ازدواج با فرد دوقطبی [مشکلات +راهکار زندگی با فرد دوقطبی]

/, اختلالات شخصیت, روانشناسی زوج/ازدواج با فرد دوقطبی [مشکلات +راهکار زندگی با فرد دوقطبی]

ازدواج با فرد دوقطبی [مشکلات +راهکار زندگی با فرد دوقطبی]

زندگی و ازدواج با افراد دوقطبی باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در زندگی خواهد شد. بیماری دوقطبی معمولا از سن 26 سالگی شروع می شود و در بین مردان و زنان به یک اندازه رواج دارد. افراد مبتلا به این بیماری دارای نوسانات خلقی هستند که شامل نوسانات خفیف و شدید می شود. بیماران دوقطبی ثبات رفتاری و اخلاقی ندارند، گاهی اوقات بسیار خوشحال و سرمست هستند و رفتارهای عجیب و غریب از خود نشان می دهند و در بعضی اوقات هم بسیار اندوهگین و افسرده هستند و آستانه ی تحمل خیلی پایینی دارند.

ازدواج با افراد دارای اختلال دوقطبی، مقوله ی بسیار پیچیده ای می باشد.از آنجا که ازدواج مهمترین تصمیم زندگی هر فردی است، لذا بایستی، با آگاهی و شناخت کامل انجام گیرد. در صورتی که خود شما مبتلا به بیماری دو قطبی هستید، ابتدا قبل از تصمیم به ازدواج، به روانشناس یا روانپزشک مراجعه و بیماری خود را کنترل و درمان کنید، در غیر این صورت بعد از ازدواج مشکلات بسیار زیادی برای شما به وجود خواهد آمد. در این مقاله تلاش می کنیم به تمام ابعاد ازدواج با افراد دوقطبی بپردازیم و به تمامی سوالات و ابهامات در این زمینه پاسخ دهیم، لطفا تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اختلال دوقطبی چیست؟

اصلی ترین نشانه ی بیماری اختلال دوقطبی، تغییر شدید خلق و خوی افراد مبتلا به این بیماری است. علت اصلی به وجود آمدن حالات دوقطبی به طور دقیق هنوز شناسایی نشده است اما این بیماری می تواند ژنتیکی باشد. اختلال دوقطبی قابل درمان است و به دو دسته ی تقسیم می شود:

  1. دو قطبی نوع اول که توام با شیدایی و افسردگی است.
  2. دو قطبی نوع دوم که از ترکیب دوره ی نیمه شیدایی و افسردگی تشکیل می شود.

افراد مبتلا در دوره ی شیدایی، دچار حالت های سرخوشی زیاد و حواس پرتی می شوند. این حالات ممکن است به اندازه ای شدید شوند که در فعالیت های روزمره ی فرد اختلال به وجود آید. دوره ی نیمه شیدایی نسبت به دوره ی شیدایی از شدت کمتری برخوردار است. با این که علائم نسبت به حالت شیدایی خفیف تر هستند اما با این وجود با رفتارهای یک فرد عادی و سالم تفاوت دارد به گونه ای که سایرین با دیدن چنین رفتارهایی به راحتی متوجه می شوند که فرد در شرایط عادی ای قرار ندارد.

علائم افسردگی این بیماری نیز تا حدود زیادی مشابه علائم افسردگی بالینی است. فرد در دوره ی افسردگی به مدتی طولانی حالات غم و اندوه ، نگرانی و ناامیدی را تجربه می کند. در دوره ی افسردگی فرد علاقه ای به انجام فعالیت های لذت بخش ندارد، مدام احساس خستگی می کند، به شدت تحریک پذیر می شود، تمرکز کافی را ندارد، چرخه ی خواب وی دچار مشکل می شود، دچار بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی می شود و همچنین ممکن است به خودکشی نیز فکر کند.

ازدواج با افراد دارای بیماری دوقطبی

قبل از تصمیم گیری قطعی درباره ی ازدواج با افراد دوقطبی، بهتر است از مشاوره ازدواج کمک بگیرید. روانشناس با بررسی وضعیت فرد مبتلا به اختلال دوقطبی، می تواند نوع اختلال دوقطبی(نوع اول یا دوم)، شدت بیماری،میزان پاسخگویی فرد مبتلا به درمان را  به خوبی تشخیص دهد. ممکن است فرد علاوه بر بیماری دوقطبی به اختلالات روانی دیگری نیز مبتلا باشد. بنابراین در صورت  مبتلا بودن به چندین اختلال پروسه ی درمان فرد طولانی خواهد شد و به طبع آن کنار آمدن با شرایط فرد مبتلا نیز سخت تر خواهد شد.

افراد دو قطبی

زندگی مشترک چالش ها و سختی های خاص خود را دارد.حتی اگر فردی که قصد ازدواج با او را دارید، از لحاظ روی سالم باشد، باز زندگی مشترک پیچیدگی های زیادی خواهد داشت. حال تصور کنید که می خواهید با فردی ازدواج کنید که به اختلال دوقطبی مبتلا است، در چنین شرایطی مشکلات و سختی های زندگی برای شما چند برابر خواهد شد و شاید هم کنار آمدن با چنین افرادی غیر ممکن باشد و در نهایت زندگی مشترک شما به جدایی ختم شود.اگر تصمیم شما برای ازدواج با فرد مبتلا به دوقطبی جدی است، پیشنهاد می کنیم حتما از مشاوره ازدواج کمک بگیرید، چون بدون مراجعه و کمک گرفتن از روانشناس، زندگی با چنین افرادی برای شما بسیار دشوار خواهد بود.

زندگی مشترک با بیماران دوقطبی چگونه خواهد بود؟

مبتلایان به اختلال دوقطبی بسته  به شدت آن، بعضا می توانند رفتارهای خطرناکی نیز داشته باشند. این افراد دارای نوسانات خلقی هستند و به خصوص در دوره های شیدایی رفتارهای هیجانی خطرناکی مانند افراط در روابط جنسی و عاطفی از خود بروز می دهند. در نقطه ی ممکن است رفتارهای پرشور و هیجانی آن ها به سردی گرایش پیدا کند و افسرده شوند. حتی ممکن است بیماری دوقطبی فرد به مرحله ی جنون برسد یا وارد فازهای شدید شیدایی شود، در چنین شرایطی ممکن است فرد دوقطبی علاوه بر آسیب های روحی که به همسر خود وارد میکند، به وی حمله ور  و به همسر خود  صدمه وارد کند.

در سوی دیگر، افراد دو قطبی با بیماری افسردگی نیز مواجه هستند. آن ها به خاطر دوره های افسردگی ای که با آن روبرو می شوند، ممکن است از خیلی از تعلقات گذشته روی برگردانند و همین موضوع باعث ناامید شدن شریک زندگی آن ها می شود. آن ها بسیار علاقه مند هستند که همسر خود را از انزوایی که دارد، خارج نمایند، اما روش انجام دادن این کار را نمی دانند. بهتر است در چنین شرایطی از روانشناس و مشاوره افسردگی کمک گرفته شود.

خطر سرایت اختلال دوقطبی به فرزندان

با توجه به اینکه اختلال دوقطبی زمینه ی ژنتیکی دارد و تا حدودی وراثتی است، می تواند به فرزندان هم انتقال پیدا کند.فرزندان افراد دارای اختلال دوقطبی بیشتر از سایرین، با خطر ابتلا به بیماری دوقطبی مواجه هستند. اگر همسر شما اختلال دوقطبی دارد، بایستی تا حدامکان نیازهای عاطفی و روانی کودک خود را برآورده نمایید تا زمینه ی ژنتیکی باعث مبتلا شدن آن ها به اختلال دوقطبی نشود.

تامین امنیت روانی فرزندان بسیار مهم است و اگر والد مبتلا  دارای علائم شدید دوقطبی باشد و همین علائم وی را از رسیدگی به نیازهای فرزند خود باز دارد، ممکن است فرزند آن ها به بیماری دوقطبی مبتلا شود. بنابراین قبل از ازدواج با افراد دوقطبی حتما به این مورد توجه کافی داشته باشید.

راهکارهایی برای زندگی با فرد دوقطبی

درمان اختلال دو قطبی بسیار مهم است، اگر فرد مبتلا درمان نشود، نوسانات خلقی او می تواند به زندگی زناشویی صدمه ی زیادی وارد کند. دانستن علائم بیماری دوقطبی چه برای فرد مبتلا و چه شریک زندگی او مهم است. پس از آشنایی کامل با بیماری دوقطبی بایستی راهکارهای مقابله و کنار آمدن با این بیماری را یاد گرفت.در ادامه ی مقاله راهکارهایی برای ازدواج با افراد دوقطبی به شما ارائه میدهیم تا بتوانید بهتر با این بیماری کنار بیاید.

مراجعه به روانپزشک

اولین گام برای مدیریت زندگی مشترک پس از ازدواج با افراد دوقطبی مراجعه و کمک گرفتن از روانشناس و روانپزشک است. روانشناس می تواند بر اساس دانش کافی ای که در زمینه ی درمان اختلالات روانی به خصوص اختلال دوقطبی دارد، بهترین راهکار و روش های درمان را پیشنهاد دهد. همچنین روانپزشک نیز  با تجویز داروهای تثبیت کننده خلق و خو، علائم اختلال دوقطبی را در فرد تا حد زیادی کنترل می کند.

یادگیری راهکارهای کنار آمدن با بیمار

اگر هنوز برای ازدواج با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی تصمیم قطعی نگرفته اید  و یا با فرد مبتلا به این اختلال ازدواج کرده اید، در هر دو صورت علاوه بر شناخت بیماری دوقطبی، دانستن روش های کنار آمدن و کنترل بیماری دوقطبی ضروری است. هنگامی که شما با این بیماری آشنا باشید، می توانید میزان آمادگی خود را برای رویارویی با فرد مبتلا به این بیماری بسنجید و اگر توانایی کنار آمدن با شرایط فرد مبتلا را نداشته باشید، می توانید درخواست ازدواج وی را رد نمایید. اگر هم فرد مبتلا همسر شماست ، با دریافت آموزش های لازم برای کنار آمدن بیماری شریک زندگی خود، میتوانید نقش بزرگی در بهبود همسر خود ایفا کنید و همچنین از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کنید.

همانطور که اشاره شد، افراد دوقطبی، با نوسانات خلقی شدیدی روبه رو هستند. آن ها در دوره هایی از بیماری،  رفتار جنون آمیز را از خود نشان می دهند و در برخی مواقع هم به شدت افسرده و منزوی می شوند. اگر همسر فرد بیمار روش های مقابله با چنین شرایطی را بداند، می تواند به راحتی شرایط به وجود آمده را کنترل و مدیریت کند.

آگاهی و شناخت احساسات فرد بیمار

براساس گفته های روانپزشکان، شریک زندگی فرد مبتلا به دوقطبی بایستی نسبت به روحیه‌ی همسر خود کاملا هوشیار باشد تا بتواند در صورت بحرانی شدن شرایط به وی کمک کند و مانع پیشرفت علائم بیماری شود. در صورتی که همسر شما به اختلال دوقطبی مبتلا است، برای کمک کردن به او باید تلاش کنید بیشتر از گذشته به رفتارها و احساسات او آگاهی داشته باشید تا در صورتی که فرد دچار تغییرات خلقی شدید شد، بتوانید او را کمک کنید.

رهکار های درمانی ازدواج با فرد دو قطبی

زندگی با افراد مبتلا به دوقطبی در چه صورتی می تواند رضایت بخش باشد؟

به طور قطع نمی توان گفت که زندگی مشترک با افراد دارای اختلال دوقطبی، سرانجام خوب یا تلخی خواهد داشت. رضایت در زندگی مشترک با افراد دو قطبی به دلایل مختلفی بستگی دارد. کنترل بیماری در فرد مبتلا می تواند اثر بسیار مثبتی در زندگی زناشویی داشته باشد. یکی از مهم ترین راه های درمان و کنترل بیماری مراجعه به روانشناس است. اختلال دو قطبی با دارو قابل کنترل است و در کنار دارو درمانی نیز می توان از روش های درمان روانشناختی مانند: روانکاوی و روان درمانی که توسط روانشناس انجام می شود، بهره برد.

نکات مهم ازدواج و زندگی با افراد دوقطبی

همانطور که اشاره کردیم میزان رضایت از زندگی مشترک با افراد مبتلا به دوقطبی، از پیش تعیین شده نیست و پیشرفت در درمان همسر مبتلا می تواند اثر زیادی بر روی زندگی زناشویی داشته باشد. در زندگی با افراد اختلال دوقطبی رعایت یکسری نکات برای داشتن رابطه ای دلپذیر و رضایت بخش الزامی است. اینکه شما بتوانید همسر خود را درک کنید بسیار مهم است، به همسر خود انگیزه دهید و او را به درمان بیماری تشویق کنید، در هر شرایطی کنار همسر خود بمانید و در طول پروسه ی درمانی به او کمک نمایید، بسیار می تواند مفید واقع شود. در ادامه ی مقاله راهکارهایی را برای زندگی شادتر و دلپذیرتر با افراد مبتلا به اختلال دوقطبی معرفی می کنیم.

1-همکاری با تیم درمان همسر مبتلا به دوقطبی

وجود ارتباط دو طرفه با تیم درمان همسرتان می تواند در روند درمان همسر دوقطبی شما بسیار مفید باشد. در واقع تماس مداوم با تیم درمان و چک کردن شرایط همسرتان از بروز علائم پیشرفته تر بیماری جلوگیری می کند. در صورت پیشرفت بیماری و ظهور علائم جدید می توانید آن ها را با تیم درمان در میان بگذارید تا در صورت لزوم از روش های درمانی دیگر برای بهبود همسر شما استفاده کنند.

2-صحبت کردن با یکدیگر درباره ی رفتارهای تکانشی

رفتارهای تکانشی جزو علائم اختلال دوقطبی هستند و به تصمیم ها و یا افکاری می گویند که پشتوانه ی فکری ندارند و فرد مبتلا به دوقطبی بدون فکر کردن به عواقب رفتارهای خود ممکن است رفتارهای خطرناکی از وی سر بزند. به عنوان همسر فرد مبتلا به این اختلال سعی کنید، رفتارهای تکانشی همسرتان را به وی تذکر دهید و همچنین برنامه ای طراحی کنید که بتوانید از بروز رفتارهای تکانشی همسر خود جلوگیری یا حداقل تا حدودی آن ها را کنترل کنید.مثلا اگر همسر شما سابقه ی ولخرجی زیاد و یا قمار کردن در هنگام تجربه ی علائم شیدایی را دارد، می توانید دسترسی وی را به کارت های اعتباری مسدود کنید.

3-شناسایی تغییرات خلق و خوی همسرتان

پی بردن به وضعیت روحی همسرتان نقش مهمی در تنظیم رابطه ی بین شما خواهد داشت. افراد دوقطبی هیجانات ثابتی ندارند و خلق و خوی آن ها مدام دستخوش تغییرات می شود. آن ها ممکن است در زمان بسیار کوتاهی هیجانات خیلی زیادی را تجربه کنند و اگر شما از این هیجانات آگاه نباشید، ممکن است غافلگیر شوید و باعث به وجود آمدن  دردسرهایی شود. دانستن تغییرات هیجانی و خلق و خوی فرد مبتلا به اختلال دوقطبی، نوعی روش درمانی است که با استفاده از آن  متوجه میشوید که همسرتان در چه مواقعی با تغییرات خلق و خویی مواجه خواهد شد و آمادگی رویارویی با چنین شرایطی را خواهید داشت.

4-حساس بودن به میزان ساعات خواب

خواب نقش مهمی در مدیریت بیماری افراد دو قطبی دارد.داشتن خواب کافی نشانه ی کنترل بیماری و وجود آرامش در همسر دوقطبی است. در صورتی که همسر شما خواب کمتر از حد معمول داشته باشد، می تواند نشانه ی عود مجدد بیماری و آغاز یک دوره ی خلقی باشد. البته بهتر است نسبت به ساعات خواب همسر خود زیاد سخت گیری نکنید، زیرا ممکن است نتیجه ی عکس داده و روی رابطه ی شما با همسرتان اثر منفی بگذارد و از همکاری با شما دلزده شود.

نکات زندگی با افراد مبتلا به بیماری دوقطبی

5-لذت بردن از زمان در کنار هم بودن

زندگی با همسر دوقطبی سختی های خاص خود را دارد و مواجه شدن با حالات مختلف خلق و خوی شریک زندگیتان و مدیریت درمان بیماری او، انرژی زیادی را از شما می گیرد.شما نباید از شرایط موجود دلسرد و ناامید شوید. بیماری دوقطبی مانند بسیاری دیگر از بیماری ها قابل درمان و کنترل است. سعی کنید از بودن در کنار همسر خود لذت ببرید و در کنار هم خوش بگذرانید. به یاد داشته باشید که زندگی پستی و بلندی هایی دارد، هیچ وقت تمامی شرایط خوب نخواهد بود، به داشته هایتان فکر کنید و بابت وجود آن ها از خداوند شکرگزاری کنید.

6-اولویت قرار دادن مراقبت از خود

اجازه ندهید که درگیری زیاد با مشکلات ناشی از بیماری همسرتان، باعث بی توجهی به خودتان شود. سعی کنید به نیازهای خودتان نیز توجه کنید و سلامت خود را در اولویت قرار دهید و اجازه ندهید به سلامت روحی و جسمی شما آسیبی وارد شود. برای خود برنامه ریزی و سعی کنید در طول روز فعالیت های مختلفی را انجام دهید، کارهایی مانند: ورزش، خرید، دید و بازدید از دوستان و اقوام و …  سعی کنید در طول روز استراحت کافی داشته باشید . اگر به سلامت خود بی توجه باشید ممکن است باعث ایجاد افسردگی و احساس رنجش و بیهودگی در شما شود.در کنار مراقبت  و توجه به شریک زندگیتان، فعالیت های مورد علاقه ی خود را نیز انجام دهید.

7-عدم غفلت از حمایت های حرفه ای برای خود و رابطه ی تان

همانطور که بارها اشاره کردیم زندگی مشترک با افراد مبتلا به دوقطبی ممکن است دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. هنگامی که شریک زندگی شما با نوسان های خلقی مواجه شود، شرایط سختی به وجود خواهد آمد و ممکن است باعث دعوا و مشاجره های شدیدی بین شما شود. اگر احساس کردید که توان ادامه ی رابطه و کنترل رفتارهای همسر دوقطبی خود را ندارید، می توانید از کمک های حرفه ای روانشناسان و مشاورین ازدواج جهت کنار آمدن با شرایط و بهبود اوضاع زندگی خود استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم