افسردگی بعد از مهاجرت[تشخیص + راهکار قطعی درمان]

///افسردگی بعد از مهاجرت[تشخیص + راهکار قطعی درمان]

انسان‌ها در طول زندگی همواره در محیط‌ های استرس زا قرار می گیرند.در واقع زمانی که یک محرک خارجی نوعی تنش در زندگی انسان ایجاد میکند. استرس هم پدیدار می شود.

استرس می‌تواند باعث زیاد شدن انگیزه فرد و عمل او شود که کارها را به درستی و با سرعت بیشتری انجام دهد. اما اگر فرد به مقدار زیاد و مدت طولانی این استرس را تحمل کند ممکن است استرس غیر قابل کنترل  و باعث ایجاد افسردگی در فرد شود.

افسردگی بعد از مهاجرت

ممکن است همه ما از موقعیت هایی مثل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و… ناراضی باشیم و یا دنبال تنوع و کسب تجربه های متفاوت نسبت به تجربیات کنونی خود باشیم و در چنین زمانی تصمیم به مهاجرت بگیریم. این تصمیم مزیت های بسیاری شاید برای ما داشته باشد اما قطعا میتواند باعث آسیب هایی نیز به ما شود که افسردگی بعد از مهاجرت یکی از این آسیب هاست که امروز به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مهاجرت  یکی از دلایل به وجود آمدن استرس و در نتیجه افسردگی است. زیرا فرد مهاجر به دلیل دوری از دوستان و آشنایان، تغییر شغل، تغییر محل زندگی و همچنین تغییر شرایط اقتصادی و مالی و…ممکن است در معرض افسردگی بعد از مهاجرت قرار بگیرد ، که از عوامل اصلی پدیدار شدن این اتفاقات، اطلاع نداشتن دقیق از موقعیت شغلی و مالی است که برای آن مهاجرت کرده اند یا نسنجیدن احساسات و عواطف خویش حین مهاجرت باشد، و زمانی که مطابق با انتظارتشان نیست دچار افسردگی می شوند.

 

ویژگی های شخصیتی افرادی که قصد مهاجرت دارند به چه صورت است؟

در واقع افرادی که مهاجرت می کنند نسبت به دیگران دارای جسارت بیشتر و ریسک پذیری بالاتری هستند. زمانی که این افراد می خواهند مهاجرت کنند به نوعی استرس دوری از خانواده و آشنایان، فروختن اموال منقول و غیرمنقول، شرایط مالی مناسب نداشتن و… دچار  می شوند که همین باعث ایجاد استرس می شود.شدت دل بستن به این وابستگی که تا چه اندازه به این موارد اهمیت می دهد در میزان استرس فرد می تواند تاثیر گذار باشد.وابستگی بیشتر با میزان استرس رابطه مستقیم دارد و هر اندازه که میزان وابستگی بیشتر باشد طبیعتا استرس فرد نیز بالا می رود. 

استرس بعد از مهاجرت

دلایل استرس در مهاجرت 

از جمله عواملی که باعث به وجود آمدن استرس هنگام مهاجرت می شود:

شوک فرهنگی

بسیاری از افراد وقتی وارد کشور جدیدی می شوند از آنجا که محیط نا آشنا است و آداب و رسوم متفاوت است، دچار نوعی شوک فرهنگی می شوند  و مقداری زمان لازم است تا بتوانند خودشان را در محیطی که به آن مهاجرت کرده اند تطبیق دهند.

دوری از دوستان و خانواده

از آنجا که خانواده یکی از بنیادی ترین نهادهای اجتماعی است و افراد سال ها در چنین بنیادی زندگی کرده اند، از لحاظ احساسی و عاطفی ممکن است با مشکل مواجه شوند و دوری از خانواده برای آنها بسیار مشکل و تصمیم به بازگشت بگیرند. هم چنین دوستانی که سال ها با آن ها گذرانده اند و صمیمی هستند را از دست داده اند، و یافتن دوست جدید هم زمانبر است و هم ممکن است مشکلاتی را برای فرد مهاجر به وجود بیاورد.

یاد گرفتن زبان کشور مقصد

آموختن زبان کشور مقصد نیز یکی دیگر از مشکلات مهاجرت است. زیرا زبان کشورهای مختلف با هم متفاوت است و برای اینکه بتوان به راحتی با افراد آن کشور معاشرت کرد، باید زبان کشور مقصد را یاد گرفت.  در صورت ندانستن زبان کشور مقصد، در ارتباط گیری راحت با دیگران دچار مشکل و در نتیجه باعث ایجاد استرس می شود.

مشکل در برقراری ارتباط با افراد جدید

یکی دیگر از موراد مهم  از عوامل مهاجرت که باعث به وجود آمدن استرس می شوند ، ارتباط گیری با افراد جامعه جدید است.با وجود تفاوت های فرهنگی که اوایل ممکن است برای فرد به وجود آید و وفق دادن فرد با شرایط جدید ممکن است برای یافتن دوست خوب زمانبر باشد.

عوامل دیگری از مشکلات مهاجرت مانند:تهیه غذای خوب و با کیفیت و متناسب با ذائقه  فرد استفاده کننده و همچنین استفاده از سرویس های عمومی و…ممکن است روی تصمیم فرد برای مهاجرت  تاثیر گذار باشد.حتی در  بسیاری از موارد ممکن است از مهاجرت فرد جلوگیری کند.

 

تشخیص افسردگی بعد از مهاجرت

افسردگی بعد از مهاجرت هم به مانند سایر افسردگی ها، دارای یک سری نشانه و علائم هستند که در فرد پدید می آید در حالی که در گذشته با آنها مواجه نبوده است و یا شدت تاثیر آن کم بوده است. از جمله مهم ترین علائم تشخیص افسردگی بعد از مهاجرت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس تنهایی و یا ترجیح دادن تنهایی به جای حضور در جمع افراد
  • احساس ناراحتی و غمگین بودن
  • احساس اضطراب، نگرانی و ترس مداوم
  • عصبانی شدن ناگهانی و بی دلیل
  • کم شدن وزن و اشتها
  • انرژی کم و نداشتن روحیه برای انجام دادن کارهای روزمره
  • عدم تمرکز روی موضوعات
  • افزایش مشکلات جسمانی از جمله خستگی شدید و سردرد
  • فراموشی

افسردگی بعد از مهاجرت کردن

راه های درمان افسردگی بعد از مهاجرت

برای درمان افسردگی پس از مهاجرت، به یک سری ابزار و منابع مناسب نیاز است.زیرا توانایی افراد مختلف برای کنترل استرس متفاوت است. اگر افراد نتوانند با این  افکار استرس زا مقابله و مبارزه کنند،  دچار کم خوابی یا بی خوابی و احساس غریبی می شوند که خود از عوامل اصلی به وجود آمدن افسردگی می باشد. هم چنین کنترل نکردن این عوامل استرس زا مشکلاتی از جمله بیماری های جسمی، اختلافات خانوادگی، سوء مصرف مواد الکلی و مخدر و اختلالات روانی را ممکن است به وجود آورد.

برای کنترل افسردگی پس از مهاجرت راهکارهای مختلفی وجود دارد که در این قسمت از مقاله به توضیح مهم ترین راهکارها برای کنترل افسردگی می پردازیم.

گوش دادن به موسیقی های شاد و مورد علاقه

یکی از بهترین راهکارها برای کنترل و درمان افسردگی بعد از مهاجرت، گوش دادن به موسیقی های مورد علاقه است.بهتر است برای این کار، هر روز ساعاتی را جهت گوش کردن به موسیقی های مورد علاقه خود در نظر بگیرید. زیرا گوش دادن به موسیقی های مورد علاقه، نوعی آرامش روحی را برای شما ایجاد می کند و کمک زیادی به شما برای دچار نشدن به افسردگی بعد از مهاجرت می کند.

ورزش کردن

ورزش تاثیر بسزایی در جلوگیری از افسردگی و حتی درمان افسردگی دارد.برای اثرگذاری ورزش بر روی روحیه و جلوگیری از افسردگی، بهتر است روزانه حداقل  نیم ساعت را به ورزش اختصاص دهید.لازم به ذکر است که ساده ترین ورزش ها هم  مانند پیاده روی می توانند از بروز افسردگی جلوگیری کنند و باعث حفظ اندام ایده آل و احساس سرخوشی در فرد شود. زیرا زمانی که ورزش می کنید باعث ترشح هورمون اندورفین، که نوعی هورمون ضد درد و آرامش بخش است می شود که این خود باعث نوعی احساس خوب و خوشایند می شود.

ورزش دیگری هم که برای جلوگیری از افسردگی بعد از مهاجرت پیشنهاد می شود، ورزش بلند کردن وزنه است که باعث بهبود تمرکز و تثبیت خلق و خو میشود.یکی دیگر از ورزش هایی که می تواند افسردگی پس از مهاجرت را بهبود بخشد، شنا کردن است. بهتر است در طول روز ساعات معینی را به شنا کردن اختصاص دهید زیرا پس از شنا کردن بهبود قابل توجهی را در روحیه ی خود مشاهده خواهید نمود.

تغذیه مناسب

استفاده از روش های مناسب تغذیه ای می تواند بهبود قابل توجهی در روحیه ی افراد افسرده به وجود آورد. از جمله مهمترین مواد غذایی که در بهبود افسردگی نقش دارند، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1-لوبیای سیاه

لوبیای سیاه که سرشار از منیزیم است باعث افزایش هورمون سروتونین که نوعی هورمون شادی آور است می شود. همچنین از آنجایی که در لوبیای سیاه مواد مغذی دیگری مثل فیبر،مس،پتاسیم،آهن و روی وجود دارد، باعث تقویت روحیه هم می شود.

2-چغندر قند

چغندر قند هم یکی دیگر از مواد مغذی برای بهبود افسردگی است. زیرا چغندر حاوی بتائین است که هورمون سروتونین در مغز را زیاد و خلق و خو را بهبود می بخشد.

3-چای بابونه

چای بابونه،باعث ایجاد خواب بهتر میشود و همچنین  عملکردهای شناختی در طول روز را هم بهبود می بخشد.

4-تخم مرغ

تخم مرغ هم سرشار از اسیدهای چرب امگا۳، ید و روی است باعث بهبود خلق و خو و تقویت روحیه می شود.

همچنین عسل،گوجه گیلاسی،روغن زیتون، تخم کدو حلوایی نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

قدردانی از خود

استرس داشتن مانع از این می شود که ما به درستی تصمیم بگیریم و باعث عقب ماندن در بسیاری از جهات زندگی می شود.

ما می توانیم برای کاهش استرس یک سری جملات انگیزشی و الهام بخش را نوشته و در محیط هایی قرار دهیم که مقابل دیدگانمان باشد و هر روز آن ها را خوانده و به خود روحیه بدهیم. زیرا قدردانی باعث افزایش عزت نفس می شود.ما می توانیم با کوچکترین کاری هم که انجام دادیم از خودمان تشکر کنیم و جایزه هایی را برای خود در نظر بگیریم.

مطالعه کردن

مطاله ی کتاب های مثبت اندیشی و همچنین آداب و رسوم مردم کشوری که قرار است در آنجا زندگی کنید، بسیار به رهایی از افسردگی بعد از مهاجرت کمک می کند.

مراجعه به روانشناس :

یکی از موثر ترین راه های کنترل افسردگی بعد از مهاجرت کمک گرفت از روانشناس است چرا که با ریشه یابی دلایل به وجود آمدن افسردگی به شما کمک میکند تا به صورت ریشه ای این مشکل را حل کنید. با کمک مشاوره افسردگی شما قادر خواهید بود که به صورت قطعی افسردگی خود را درمان کنید و از بروز مجدد آن جلو گیری کنید.

 

نتیجه گیری

برخی افراد به دلیل یک سری از مسائل سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و … ممکن است از کشوری که سال ها در آن زندگی کرده اند مهاجرت کنند و مشکلات مهاجرت بر کسی پوشیده نیست. با مهاجرت کردن فصل جدیدی از زندگی افراد شروع می شود که افراد برای وفق دادن خود با شرایط جدید نیازمند زمان و یک سری کار ها مثل یادگرفتن زبان کشور مقصد،آشنایی با آداب و رسوم و فرهنگ جامعه ای که قصد مهاجرت به آن را دارند، می باشند. یافتن دوستان جدید از آن کشور باعث می شود بتوانید خود را بهتر با شرایط جدید وفق دهید و از افسردگی بعد از مهاجرت جلوگیری کنید.

2024-03-26T16:21:10+03:30توسط |دسته‌ها: افسردگی|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم