ازدواج با افراد افسرده [عوارض ازدواج با فرد افسرده + برخورد]

//ازدواج با افراد افسرده [عوارض ازدواج با فرد افسرده + برخورد]

ازدواج با افراد افسرده [عوارض ازدواج با فرد افسرده + برخورد]

افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های روحی است که در بین زوجین رواج زیادی دارد، افسردگی می تواند اثرات زیادی بر روی زندگی زناشویی افراد بگذارد.بیماری افسردگی بر روی رفتارهای افراد تاثیر میگذارد و زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار میدهد.افسردگی در سن خاصی اتفاق نمی افتد. اگر مدت زیادی است که علائمی مانند: ترس، ناتوانی، غم و اندوه، نگرانی و … دارید و شما را آزار می دهد، به احتمال زیاد به افسردگی مبتلا شده اید و باید برای درمان خود اقدام کنید.

بسیاری ازدواج  را یک نوع روش درمانی برای افسردگی می دانند و به افراد افسرده توصیه می کنند که ازدواج کنند. اما هرگز این طور نیست، بیماری افسردگی با ازدواج درمان نمی شود. افرادی که از افسردگی رنج میبرند، زندگی موفقی نخواهند داشت.

ازدواج مقوله ی بسیار پیچیده ای است و برای ازدواج باید شرایط بسیاری را داشته باشید، یکی از مهم ترین شرایط، سلامت جسم و روان است. ازدواج هایی که با هدف درمان بیماری های روحی صورت میگیرند، خیلی زود به شکست منتهی می شوند. اگر احساس می کنید که به افسردگی مبتلا هستید، حتما برای درمان بیماری خود به روانشناس مراجعه کنید.

زندگی با همسر افسرده و طلاق 

آیا افسردگی می تواند آینده ی زندگی زناشویی را تهدید کند؟ آیا افسردگی باعث طلاق می شود؟ روانشناسان معتقدند که افسردگی به صورت مستقیم باعث طلاق در زوجین نمی شود، اما اگر بیماری افسردگی درمان نشود، می تواند باعث ایجاد مشکلات ثانویه در رابطه ی زوجین می شود که در نهایت می تواند زمینه ساز جدایی شود.

افراد مبتلا به افسردگی، معمولا عزت نفس پایینی دارند و نسبت به اطرافیان خود منزوی می شوند و گوشه گیری را به حضور در جمع ترجیح می دهند. در صورت دوام افسردگی، فرد کاملا منزوی و حتی از همسر خود نیز فاصله می گیرد و در نتیجه منجر به سرد شدن رابطه زوجین شود، فاصله ی عاطفی ایجاد می شود، همین موضوع باعث می شود زوجین طلاق و جدایی را به زندگی مشترک در کنار هم ترجیح دهند. که در اینجا بهتر است قبل از اقدام به طلاق و جدایی از مشاوره طلاق کمک بگیرند و یا اینکه در زمینه درمان افسردگی همسر خود اقدام کنند.

ازدواج با فرد افسرده و طلاق

فردی که بیماری افسردگی دارد، گزینه ی مناسبی برای ازدواج نیست. افسردگی با تاثیر غیر مستقیم بر روی عوامل مختلف به رابطه ی عاطفی افراد آسیب می رساند. افراد افسرده انگیزه ای برای موفقیت در زندگی ندارند و در بیشتر کارهای خود شکست می خورند. بی انگیزه بودن افراد افسرده منجر به ایجاد مشکلات اقتصادی در خانواده می شود، طبیعتا بیکاری و مشکلات اقتصادی خود می توانند عامل طلاق باشند.

نکات مهم در ازدواج با فرد افسرده

اگر قصد دارید با فرد مبتلا به افسردگی ازدواج کنید، لازم است به یک سری نکات مهم توجه و آنها را رعایت کنید، که در ادامه ی مقاله به شرح آنها می پردازیم.

1-بررسی عملکرد روزانه ی فرد

با بررسی عملکرد فرد افسرده در طول روز در زمینه ها ی خانوادگی، شغلی و تحصیلی می توانید درباره بیماری وی اطلاعات مفیدی را به دست بیاورید. هر روز می توانید میزان پیشرفت همسر خود را با روزهای گذشته مقایسه کنید، اگر پیشرفتی در زمینه های مختلف حاصل نشد و همسرتان نتوانست از عهده ی مسئولیت ها بر بیاید، به احتمال زیاد همسر شما افسردگی شدیدی دارد و باید برای درمان از مشاوره افسردگی کمک بگیرید.فرد افسرده علاقه ای به پیشرفت در زندگی ندارد و  خوشبختی در زندگی برای وی معنایی ندارد.

2-ازدواج درمان افسردگی نیست

برخی از افراد تصور می کنند که ازدواج بهترین راه حل برای درمان بیماری های روحی مانند افسردگی است. اما این تصور کاملا اشتباه است.با این که ممکن است  افراد پس از ازدواج از حمایت های بیشتری از طرف اطرافیان و همسر خود برخوردار شوند و تا حدودی به آرامش برسند، اما هیچ گاه ازدواج نمی تواند افسردگی آن ها را درمان کند. اگر دچار افسردگی هستید و هنوز ازدواج نکرده اید، پیشنهاد می کنیم که ابتدا بیماری خود را کامل درمان کنید. پس از بهبود بیماری می توانید با فرد مورد علاقه ی خود ازدواج کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار افسردگی در دوران عقد و یا حتی بدتر پس از ازدواج و به مرور زمان، زندگی مشترک ، باعث افزایش شدت افسردگی شما شود. یکی از مهم ترین ملاک ها برای ازدواج بهداشت روانی است. به هیچ وجه نباید از مسئله ی بهداشت روانی در ازدواج چشم پوشی کرد.

3-در نظر گرفتن مشکلات همراه با افسردگی

افراده افسرده ممکن است به سایر اختلالات اضطرابی نیز مبتلا باشند. اگر قصد ازدواج با یک فرد افسرده را دارید باید به سایر مشکلاتی که همراه با افسردگی وجود دارد نیز توجه کنید. بایستی درباره ی سایر اختلالات توام با افسردگی اطلاعاتی به دست بیاورید و با دیدی باز نسبت به آینده ی خود تصمیم گیری کنید. توجه و شناخت اختلالات فرد، میتواند در انتخاب شما بسیار موثر باشد.

4-مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرید

مشاوره قبل از ازدواج بسیار مفید است و باعث می شود که بتوانید بهتر انتخاب کنید. اگر می خواهید با یک فرد افسرده ازدواج کنید، مشاوره ی پیش از ازدواج برای شما ضروری است. مشاور به شما کمک می کند که با چالش های پیش رو در زندگی با فرد افسرده آشنا شوید  و با بررسی میزان سازگاری خود، تصمیم قاطعانه ای درباره ی آینده ی خود اتخاد نمایید. همچنین مشاور می تواند راهکاری مفید و موثری را برای زندگی با فرد افسرده و نحوه ی رفتار با وی به شما ارائه دهد.

نکات ازدواج با افراد افسرده

چگونه افسردگی فرد را تشخیص دهیم؟

قبل از اینکه با فرد افسرده ازدواج کنیم، باید با ویژگی های یک فرد افسرده و علائم بیماری افسردگی آشنا شویم تا بتوانیم افسردگی وی را تشخیص دهیم. فرد افسرده بی حوصله و کلافه و فاقد انرژی است. یکی دیگر از ویژگی های افراد افسرده ناامید بودن است، افسردگی علائم زیادی می تواند داشته باشد که در ادامه ی این مقاله به مهم ترین علائم افسردگی اشاره می کنیم:

  • بی انگیزگی
  • کاهش میل جنسی
  • احساس گناه بعد از رابطه
  • احساس پوچی و بی فایده بودن زندگی
  • افکار مرتبط با خودکشی
  • کندی در گفتار و حرکات
  • کم اشتهایی یا پراشتهایی
  • احساس ناامیدی در مورد آینده
  • اختلال قاعدگی در خانم ها

عوارض ازدواج با افراد افسرده

افسردگی می تواند بر روی بسیاری از جنبه های زندگی افراد تاثیر مستقیم داشته باشد. ازدواج با فرد افسرده می تواند پیامدهای منفی زیادی برای شما داشته باشد که یکی از آن ها تهدید سلامت روان شما است. افسردگی عملکرد افراد را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد، فرد افسرده روابط اجتماعی و شغلی مناسبی ندارد، تمرکز کافی  ندارد و همچنین در انجام کارهای روزمره نیز بازدهی چندانی ندارد. شما به عنوان شریک زندگی یک فرد افسرده چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم از همسر افسرده ی خود تاثیر می پذیرید و رابطه ی شما دچار مشکل می شود و ممکن است منجر به پشیمانی بعد از ازدواج و یا بدتر طلاق شود. پس بهتر است قبل از اقدام به ازدواج با فرد افسرده از عوارض ازدواج با افراد افسرده مطلع شوید، تا بتوانید راهی برای پیشگیری آن پیدا کنید. در ادامه ی مقاله به مهم ترین عوارض زندگی با افراد افسرده اشاره می کنیم:

مسئولیت پذیر نبودن همسر افسرده

افراد افسرده اشتیاق و میل چندانی برای  پذیرش مسئولیت ندارند، این یکی از ویژگی های افراد افسرده است، آن ها تعهد پذیر نیستند. یک فرد افسرده توقع دارد که دیگران از وی مسئولیتی نخواهند، انتظار دارند که دیگران آن ها را به خاطر شرایطی که دارند، درک کنند. زندگی زناشویی همراه با پذیرش مسئولیت ها تحقق می یابد، اگر هریک از زوجین نتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد، زندگی مشترک آن ها دچار مشکلات عدیده ای می شود و حتی اگر به طلاق ختم نشود، به ناچار یکی از طرفین مجبور می شود مسئولیت دیگری را انجام دهد تا زندگی مشترک تداوم پیدا کند، که این خیلی آزار دهنده است و یکی از پیامدهای ازدواج با افراد افسرده است.

کاهش میل جنسی افراد افسرده

کاهش میل جنسی، یکی از نشانه های افسردگی است. داشتن رابطه ی جنسی رضایت بخش، جز جدایی ناپذیر زندگی زناشویی است. افراد افسرده میل جنسی چندانی ندارند و همین موضوع باعث به خطر افتادن رضایت جنسی زوجین می شود که خود می تواند عوارض منفی ای مانند: کاهش اعتماد به نفس، احساس بی ارزشی، عدم رضایت جنسی و حتی خیانت شود و در این صورت بهتر است قبل از هر اقدامی از مشاوره خیانت کمک بگیرید.پس  لازم است که قبل از ازدواج حتما از سلامت جنسی فردی که قرار است با وی ازدواج کنید، اطمینان حاصل کنید.

عوارض ازدواج با افراد افسرده

بیکاری و از دست دادن شغل

از دیگر عوارض ازدواج با افراد افسرده می توان به بیکاری و از دادن شغل آن ها اشاره کرد. افراد افسرده در کل تمرکز آنچنانی بر روی کار خود و حتی درآمدزایی ندارند. افسرده ها انسان های بدبینی هستند و انگیزه ی چندانی برای پیشرفت در زندگی ندارند. بی انگیزه بودن و عدم تمرکز می تواند به شغل آن ها آسیب وارد کند و در نهایت منجر به بیکاری آن ها شود. یکی از نیازهای زندگی زناشویی، داشتن امنیت اقتصادی است. وقتی شوهر نتواند از عهده ی تامین مسائل اقتصادی خانواده بر بیاید، باعث ایجاد استرس و ناامیدی اعضای خانواده نسبت به آینده می شود. داشتن شغل و درآمد مناسب یکی از مهم ترین معیارهای ازدواج برای دختران است، حتما لازم است قبل از ازدواج با خواستگار خود درباره ی معیارهای شغلی و برنامه ریزی درآمدی وی گفتگو کنید. در چنین شرایطی افراد افسرده برنامه ی خاصی ندارند و نسبت به آینده تردید دارند و ناامید هستند.

اعتماد به نفس پایین افراد افسرده

افراد افسرده تصور می کنند که انسان های کم ارزشی هستند، آن ها عزت نفس پایینی دارند. کسی که خود را دوست نداشته باشد و برای خود ارزشی قائل نباشد، بدون شک برای دیگران هم ارزشی قائل نمی شود. ممکن است به ظاهر به کسی بگوید که او را دوست دارد و بسیار برای وی ارزشمند است، اما در باطن هیچ تلاشی برای نشان دادن محبت و میزان عشق و علاقه اش نشان انجام نمی دهد. پایین بودن اعتماد به نفس افراد افسرده، خطر وابستگی را در آن ها به وجود می آورد. وابستگی زیاد افراد افسرده می تواند باعث کلافگی شود، پس اگر قصد دارید با فرد افسرده ازدواج کنید، حتما این مورد را در نظر بگیرید. زن یا شوهر افسرده، می توانند بر روی خلق و خوی یکدیگر تاثیر بگذارند، یقینا بیشتر اخلاقیات افراد افسرده آزار دهنده هستند و شما به عنوان همسر یک فرد افسرده، تحت تاثیر این خلق و خو قرار خواهید گرفت و چه بسا موجبات رنجش شما را فراهم کند.

تاثیر مشاوره روانشناسی در ازدواج با افراد افسرده

مراجعه به روانشناس و مشاور برای ازدواج امری بسیار ضروری است. حال اگر فردی که قصد ازدواج با وی را دارید، دارای نشانه هایی از بیماری افسردگی باشد، کمک گرفتن از مشاور یا روانشناس می تواند بسیار راهگشا باشد. روان شناس می تواند افسردگی و سایر بیماری های روحی را در افراد تشخیص دهد و هم چنین می تواند مشخص کند که صلاحیت ازدواج با شما را دارد یا خیر. لازم است پیش از اقدام به ازدواج به مشاور مراجعه کنید و از تست های قبل از ازدواج نیز استفاده نمایید. مشاور به شما کمک می کند تا فردی که قصد دارید با وی ازدواج کند را به خوبی بشناسید و نسبت به یکدیگر شناخت کافی به دست بیاورید.

نحوه برخورد با همسر افسرده

در برخی موارد پس از ازدواج مشخص می شود که یکی از زوجین دارای بیماری افسردگی است، یا از قبل از افسردگی وی خبر داشته اما تصور نمی کرد که بعد از ازدواج شرایط زندگی وی سخت شود. اکنون  برای مواجه با چنین شرایط باید چکار کرد؟

در ادامه ی مقاله راهکارهایی را به شما ارائه می دهیم که با استفاد از آن ها بتوانید به خوبی با این مشکل کنار بیایید و آن را برطرف نمایید.

1-شریک زندگی خود را درک کنید

سعی کنید همسر خود را درک کنید، درست است که قبل از ازدواج هیچ وقت پیش بینی وجود چنین مشکلاتی را نمی کردید، اما به هر حال او شریک زندگی شماست. هنگام ازدواج با هم پیمان بسته اید که در سخت ترین شرایط کنار هم باشید، او را به عنوان همسر خود بپذیرید و به دنبال پیدا کردن راه حل مناسب برای مشکلات پیش رو باشید. همسر شما ناچار است بیماری افسردگی خود را درمان کند، بنابراین مسیر سختی پیش روی شما و همسرتان است و شما  به عنوان شریک زندگی، باید خود را آماده ی چنین شرایطی کنید و تلاش کنید که بار دیگر آرامش به زندگی شما برگردد.

2-کسب اطلاعات درباره ی بیماری افسردگی

سعی کنید به شناخت کاملی درباره ی بیماری همسرتان دست پیدا کنید. می توانید از طریق اینترنت و مطالعه ی کتاب های افسردگی، اطلاعات خودتان را درباره ی این بیماری افزایش دهید. لازم است که بدانید، شناخت یک بیماری، 50 درصد درمان است. شما با شناخت بیماری همسرتان راحت تر می توانید او را درک کنید. همچنین می توانید با روش های درمانی افسردگی و راهکارهای مقابله با آن آشنا شوید. کسب اطلاع درباره ی این بیماری می تواند به بهبودی زندگی شما با همسر افسرده تان بسیار کمک کند.

3-همیشه برای کمک به همسرتان حاضر باشید

برای این که شما بتوانید به همسر افسرده ی خود کمک کنید، راه های زیادی وجود دارد. سعی کنید همیشه در کنار همسرتان باشید و تا حد امکان از هیچ کمکی دریغ نکنید. به حرف های همسرتان و درد دل های او گوش دهید و گوش شنوای او باشید. سعی کنید با گفتن جمله ی “درکت میکنم” با او همدردی کنید، به او محبت کنید و به او اطمینان دهید که در هر شرایطی در کنار او خواهید ماند و هیچ وقت  او را ترک نخواهید کرد.

4- همسر خود را تشویق به برقراری ارتباط با خود و  دیگران کنید

برقراری ارتباط با افراد افسرده کار سختی است. افراد مبتلا به افسردگی، افرادی منزوی و گوشه گیر هستند، آن ها تمایلی به ایجاد ارتباط با دیگران ندارند. افسرده  ها دوستان خیلی کمی دارند و اهل تعامل با دیگران نیستند. شما می توانید به عنوان شریک زندگی فرد افسرده، نشانه های افسردگی که در همسرتان وجود دارد را برای او بازگو نمایید و همچنین به او بگویید که برقراری ارتباط با افراد و دنیای بیرونی، می تواند به بهبود افسردگی شما کمک خیلی زیادی کند. به همسر خود روحیه دهید و تمایل خود رو برای کمک به وی نشان دهید.

5-همسر خود را تشویق به انجام فعالیت های فیزیکی کنید

انجام فعالیت های فیزیکی برای افراد افسرده می تواند به بهبود خلق و خوی آنها و تغییر روحیه شان، کمک شایانی کند. فعالیت هایی مانند: دویدن، قدم زدن، رفتن به باشگاه، سفر رفتن و حتی کوه نوردی می تواند در سرعت بخشیدن به روند درمان افراد افسرده بسیار موثر باشد. در صورتی که همسر شما تمایلی به انجام فعالیت فیزیکی ندارد، شما می توانید به او کمک کنید و در کنار یکدیگر این کارها را انجام دهید.

6-به دنبال یک علامت تغییر بزرگ در همسرتان باشید

در صورتی که علائمی از پیشرفت را در همسر خود مشاهده کردید، می توانید این موضوع را با وی مطرح کنید. تغییرات مثبت در روند بهبود بیماری، هرچند کوچک اما می تواند بسیار روحیه بخش باشد. به همسر خود روحیه دهید و حتی به خاطر این تغییرات مثبت، جشن بگیرید. فرد افسرده هنگامی که پیشرفت در درمان را مشاهده کند، انگیزه ی او برای ادامه ی درمان بسیار بیشتر می شود.

7-به روانشناس مراجعه کنید

افراد افسرده برای درمان بیماری خود بایستی از روانشناس کمک بگیرند. با خود درمانی افسردگی درمان نمی شود. درباره ی درمان و نقش مهم مشاور روانشناس در درمان افسردگی با همسر خود صحبت کنید و او را قانع کنید تا برای درمان خود اقدام کنید. به او بگویید که در صورت درمان بیماری افسردگی، بسیاری از مشکلات زندگی برطرف خواهد شد و علاوه بر این خود فرد افسرده از بسیاری از ناراحتی ها خلاص خواهد شد و به آرامش خواهد رسید.

2023-12-19T18:10:32+03:30توسط |دسته‌ها: روانشناسی زوج|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم