاری:

پس از شناخت تفاوت ها، زوجین باید اختلافات فرهنگی یک دیگر را بپزید و در مقابل، تفاوت هایی که با همسر خود دارند، خودخواهی را کنار بگذارند تا بتوانند به یک اعتدال در زندگی مشترک خود، دست پیدا کنند.

راه حل اختلاف فرهنگی بین زوجین3- حل اختلافات:

در این مرحله، طرفین می بایست برای رسیدن به یک رابطه صلح آمیز و به دور از مشکلات، به صورت دوستانه و با محبت با یک دیگر در ارتباط باشند و با علم بر تفاوت های فرهنگی طرفین، به یک هدف واحد دست پیدا کنند. اختلافات فرهنگی بین زوجین، تنها با همکاری طرفین در آرامش و صبر حل می شود.

4- مشاجره یک فرصت عالی:

مشاجره و بحث، امری طبیعی در میان زوجین می باشد. افرادی که با اختلافات فرهنگی با یک دیگر ازدواج می کنند، در زمان مشاجره و بحث، می توانند اختلافات خود را ریشه یابی کنند و در آرامش در پی برطرف کردن آن ها باشند.

5- صحبت کردن:

به طور کلی زوجین باید در شرایط مختلف زندگی، با یک دیگر صحبت کنند، خواسته ها و نیازهای خود را بیان کنند و در رابطه با اهداف و ایده های خود برای زندگی گفت و گو داشته باشند. در این صورت زوجین می آموزند که در مراحل مختلف زندگی مشترک خود، نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در نهایت به یک هدف واحد برسند.

6- ادغام:

در مرحله آخر، زوجین می آموزند که در مراحل زندگی که شامل کارهای پیش پا افتاده تا هدف های اصلی زندگی می شود، نظر یک دیگر را در نظر بگیرند و با گفت و گو، مراحل مختلف زندگی خود را صمیمانه و دوستانه پشت سر بگذارند.

لازم به ذکر است که تمامی این مراحل بهتر است با همراهی یک مشاور ازدواج پیش رود تا به صورت اصولی و پایه ای این دسته از مسائل در بین زوجین حل شود.

 

تاثیر اختلاف فرهنگی در ازدواج:

اختلاف فرهنگی، می تواند بر روی زندگی زوجین تاثیرات بسیاری بگذارد. این تاثیرات می تواند بسیار جزئی باشند و یا در برخی از موارد بر روی کلیت زندگی مشترک تاثیرگذار باشد و منجر به پشیمانی بعد از ازدواج شود. در ادامه به تاثیرگذاری اختلاف فرهنگی بر روی زندگی مشترک زوجین می پردازیم…

تاثیر اختلاف فرهنگی بر روی سبک زندگی:

زمانی که زوجین با اختلاف فرهنگی با یک دیگر ازدواج می کنند، ممکن است در سبک و نوع زندگی با یک دیگر مشکلاتی داشته باشند. چرا که طرفین در خانواده های متفاوت، با توجه به نوع تربیتی که دارند، سبک زندگی مختص به خود را دارند که ممکن است این نوع سبک زندگی با سبک زندگی شریک زندگیشان ، تفاوت های بسیاری داشته باشد. به همین علت این دسته از زوجین ممکن است در فعالیت های کوچک نظیر غذا خوردن، بیرون رفتن، خرید کردن، پس انداز کردن و… با یک دیگر مشکلاتی داشته باشند که در نهایت این مشکلات به سرد شدن رابطه زوجین و مشاجره برسد.

تاثیر اختلاف فرهنگی بر روی اهداف زندگی:

فرهنگ هر شخص است که اهداف و ایده های وی برای زندگی را می سازد. افرادی که با اختلاف فرهنگی، با یک دیگر ازدواج می کنند، ممکن است اهداف مختلفی برای کلیت زندگی خود داشته باشند. در واقع زوجین ممکن است با اهداف و دیدگاه مختلف، در کنار یک دیگر قرار گیرند و بر روی یک دیگر تاثیر بگذارند و در نهایت با محقق نشدن اهدافشان، احساس نارضایتی در زندگی خود داشته باشند. به همین علت لازم است که زوجین با کمک یک روانشناس، به اهداف واحد برسند و بیاموزند که به اهداف و دیدگاه های یک دیگر احترام بگذارند.

تاثیر اختلاف فرهنگی بر روی باورها:

فرهنگ هر فرد، مجموعه از افکار و باورهای یک فرد می باشد که این افکارها و باورها، در بستر خانواده، محیط زندگی، شرایط کاری و… شکل می گیرد. دو شخص با اختلاف فرهنگی، ممکن است باورهای متفاوتی نسبت به زندگی داشته باشند. به عنوان مثال یکی از زوجین بر این باور است که حقوق زن و مرد با یک دیگر برابر است و یا زن می تواند در بیرون منزل، فعالیت داشته باشد؛ اما شخص مقابل، ممکن است باورهایی برخلاف باورهای همسر خود داشته باشد. در این صورت ممکن است اختلافات جزئی و یا کلی ایجاد شود و کلیت زندگی مشترک را در برگیرد.

تاثیر اختلاف فرهنگی در ارتباط با خانواده ها:

اختلاف فرهنگی، می تواند بر روی ارتباط زوجین با خانواده ها تاثیرگذار باشد. در واقع خانواده ها با اختلاف فرهنگی که با یک دیگر دارند، می توانند بر روی زندگی مشترک زوجین تاثیرات منفی بگذارند. به همین علت زوجین می بایست با یک مشاور و یا روانشناس در ارتباط باشند تا بتوانند رابطه ای صحیح و به دور از مشکلات، با خانواده های خود داشته باشند.

2023-09-09T16:46:21+03:30توسط |دسته‌ها: روانشناسی زوج|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم