//روانشناس بالینی

روانشناس بالینی

روانشناس بالینی یکی از شاخه‌های رشته‌ی روانشناسی است، که عده کثیری از روانشناسان در این زمینه مشغول به کار هستند.

به دلیل اهمیت و گسترش روزافزون این حیطه از روانشناسی بررسی کوتاهی از روانشناسی بالینی و روانشناس بالینی (به عنوان یک متخصص در این زمینه) بپردازیم.

روانشناسی بالینی چیست؟

از روانشناسی بالینی تعاریف متعددی وجود دارد که به دو مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

به عنوان مثال: انجمن روانشناسی آمریکا، روانشناسی بالینی را هنر و فنی که با مسائل سازگاری انسان‌ها سر و کار دارد، تعریف می‌کند.

در تعریفی دیگر از روانشناسی بالینی می‌توان به تعریف آرتور اِس ربر، روانشناس معاصر اشاره کرد که بیان می‌کند: روانشناسی بالینی حوزه‌ای از روانشناسی است که با رفتارهای ناسازگار و غیر عادی آدمی سر و کار دارد.

اما یکی از کامل‌ترین تعاریف در مورد روانشناسی بالینی تعریف جی. اچ. رسنیک می‌باشد.

او معتقد است که: روانشناسی بالینی شامل تحقیق، تدریس و ارائه خدماتی در زمینه شناخت، پیش‌بینی و تسکین ناسازگاری‌ها و ناراحتی‌های هیجانی، رفتاری، روانشناختی و اجتماعی است.

روانشناس بالینی کیست

روانشناس بالینی کیست؟

روانشناسی بالینی بزرگترین حوزه در بین حوزه‌های روانشناسی است و بیشترین شمار روانشناسان را روانشناس بالینی تشکیل می‌دهند.

اکثر روانشناسان بالینی ، مدرک دکترا در این زمینه دارا می باشند و به صورت عملی در بیمارستان ها و کلینیک ها تحت آموزش قرار گرفته اند . یک روانشناس بالینی ، سعی در ارتقای سلامت روانی افراد و ایجاد روابط صحیح بین افراد ، دارد .

روانشناس بالینی چه می کند:

یک روانشناس بالینی سروکارش با کاربرد اصول روانشناختی در امر تشخیص و درمان اختلالات هیجانی و رفتاری، از جمله:

به طور کلی درمان بعضی از جدی‌ترین اختلالات روانشناختی بر عهده روانشناس بالینی می‌باشد.

با وجودی که روانشناسان بالینی غالبا در مراکز درمانی و بهداشتی کار می‌کنند اما پزشک نیستند و دارو تجویز نمی‌کنند،

در عوض این متخصصان باید مهارت زیادی در ارتباطات انسانی داشته باشند، داشتن خلاقیت و ابتکار در انتخاب برنامه‌های درمانی نیز اهمیت زیادی دارد.

این روانشناسان باید از نظر عاطفی بسیار قوی باشند تا در طی فرآیند درمان تحت تاثیر ناراحتی‌ها و مشکلات مراجعان خود قرار نگیرند، چون این مسئله ممکن است روند درمان را مختل کند.

وجه تمایز این متخصصان با سایر روانشناسان، نگرش بالینی آن‌ها نسبت به اختلالات و بررسی عمیق‌تر و حرفه‌ای‌تر اختلالات روانی می‌باشد.

کار روانشناس بالینی از جهاتی شبیه کار هنرمندان و از جهاتی شبیه کار دانشمندان است.

شبیه کار هنرمندان است زمانی که یک روانشناس بالینی در قضاوت‌های تشخیصی یا تصمیم‌گیری‌های درمانی خود بیشتر بر مهارت، تجربه و قوای ذهنی و شهودی خود متکی است.

شبیه کار دانشمندان است زمانی که یک روانشناس بالینی از روش‌های تحقیق و فرمول‌ها و پیش‌بینی‌های آماری در کار خود استفاده می‌کند.

تفاوت روانشناس بالینی و روانپزشک:

روانشناس بالینی و روانپزشک، علی رغم شباهت هایی که دارند، تفاوت های بسیاری با یک دیگر در زمینه های مختلف نظیر تحصیلات دانشگاهی، موارد درمانی، نوع درمان و… با یک دیگر دارند. با توجه به تفاوت های روانشناس بالینی و روانپزشک، در بسیاری از موارد با یک دیگر اشتباه گرفته می شوند؛ به همین علت در این قسمت سعی داریم تفاوت های روانپزشک و روانشناس بالینی را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

اولین تفاوت روانشناس بالینی و روانپزشک در نوع روش درمانی آن هاست. در واقع روانپزشک برای درمان، می تواند از تجویز دارو استفاده کند؛ در صورتی که روانشناس بالینی عموما از روش روان درمانی و انواع آزمون ها جهت درمان استفاده می کند.

از دیگر تفاوت های روانشناس و روانپزشک، می توان به موارد درمان هر یک از آن ها اشاره کرد. در واقع می توان گفت که افرادی که درگیر اختلالات روانی، بیماری های روانی، اختلال های شخصیتی و مشکلات حاد روانی هستند، می بایست به روانپزشک مراجعه کنند.

در صورتی که افراد با شرایط روانی متفاوت، می توانند به روانشناس بالینی مراجعه کنند و مورد روان درمانی قرار گیرند. از جمله مشکلاتی که با مراجعه به روانشناس بالینی درمان می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره ازدواج
  • مشاوره خانواده
  • درمان افسردگی
  • درمان اضطراب

مهارت های یک روانشناس بالینی خوب

تشخیص درست :

عبارت است از شناخت علت و چگونگی شکل‌گیری بیماری‌های روانی. روانشناس بالینی همچنین باید در شناخت علائم و سیر بیماری‌های روانی نیز تخصص داشته باشند‌.

تشخیص می‌تواند به وسیله مشاهده، مصاحبه و آزمون‌های روانشناختی صورت گیرد.

درمان :

کشف و استفاده از روش‌های روانشناختی برای بهبود مشکلات روانی و رفتاری فرد.

درمان روانشناس بالینی اغلب به صورت انفرادی صورت می‌گیرد، ولی در مواردی مانند خانواده درمانی، درمان اعتیاد و… ممکن است که از گروه درمانی استفاده کنند.

پژوهش:

پژوهش‌های روانشناس بالینی برخورد علمی، آزمایشگاهی و یا کلینیکی برای پیشرفت و توسعه دانش بشری در زمینه رفتار انسان تعریف می‌شود.
در میان فعالیت‌های ذکر شده در بالا تشخیص و درمان جز وظایف اصلی یک روانشناس بالینی به شمار می‌روند.

 

مهمترین مهارت یک روانشناس بالینی چیست؟

اصلی‌ترین و مهمترین مهارت یک روانشناس بالینی، مهارت گوش دادن فعال است. این مهارت بسیار حیاتی است؛ در حقیقت، در فرآیند مشاوره و درمان، گوش دادن و درک عمیق از مشکلات و نیازهای مراجعه‌کنندگان، اولین قدم اساسی است.

گوش دادن فعال، به معنای تمرکز کامل بر صحبت‌ها، احساسات و تجربیات مراجعه‌کنندگان است. روانشناس بالینی باید قادر باشد به صورت آگاهانه و بدون تعصب گوش کند و مراجعه‌کنندگان را درک نماید. این نوع گوش دادن در وجود مراجعه‌کنندگان، احساس اعتماد و ارتباط امن را القا می‌کند و به روانشناس کمک می‌کند تا اطلاعات واقعی و مهم را دریافت کرده و تحلیل نماید.

مهارت گوش دادن فعال، شامل توانایی تشخیص ارتباطات غیرکلامی، خواندن بین خطوط و تأمین فضای امن برای بیان گفته‌ها به دور از هرگونه قضاوت است. این مهارت به روانشناس بالینی این امکان را می‌دهد تا اطلاعات بیشتری درباره مشکلات و نیازهای مراجعه‌کنندگان دریافت کند؛ تا از این طریق، بهترین راهکارها و راهبردهای مشاوره‌ای را تدوین نماید.

در نتیجه، مهارت گوش دادن فعال به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین مهارت روانشناسی بالینی معرفی می‌شود که برای برقراری ارتباط موثر و ارائه مشاوره و درمان با کیفیت بالا، بسیار ضروری است.

 

شیوه های درمان روانشناس بالینی

حوزه‌های فعالیت روانشناسان بالینی

۱- آموزش:

روانشناس بالینی می‌تواند در دانشگاه‌ها به تدریس واحد‌هایی مانند: آسیب شناسی روانی پیشرفته، مصاحبه، نظریه‌های شخصیت، روانشناسی عمومی و… بپردازد.

نظارت بالینی: روانشناسان بالینی می‌توانند در دانشگاه‌ها و دوره‌های کارورزی بر دانشجویان و کارورزها نظارت داشته باشند.

۲- مشورت:

یکی از فعالیت‌های مهم روانشناس بالینی مشورت دادن است. این روانشناسان می‌توانند به مشورت‌های بالینی در جهت پیشگیری از آسیب‌های روانشناختی بپردازند.

روانشناسان بالینی همچنین می‌توانند در مورد انواع مسائل روانشناختی به سازمان‌ها و حیطه‌های شغلی مشاوره دهند.

۳- اموراجرایی:

بسیاری از روان شناس بالینی، درگیر مدیریت یا اداره کردن سازمان‌های مرتبط می‌شوند. در حقیقت کاراجرایی پس از روان درمانی و تدریس، متداول‌ترین کار روان شناسان بالینی است.

روانشناس بالینی با چه کسانی در ارتباط است؟

  • روانپزشکان
  • روانشناسان مشاوره
  • مددکاران اجتماعی
  • روانشناسان مدرسه
  • روانشناس کودک 
  • روانشناسان توان‌بخشی
  • روانشناسان سلامت
  • روان پرستاران
  • مشاور خانواده

حیطه‌های شغلی روان‌شناس بالینی :

روانشناسان بالینی می‌توانند در مراکز مشاوره فردی و کلینیک‌ها، مراکز مشاوره کودکان، بیمارستان‌های روانی، دادگاه‌های کودکان یا سازمان‌های نظارت بر بزهکاران،

درمانگاه‌های بهداشت روانی، مدارس، نهادهای مرتبط با روان‌پزشکی، زندانها، دانشگاه‌ها، پرورشگاه‌ها، کودکستان‌ها، کلینیک‌های درمان اعتیاد،کارخانه‌ها و انواع دیگر موسسات مشغول به کار شوند.

همچنین روانشناس بالینی یا روانشناس کودک می‌توانند با کسب مجوزهای مربوطه اقدام به تاسیس مهدکودک برای  و سرای سالمندان کنند.

تحصیلات مورد نیاز برای روانشناسی بالینی:

تحصیلات مورد نیاز برای این رشته کارشناسی ارشد یا دکتری روانشناسی بالینی می‌باشد.

مزایای شغل روانشناس بالینی:

  • کمک به دیگران برای غلبه بر مشکلاتشان می‌تواند برای فرد بسیار ارضا کننده باشد.
  • نیازها و چالش‌های متفاوت هر بیمار، روانشناس بالینی را وامی دارد که در جستجوی راه حل‌های ابتکاری و خلاقانه برآید.
  • امکان کار خصوصی وجود دارد.

معایب شغل روانشناس بالینی:

  • احتمال فشار کاری زیاد به دلیل طبیعت و ماهیت دشوار درمان.
  • سروکار داشتن با بیماران پر توقع، اهل جر و بحث و از نظر روانی ناپایدار.
  • صرف وقت زیاد برای هر بیمار.

مصاحبه بالینی

مهم ترین قدم در روانشناسی بالینی : مصاحبه بالینی

اساسی ترین قدم در درمان بیماران ، اجرای مصاحبه ی بالینی است . با انجام مصاحبه بالینی می توان به اطلاعات مفید ، برای شناخت و ارزیابی بیماران دست یافت . به همین علت این روش نخستین روش ارزیابی می باشد که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است ‌. با انجام مصاحبه ، روانشناسان علاوه بر پاسخ سوالات مصاحبه ، به چگونگی ادای مطالب نیز آشنا می شوند و می توانند به مسائل مهمی دست یابند . به علاوه انجام مصاحبه ، باعث ایجاد نوعی رابطه عاطفی بین بیمار و روان شناس می شود .

مصاحبه بالینی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم برگزار می‌ شود :

مصاحبه بالینی به روش مستقیم :

در روش مستقیم روانشناسان سوالاتی را از پیش تعیین می کنند و در طول زمان مصاحبه این سوالات از بیماران پرسیده می شود . این روش مشکلات خاص خود را دارد به طور مثال ممکن است از ایجاد رابط ی صمیمی و عاطفی بین بیمار و روانشناس جلوگیری شود و مصاحبه یک طرفه شود .

مصاحبه بالینی به روش غیر مستقیم :

در این روش ، روانشناس بالینی یک نوع رابطه ی دو طرفه ایجاد می کنند و به صورت غیر مستقیم سوالاتی را مطرح می کنند . در روش غیر مستقیم ، بیمار بحث را جلو می برد و در واقع به گونه ای مصاحبه را اداره می کند . استفاده از این روش ، باعث می شود تا بیمار به روانشناس اعتماد کند و بتواند به راحتی مشکلات خود را بیان کند .

نکته:

در نهایت شایان ذکر است که متخصصان مشاوره نیز وظایفی همچون روانشناسان بالینی دارند، هر چند که معمولا سروکارشان با اختلالات خفیف‌تر است.

روانشناس بالینی خوب:

یک روانشناس بالینی خوب که تسلط کاملی بر علم روز دنیا و مهارت های لازم داشته باشد می تواند حتی تا عوض شدن کلی مسیر زندگی شخص او را همراهی و با قدرت نفوذ کلام خود می تواند شخصی را پنجره ی جدیدی از جهان هستی را به یک شخص نشان بدهد .

گاهی انسان در روبرو شدن با واقعیت های زندگی و درک این وقایع نمی تواند تصمیم کاملا درستی بگیرد و با این برخوردهای غیر منطقی و نادرست ، زمینه ساز مشکلات عدیده ی عصبی و روانی همچون :

و…..خواهد شد . که با انتخاب روانشناس  و مشاوره میتوان تا حد زیادی این مشکلات را برطرف کرد .

7 ویژگی روانشناس بالینی خوب :

  • یک روانشناس بالینی خوب می بایست ، مهارت فوق العاده ای در زمینه حل مسئله داشته باشد .
  • مهارت ایجاد برقراری ارتباط و گوش سپردن به حرف های طرف مقابل را داشته باشد .
  • درک خوبی از تکنیک های علمی و علم روز روانشناسی داشته باشد .
  • یک روانشناس بالینی خوب باید ، زمینه ایجاد اعتماد و اطمینان را برای شخصی که می خواهد مشاوره بگیرد ، فراهم آورد .
  • مسائل پیچیده تخصصی را با زبان ساده و قابل فهمی برای مراجعینی که دانش تخصصی ای در زمینه ندارند ، بیان کند .
  • یک روانشناس بالینی خوب باید ، بتواند مهارت همدلی و صبر را در خود تقویت نماید .
  • مهارت های ایجاد انگیزه و امیدواری و مثبت نگری داشته باشد .
  • روانشناس بالینی خوب تا چه حد می تواند در عمق افکار فرد نفوذ کند و به او کمک کند ؟

چ زمانی به روانشناس بالینی نیاز داریم؟

1. اختلالات سلامت روان: روانشناس بالینی نقش مهمی در ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات سلامت روان دارد. آنها با افرادی کار می کنند که شرایطی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و اختلالات شخصیتی را تجربه می کنند.

2. تروما و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): روانشناس بالینی به افرادی که رویدادهای آسیب زا را تجربه کرده اند کمک می کند. آنها به مشتریان کمک می کنند تا احساسات خود را پردازش کنند و مکانیسم های مقابله ای را توسعه دهند.

3. مسائل مربوط به رابطه: زمانی که افراد یا زوجین در روابط خود با مشکلاتی مواجه می شوند، روانشناس بالینی می تواند مشاوره و درمان ارائه دهند. آنها به حل مشکلات ارتباطی، حل تعارض و سایر مسائلی که روی رابطه تأثیر می گذارند کمک می کنند.

4. سوء مصرف مواد و اعتیاد: روانشناسان بالینی اغلب با افرادی کار می کنند که با سوء مصرف مواد و اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند. آنها به مشتریان کمک می‌کنند تا عوامل زمینه‌ای مؤثر در اعتیادشان را درک کنند.

 5. اختلالات خوردن: روانشناسان بالینی در درمان اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی تخصص دارند. آنها به افراد در ایجاد یک رابطه سالم با غذا، رسیدگی به نگرانی های مربوط به تصویر بدن و مدیریت الگوهای غذایی نامنظم کمک می کنند.

6. کودکی و مسائل رشد: روانشناسان بالینی با کودکان و نوجوانانی که مشکلات رفتاری و عاطفی را تجربه می کنند کار می کنند. آنها به ارزیابی و رسیدگی به شرایطی مانند اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD)، اختلال طیف اوتیسم (ASD)، ناتوانی های یادگیری و تاخیر در رشد کمک می کنند.

7. مدیریت استرس و اضطراب: روانشناسان بالینی به افراد کمک می‌کنند تا استرس و اضطراب مربوط به شرایط مختلف زندگی، از جمله استرس ناشی از کار، فشارهای تحصیلی، انتقال‌های زندگی، و اختلالات اضطرابی عمومی را مدیریت کنند.

روانشناس بالینی خوب در تهران :

خانم دکتر شقایق درویشی ، عضو انجمن روانشناسی آمریکا و عضو نظام روانشناسی و مشاوره ایران ، مدیر مسئول کلینیک روانشناسی آسنا ، با داشتن سابقه ی درخشان در زمینه روانشناسی و مشاوره یکی از بهترین روانشناسان بالینی در تهران می باشند .

 

برای رزرو وقت و برقراری ارتباط می توانید با شماره زیر در تماس باشید :

021-88217088

2024-02-04T17:58:20+03:30توسط |دسته‌ها: روانشناسی|17 دیدگاه

17 دیدگاه

  1. Avatar
    خواجه جولای 6, 2020 در 3:19 ق.ظ پاسخ

    سلام خانم دکتر.آیا روانشناس بالینی با مشکلات کودک هم کار می کند؟

    • دکتر شقایق درویشی
      دکتر شقایق درویشی جولای 6, 2020 در 6:45 ب.ظ پاسخ

      سلام. وقت بخیر
      بله روانشناس بالینی میتونه مشکلات کودک رو هم بررسی کند

  2. Avatar
    پریچهره یزدانی جولای 6, 2020 در 7:00 ب.ظ پاسخ

    سلام. خانم دکتر.
    من چند وقتیه که احساس میکنم افسردگی گرفتم. و یکمم اضطراب و استرس دارم . برای استرسمم هیچ دلیل خاصی وجود نداره. ایا روانشناس بالینی میتونه مشکل من رو حل کنه ؟؟؟

    • دکتر شقایق درویشی
      دکتر شقایق درویشی جولای 6, 2020 در 7:04 ب.ظ پاسخ

      سلام وقتتون بخیر
      وظیفه روانشناس بالینی تشخیص و درمان بیماری های چون افسردگی و… می باشد
      ولی در رابطه با افسردگی شما نیاز به یک جلسه مشاوره دارد تا تشخیص داده شود که ایا واقعا افسردگی دارید یا خیر؟

  3. Avatar
    جواد جولای 25, 2020 در 8:05 ق.ظ پاسخ

    با سلام
    خانم دکتر فرزند من در کودکی پرخاشگر و بیش فعال بود
    جهت درمان کوتاهی کردیم، اکنون کنکوری هست
    خیلی به تلویزیون علاقه داره، تو خونه خیلی کم مسئولیت قبول میکنه، به درس علاقه ایی ندره اهیچ کاری دوس نداره، خیلی بدغذاست، ناخناشو میخوره، زیاد می‌خوابه و……
    الان امیدی هست که با توجه به سنش اصلاح شود

    • دکتر شقایق درویشی
      دکتر شقایق درویشی جولای 27, 2020 در 7:39 ب.ظ پاسخ

      سلام وقت بخیر
      بله اصلاح و رفتار در این سن امکان پذیر هستش . و باید رفتار و.. فرزندتان بررسی های لازم صورت بگیرد .
      میتوانید برای مشاوره با شماره تماس های موجود در سایت تماس بگیرید .

  4. Avatar
    بهروز آگوست 2, 2020 در 12:40 ب.ظ پاسخ

    سلام اختلالات حوزه کودک ، بسیار حساس می باشد ، نمی توانم برای کودک خودم به هر مشاوری اعتماد کنم ، چه کار کنم؟

  5. Avatar
    حميد آگوست 3, 2020 در 6:22 ب.ظ پاسخ

    روانشناس بالینی میتونه به درمان بیش فعالی کمک کنه؟

  6. Avatar
    فائزه مارس 31, 2021 در 4:38 ب.ظ پاسخ

    سلام
    من وسواس فکری دارم
    میتونین کمکم کنین

    • ehsan sherafati
      ehsan sherafati می 29, 2021 در 12:39 ق.ظ پاسخ

      سلام وقت بخیر
      لطفا با کلینیک تماس بگیرید 02188217088 منشی کاملا راهنماییتون میکنن.

  7. Avatar
    معصومه ملا جولای 8, 2022 در 4:53 ب.ظ پاسخ

    سلام خانم دکتر ،روزتون به خیر
    هزینه یک ساعت مشاوره چقدر است ؟
    به صورت آنلاین هم مشاوره می دهید؟

    • دکتر شقایق درویشی
      دکتر شقایق درویشی جولای 27, 2022 در 9:19 ب.ظ پاسخ

      سلام و وقت بخیر
      برای اطلاع از هزینه های جلسه مشاوره به صورت حضوری، تلفنی و یا آن لاین با شماره تلفن 02188217088 تماس و یا از طریق واتس آپ شماره 09382074868 با منشی کلینیک در ارتباط باشید.

  8. Avatar
    زهراامانی مارس 29, 2023 در 3:41 ب.ظ پاسخ

    سلام خانم‌دکتر من نیاز مبرم به روانشناس دارم حالت افسردگی و به درد نخوری دارم

    • دکتر شقایق درویشی
      دکتر شقایق درویشی جولای 20, 2023 در 9:14 ب.ظ پاسخ

      سلام و وقت بخیر
      اگر تمایل به مشاوره با من رو دارید با شماره های کلینیک
      02188217088-09382074868
      در تماس باشید.

  9. Avatar
    زهراامامی مارس 29, 2023 در 3:44 ب.ظ پاسخ

    سلام خانم دکتر خوب هستین ببخشید من ۳۹ سالمه دارای دو فرزند ۶ ساله و ۳ ساله هستم حالم اصلا خوب نیست انگار افسردگی شدید و خود کم بینی و…..در قم زندگی میکنم وخانواده خودم در شهر تبریز هستند با خانواده شوهرم هم سازگاری ندارم رفتارشان را نمی‌پسندم همیشه در گیر م کمکم کنید

    • دکتر شقایق درویشی
      دکتر شقایق درویشی جولای 22, 2023 در 8:30 ب.ظ پاسخ

      سلام و وقت بخیر
      حتما در شهر خودتون ار یک روانشناس کمک بگیرید.

    • Avatar
      ایرج سلطانی آگوست 9, 2023 در 5:11 ق.ظ پاسخ

      خواهرم، حتما توصیه های خانم دکتر درویشی رو قطعا به یقین، قبول کن،
      ولی بنظرم تمام این مشکلات رو خودت بر سره خودت آوردی
      آخر مگر انسان، خانواده ی خود را که اهل تبریز است را بخاطره زندکی مشترک به مقصد قم ترک میکند، و هر کسی که خود را از خانه و کاشانه ی خود دور کند ، بدون شک در غیاب خواهر و برادران حامی اش، افسرده شده و احساس خود کم بینی نیز به او دست خواهد داد، در کناره فرمایشات، خانم دکتر
      باید این را بدانی که
      اَگر تبریزه دونمَزسَن؟> حیاطینی غِیب اِدَرسین
      و چوجوقلارینی بو یولدا خَسته و بیچاره گورَرسین
      دُن، آنا و آتا یوردوا
      حالین و احوالین، دوزَلَر
      هادی بیزدَن اِیوالله
      مَنیم غَریب باجیم

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم