افسردگی در دوران عقد و نامزدی

//افسردگی در دوران عقد و نامزدی

افسردگی در دوران عقد و نامزدی :

به طور کلی افسردگی، به حالتی گفته می شود که فرد مدام درگیر احساس غم و اندوه است. افسردگی انواع مختلفی دارد و در مواقع گوناگون از زندگی هر فردی رخ می دهد. از جمله انواع افسردگی که برخی از افراد جوان یک جامعه با آن درگیر هستند، افسردگی در دوران عقد می باشد. بسیاری از افراد در طول دوره عقد و یا دوره نامزدی، با احساسات و افکار منفی درگیر هستند که می تواند شامل عدم رضایت وی از شروع رابطه، نگرانی در رابطه با شروع زندگی مشترک، ناراحتی از شریک زندگی، ترس از ازدواج و… باشد که به مجموعه این حالات و احساسات، افسردگی در دوران عقد گفته می شود.

افسردگی در نامزدی، حتی در افرادی که با عشق و علاقه با یک دیگر ازدواج می کنند و برای مدت طولانی منتظر وقوع این اتفاق بوده اند، نیز رخ می دهد؛ چرا که این نوع افسردگی می تواند به دلایلی نظیر ترس فرد از تعهد، ترس فرد از مسئولیت، فشارهای خانوادگی، فشارهای اجتماعی و… ایجاد شود.

لازم به ذکر است که افسردگی در نامزدی در برخی از موارد به صورت موقت و گذراست و سریعا بر طرف می شود، اما در برخی از موارد این نوع افسردگی مزمن می شود و می تواند زندگی شخصی فرد و همچنین زندگی مشترک وی را تحت تاثیر قرار دهد. به همین علت در این قسمت سعی داریم تمامی جوانب افسردگی در دوران عقد را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم تا زوج های جوان درگیر این نوع افسردگی، بتوانند افسردگی در دوران عقد را بشناسند و با راهکارهای برطرف کردن آن آشنا شوند.

 

علائم افسردگی در نامزدی:

افسردگی در نامزدی، همچون سایر مشکلات و اختلالات روانی با علائمی خود را نشان می دهد که این علائم از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد. در این قسمت برخی از علائم افسردگی را به صورت مختصر شرح داده ایم….

عدم تمرکز:

افراد درگیر افسردگی در نامزدی، در بسیاری از موارد بر روی فعالیت های خود تمرکز کافی را ندارند. این عدم تمرکز و حواس پرتی می تواند بر روی کار و حتی ارتباط وی با همسر خود تاثیرات منفی بگذارد.

افکار منفی:

افرادی که در دوران نامزدی دچار افسردگی می شوند، مدام افکار منفی دارند و در مورد زندگی مشترک آینده خود دچار نگرانی، استرس و اضطراب هستند. در واقع این دسته از افراد احساس بی ارزشی و بی کفایتی دارند و نمی توانند در برابر مشکلات موجود، رفتاری درست از خود نشان دهند.

تغییر در رفتارها:

روابط و رفتارهای این دسته از افراد، پس از درگیری با افسردگی در نامزدی، تغییر می کند و نمی توانند با همسر خود رابطه ای صحیح داشته باشند. در واقع در برخی از موارد این دسته از افراد، به علت افکار منفی که دارند، نسبت به همسر خود احساس بدبینی و ناامیدی دارند که این امر منجر به کناره گیری کردن وی از همسر، خانواده و حتی دوستان می شود.

احساس غم و اندوه:

افراد درگیر افسردگی دوران نامزدی، مدام احساس غم و اندوه دارند و از زندگی خود راضی نیستند. در بسیاری از موارد فرد درگیر، دیگر از فعالیت های لذت بخش گذشته، لذت نمی برد و نمی تواند اتفاقات موجود را مدیریت کند.

نشانه های افسردگی در نامزدی

 

علت های افسردگی در دوران عقد و نامزدی:

همان طور که در قسمت های قبل گفته شد، افسردگی در دوران عقد، نوعی از افسردگی است که برخی از جوانان ممکن است در دوران عقد و قبل از ازدواج آن را تجربه کنند که بنا به دلایل گوناگون ایجاد می شود. در این قسمت سعی داریم علل اصلی این نوع افسردگی را به صورت کامل شرح دهیم…

عدم آمادگی ذهنی:

ازدواج، یک تصمیم بزرگ در زندگی هر فرد محسوب می شود که لازمه آن سنجیدن تمامی جوانب و آمادگی ذهنی و روانی است. زمانی که یکی از زوجین آمادگی ذهنی برای شروع یک زندگی مشترک نداشته باشد، ممکن است دچار افسردگی در دوران نامزدی و یا عقد شود. این امر بیشتر برای افرادی صادق است که شرایط ازدواج به سرعت برایشان فراهم می شود و یا به طور کل در سن ازدواج نیستند.

تجربیات تلخ گذشته:

در بسیاری از موارد، دختر و یا پسر در رابطه با زندگی مشترک و ازدواج تجربیات تلخی دارند. در واقع این دسته از افراد ممکن است در گذشته خود ازدواج ناموفق داشته باشند و یا تجربه شکست های عشقی در زندگی خود داشته باشند. در این صورت در برخی از موارد این دسته از افراد درگیر افسردگی در دوران عقد می شوند و مدام احساس نگرانی و اضطراب دارند.

انتظارات بیش از حد:

در برخی از موارد یکی از زوجین توقع بزرگی از شروع زندگی مشترک، دوران عقد و یا دوران نامزدی دارد. این دسته از افراد در دوران عقد، زمانی که متوجه مغایرت واقعیت با انتظارات شخصی خود از ازدواج می شوند، ممکن است درگیر افسردگی در دوران عقد شوند.

نزدیک شدن به زمان ازدواج:

دوران عقد، به بازه زمانی بین مراسم عقد و ازدواج گفته می شود. بسیاری از افراد در این دوره درگیر استرس و اضطراب می شوند که تمامی کارها، اعم از خرید جهیزیه، خرید لباس عروس، مراسم عروسی و… به بهترین شکل انجام شود. به علت این دسته از فشارها، زوجین ممکن است به افسردگی دوران عقد مبتلا شوند.

علت های افسردگی در دوران نامزدی

افسردگی در نامزدی در دختران شایع تر است یا پسران؟

به طور کلی افسردگی در  نامزدی هم می تواند در دختران و هم در پسران رخ دهد، اما نحوه بروز این دسته از افسردگی در دختران و پسران، با یک دیگر تفاوت های دارد. به عنوان مثال زمانی که پسران درگیر افسردگی می شوند، اصولا کم صحبت می شوند و ناراحتی ها و مشکلات خود را بروز نمی دهند؛ در صورتی که زمانی که دختران درگیر افسردگی می شوند، مشکلات خود را به صورت کامل بروز می دهند. به همین علت بسیاری از افراد بر این باورند که افسردگی در دختران شایع تر از پسران است؛ اما این باور کاملا غلط است و دختران و پسران به یک میزان در معرض ابتلا به افسردگی در دوران نامزدی هستند.

 

راهکارهای درمان افسردگی دوران عقد:

در بسیاری از موارد، افسردگی برای مدت زمان کوتاهی در زمان بین عقد و عروسی ایجاد می شود؛ اما در برخی از موارد این دسته از افسردگی، مدت زمان طولانی ادامه پیدا می کند و مزمن می شود. در این صورت می تواند تاثیرات منفی بسیاری بر روی شخصی و زندگی مشترک او، بگذارد. به همین علت در این قسمت راهکارهای درمان افسردگی در دوران عقد و یا در دوران نامزدی را به صورت کامل شرح داده ایم. ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

توقعات نامعمول نداشته باشید:

شروع زندگی مشترک و ازدواج، در کنار خوبی ها و زیبایی هایی که دارد، سختی ها و مشکلاتی را نیز به همراه دارد. به طور کلی تمامی افراد چه دختر و چه پسر، نباید توقعات نامعمول از زندگی مشترک و شریک زندگی خود داشته باشند. در دوران عقد و نامزدی، طرفین ازدواج در معرض استرس و اضطراب هستند و این امر می تواند منجر به بروز مشکلات جزئی شود؛ اما در برخی از موارد، افراد خود را برای مشکلات و سختی های یک زندگی مشترک آماده نکرده اند و در این دوران نمی توانند با این دسته از مشکلات به راحتی کنار آیند و درگیر افسردگی در دوران عقد می شوند.

راهکار ما به شما این است که توقعات و خواسته های معقول از ازدواج و همسر خود داشته باشید و در صورت بروز مسائل گوناگون، با کمک همسر خود سعی در برطرف کردن آن داشته باشید.

با همسر خود صحبت کنید:

در دوران نامزدی و یا عقد، هر دو طرف ازدواج درگیر اضطراب و استرس هستند. به همین علت اگر درگیر افسردگی در این دوران هستید، ما به شما توصیه می کنیم که با همسر خود صحبت کنید و ارتباطی مناسب با وی برقرار کنید؛ چرا که دوران عقد، ابتدای مسیر زندگی مشترک شماست و باید بیاموزید که در سختی ها و دشواری ها رابطه ای مناسب با همسر خود داشته باشید تا هم به خود، هم به همسر و هم به زندگی مشترک خود کمک کرده باشید.

برای خود وقت بگذارید:

بسیاری از افراد با شروع زندگی مشترک، درگیر کارهای مراسم ازدواج و همسر خود می شوند؛ به گونه ای که خودشان غافل می شوند. تمامی افرادی که درگیر افسردگی در دوران عقد هستند، باید بیشتر برای خود وقت بگذارنند، ورزش کنند، به اندازه کافی استراحت کنند و غذا بخورند، با دوستان خود وقت بگذرانند و….

احساسات خود را سرکوب نکنید:

برای اینکه مشکلی ایجاد نشود، احساسات خود را سرکوب می کنند و ناراحتی های خود را بروز نمی دهند. اما این امر کاملا نادرست است؛ چرا که با سرکوب احساسات خود، روند درمان افسردگی را کند می کنید و این افسردگی که می تواند به صورت موقت باشد را مزمن می کنید.

اهداف خود را تعیین کنید:

ازدواج و مراسم عروسی متشکل از مجموعه کارها و فعالیت هاست که برای انجام درست و به موقع هر یک از آن ها می بایستی که برنامه ریزی داشته باشید و اهداف خود را به صورت کامل در ابتدا تعیین کنید. با تعیین اهداف، در بازه زمانی عقد تا عروسی، اضطرابات و استرس های شما به حداقل می رسد و درمان افسردگی دوران عقد به بهترین شکل انجام می شود.

خواب کافی داشته باشید:

زوجینی که درگیر افسردگی هستند، به دلیل احساسات غم و اندوه و همچنین اضطراب و استرس، از داشتن خواب کافی در طول شبانه روز غافل می شوند. داشتن خواب کافی نه تنها می تواند بر روی افسردگی در دوران عقد تاثیر گذار باشد، بلکه استراحت کافی به زوجین کمک می کند تا بتوانند در مراحل مختلف زندگی بهتر تصمیم گیری کنند.

ورزش کنید:

به طور کلی ورزش و داشتن فعالیت های روزانه بر روی انواع افسردگی تاثیرگذار است. به همین علت ورزش به تمامی افرادی که درگیر افسردگی  هستند، توصیه می شود، همچنین ورزش هایی نظیر یوگا نیز می تواند تاثیرات مثبت روحی و روانی بر روی فرد درگیر داشته باشد.

به مشاور و یا روانشناس مراجعه کنید:

در بسیاری از موارد علائم افسردگی، می تواند افزایش یابد و در برخی از موارد کلیت روند ازدواج را در برگیرد. به همین علت به تمامی افرادی که درگیر افسردگی در دوران عقد هستند، توصیه می شود که از یک مشاور ازدواج کمک بگیرند. مشاور ازدواج به تمامی صحبت های شما گوش می دهد و در طی جلسات مشاوره راهکارهای مناسب برای درمان افسردگی در دوران عقد ارائه می دهد.

2023-11-15T02:09:54+03:30توسط |دسته‌ها: روانشناسی زوج|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم