پشیمانی بعد از ازدواج

//پشیمانی بعد از ازدواج

پشیمانی بعد از ازدواج

احساس پشیمانی بعد از ازدواج، می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد؛ به عنوان مثال افرادی که درگیر ازدواج های اجباری می شوند و یا در سنین پایین بدون در نظرگیری ابعاد زندگی مشترک، زندگی مشترک خود را شروع می کنند، ممکن است پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، احساس پشیمانی از ازدواج و شروع زندگی مشترک با همسر خود داشته باشند.

احساس پشیمانی از ازدواج، هم در زنان و هم در مردان رخ می دهد که می تواند کلیت زندگی مشترک را در برگیرد و منجر به ایجاد مشکلات جدی و در برخی از موارد حتی منجر به جدایی زوجین و طلاق شود.

من شقایق درویشی، قصد دارم در این مطلب، تمامی جنبه های پشیمانی از ازدواج را مورد بررسی قرار دهم و دلایل پشیمانی از ازدواج، نشانه های فرد پشیمان از ازدواج، راهکارهای از بین بردن این پشیمانی و… به طور کامل شرح دهم. اگر قصد شروع یک زندگی مشترک را دارید، به شما توصیه می کنم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا بتوانید از بروز مشکلات جدی پس از ازدواج جلوگیری کنید.

 

احساس پشیمانی از ازدواج:

زمانی که صحبت از ازدواج و شروع زندگی مشترک می شود، ذهن بسیاری از افراد به سمت عشق و شور و شوق اول ازدواج می رود. اما این موضوع در بین تمامی زوجین صدق نمی کند! برخی از زوجین، پس از ازدواج، از ازدواج و شروع زندگی مشترک خود پشیمان هستند و بر این باورند که این ازدواج بنا به دلایل شخصی که دارند، اشتباه و نادرست بوده است.

پشیمانی از ازدواج در برخی از زوجین پس از مدت کوتاهی از شروع زندگی مشترک و یا در دوران عقد ایجاد می شود. این حس، در افراد گوناگون، نوعی استرس و ترس ایجاد می کند و وی در تمامی رفتارهای خود دچار تردید می شود.

به طور کلی پشیمانی از ازدواج به معنای احساس نارضایتی و پشیمانی از انتخاب و تصمیم خود برای شروع زندگی مشترک است که ممکن است یکی از طرفین رابطه و یا هر دو نفر، این احساس را تجربه کنند. در بسیاری از موارد این احساس کوتاه مدت بوده و زوجین می توانند این مشکل را در بین خود حل کنند؛ اما در برخی از موارد این احساس دائمی بوده و طرفین نمی توانند آن را برطرف کنند.

احساس پشیمانی از ازدواج، بنا به دلایل گوناگون ایجاد می شود؛ به عنوان مثال مشکلات مالی، عدم رضایت از روابط جنسی، فشارهای خانوادگی، عدم توانایی برقراری ارتباط با همسر و… می تواند از جمله دلایل ایجاد این حس در زوجین باشد. همچنین در برخی از موارد این احساس نشات گرفته از سوتفاهم ها در بین زوجین است. لازم به ذکر است که در صورتی که این احساس ماندگار شود، می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در زندگی زناشویی زوجین شود.

به همین علت در صورت وجود احساس پشیمانی پس از ازدواج، زوجین می بایست با یک مشاور ازدواج در ارتباط باشند و خواسته ها، نیازها، اهداف و سایر نکات تاثیرگذار را بیان کنند و با شرکت در جلسات مشاوره پس از ازدواج، مشکلات خود را در زندگی مشترک، برطرف کنند.  

نشانه های پشیمانی از ازدواج

نشانه های پشیمانی از ازدواج:

در برخی از موارد زوجین قبل از ازدواج، تمامی ابعاد و جنبه های ازدواج را نمی سنجند، به همین علت به آرامی تغییراتی در رفتارشان ایجاد می شود که نشانه های پشیمانی فرد از ازدواج می باشد. در این قسمت این نشانه ها را مورد بررسی قرار می دهیم…

بی میلی در رابطه با همسر:

معمولا شروع زندگی مشترک پر از شور و شوق و انرژیست. در برخی از موارد یکی از طرفین در ابتدای زندگی مشترک، از خود اشتیاقی نشان نمی دهد و برای داشتن رابطه ای گرم و دلنشین با همسر خود هیچ گونه تلاشی نمی کند. در برخی از موارد این سردی همسر، می تواند ناشی از پشیمانی وی از ازدواج و شروع زندگی مشترک باشد.

عدم رضایت از روابط جنسی:

برخی از زوجین در ابتدای ازدواج میل به داشتن رابطه جنسی ندارند و یا از برقراری رابطه جنسی با همسر خود رضایت ندارند. در برخی از موارد، این موضوع می تواند نشات گرفته از پشیمانی همسر از ازدواج باشد.که در ابتدای این مشکل میتوانید با استفاده از مشاوره جنسی یا کمک گرفتن از سکس تراپی مشکل خود را برطرف کنید.

افزایش دعوا و تنش ها:

در ابتدای زندگی مشترک، معمولا زوجین با یک دیگر با محبت و عشق و علاقه رفتار می کنند و بحث و مشاجره بینشان به سرعت برطرف می شود. اما در برخی از موارد، دعوا و تنش ها در میان زوجین ماندگار می شود و حتی در برخی از موارد به قهرهای طولانی مدت تبدیل می شود. این دعواها و بحث ها، در برخی از موارد ناشی از پشیمانی زوجین از ازدواج می باشد.

عدم رضایت از همسر:

در برخی از موارد که فرد قبل از ازدواج از همسر خود شناخت کافی ندارد، ممکن است پس از شروع زندگی مشترک، از خصوصیات اخلاقی، رفتاری، نوع برخورد و… وی رضایت نداشته باشد. در برخی از موارد فرد این عدم رضایت را به صورت آشکارا در رفتار خود با همسر نشان می دهد. در نتیجه می توان گفت که این رفتارها، می تواند ناشی از پشمانی فرد، از ازدواج باشد.

خیانت:

فردی که از ازدواج با همسر خود پشیمان است، تمایلی به برقراری ارتباط با همسر خود ندارند، چه برقراری ارتباط کلامی، احساسی و چه برقراری رابطه جنسی. به همین علت در برخی از موارد، فرد پشیمان از ازدواج، سعی می کند با که وقت خود را با فرد دیگری، به دور از چشم همسر خود بگذارند. فرقی نمیکند که از کدام سمت باشد چه  خیانت مرد و چه خیانت زن هردو قاتل رابطه خواهد بود و باید تحت هر شرایطی از آن پرهیز نمود. اگر دچار خیانت شده اید بهتر است هر چه سریع تر با کمک مشاوره خیانت این مشکل راحل کنید.

تعریف و تجمید از دیگران و مقایسه همسر:

افرادی که از ازدواج پشیمان هستند، پس از شروع زندگی، ویژگی ها و خصوصیات خوب همسر خود را نمی بینند؛ بلکه خصوصیات رفتاری و فکری سایر افراد برایشان حائز اهمیت است. به همین علت مدام از دیگران تعریف و تمجید می کنند و به مقایسه همسر با دیگران میپردازند و نمی دانند که این کار باعث سردی متقابل همسر می شود.

افزایش فاصله میان زن و مرد:

به طور کلی، برخی از زوجین با یک دیگر زیاد صحبت نمی کنند و هیچ گونه محبت و صمیمیتی در میان آن ها وجود ندارد. به همین علت با گذشت زمان فاصله بین آن ها بیشتر و بیشتر می شود و به جایی می رسد که زوجین تمایل به تنها بودن دارند، به جای اینکه از کنار یک دیگر بودن لذت ببرند.

دلایل پشیمانی بعد از ازدواج

دلایل پشیمانی از ازدواج:

آیا پشیمانی از ازدواج برای تمامی زوجین رخ می دهد؟ خیر. پشیمانی از ازدواج، با علل زمینه ای برای زوج های جوان رخ می دهد. در این قسمت علل پشیمانی از ازدواج را به صورت کامل شرح داده ایم…

ازدواج اجباری:

از جمله علل شایع پشیمانی پس از ازدواج، ازدواج اجباری می باشد. در واقع در ازدواج اجباری، طرفین بدون هیچ گونه علاقه و یا تفاهمی با یک دیگر ازدواج می کنند. در این صورت طرفین با ویژگی های شخصیتی، رفتاری، گفتاری و فرهنگی شخص مقابل خود آشنایی ندارند و در نهایت نمی توانند ارتباطی موثر، مملو از عشق و محبت با یک دیگر داشته باشند. به همین علت پشیمانی از ازدواج، در افرادی که به اجبار تن به ازدواج می دهند، شایع تر است.

ازدواج در سنین پایین:

زمانی که دختر و پسر در سنین بسیار پایین ازدواج می کنند یا اختلاف سنی در ازدواج دارند، در بسیاری از موارد جنبه های ازدواج را نمی سنجند و با شخصیت های رفتاری و فرهنگی همسر خود به صورت کامل آشنا نیستند. به همین علت در برخی از موارد، این دسته از زوج ها، پس از شروع زندگی، از ازدواج خود پشیمان می شوند.

ازدواج با عجله:

برخی از زوجین، با عجله تصمیم به ازدواج می گیرند. در این صورت طرفین نمی توانند در مدت زمان کوتاه قبل از شروع زندگی مشترک، هم دیگر را بشناسند و با اخلاقیات و رفتارهای یک دیگر آشنا شوند، به همین علت بعد از شروع زندگی مشترک، با اختلاف فرهنگی، اختلاف طبقاتی و… شریک زندگی خود آشنا می شوند و در نهایت در برخی از موارد، از کلیت ازدواج و زندگی مشترک احساس پشیمانی می کنند.

عدم رضایت از رابطه جنسی:

عدم رضایت از رابطه جنسی، از جمله مسائل شایع در بین زوج های جوان می باشد. در برخی از موارد چه زن و چه مرد، از رابطه جنسی با همسر خود رضایت ندارند و این امر می تواند منجر به پشیمانی آن ها از ازدواج شود و در نهایت پیامدهایی همچون سرد مزاجی مردان و سرد شدن رابطه بین زوجین و عدم برقراری رابطه جنسی بین آن ها شود.

تغییر شخصیت زوجین:

در برخی از موارد مراجعه کنندگان، از تغییر شخصیت همسر خود پس از ازدواج شکایت دارند. در برخی از موارد شخصیت طرفین یک رابطه، پس از ازدواج به طور کل تغییر می کنند و شخصیت آن ها به شخصیت قبل از ازدواج هیچ شباهتی ندارد. در این صورت زوجین دچار مشکلات جزئی و یا کلی می شوند که می تواند منجر به پشیمانی طرفین از ازدواج شود.

اختلالات روانی:

برخی از افراد درگیر اختلالات روانی همچون افسردگی بالینی ، استرس، اختلال دوقطبی و… هستند. این دسته از افراد، در برخی از موارد نمی توانند در روابط زناشویی خود، به درستی رفتار کنند. به همین علت افرادی که همسرشان درگیر نوعی اختلال هستند، به علت عدم توجه و نبود رفتار مناسب، از ازدواج خود پشیمان می شوند.

توقعات زیاد:

برخی از مراجعه کنندگان ما، از توقعات زیاد و غیر معمول همسر خود شاکی هستند. در واقع این دسته از افراد در مراحل مختلف زندگی توقعات نامتعارفی، از همسر خود دارند که فرد نمی تواند به تمامی آن توقعات پاسخ مناسبی دهد. به همین علت ممکن است فرد از ازدواج و شروع زندگی مشترک خود، ناراضی باشد.

عدم تفاهم:

در برخی از موارد، زوجین قبل از ازدواج به مسئله تفاهم با همسر خود، توجه نمی کنند. در این صورت پس از شروع زندگی مشترک، شاهد عدم تفاهم با همسر‌ خود در مراحل مختلف زندگی هستند. در این صورت ممکن است که طرفین رابطه از یک دیگر فاصله بگیرند و از ازدواج خود پشیمان شوند.

چه کسانی بیشتر درگیر پشیمانی بعد از ازدواج می شوند؟

با توجه به بررسی شرایط زوجینی که درگیر پشیمانی از ازدواج هستند و عللی که منجر به ایجاد این حس در زوجین شده است، می توان گفت که برخی از افراد به دلایل گوناگون، بیشتر از ازدواج و شروع زندگی مشترک احساس پشیمانی دارند.

در واقع می توان گفت که افرادی که ناآگاهانه شریک زندگی خود را انتخاب می کنند و معیارهای مهم و اصولی را در انتخاب همسر خود در نظر نمی گیرند، بیشتر درگیر احساس پشیمانی از ازدواج می شوند.

افرادی که در دوران آشنایی با ویژگی های شخصیتی همسر خود به صورت کامل آشنا نمی شوند، هشدارهای اطرافیان را در رابطه با ازدواج جدی نمی گیرند، صرفا به وضعیت مادی طرف مقابل توجه می کنند و یا ویژگی های ظاهری طرف مقابل را در نظر می گیرند، بعد از شروع زندگی مشترک بیشتر از سایر زوجین درگیر پشیمانی از ازدواج می شوند.

 

راهکارهایی برای برطرف کردن پشیمانی پس از ازدواج:

پشیمانی پس از ازدواج ممکن است برای بسیاری از زوج های جوان ایجاد شود. حال که با نشانه ها و دلایل پشیمانی پس از ازدواج آشنا شده اید، در این قسمت سعی داریم راهکارهای برطرف کردن پشیمانی پس از ازدواج را شرح دهیم تا در صورت بروز چنین مشکلی، بتوانید به خوبی آن را مدیریت و حل کنید.

با مشکلات خود مواجه شوید!

در صورت احساس پشیمانی از ازدواج، در ابتدا سعی کنید که با این مشکل روبه رو شوید و با همسر خود در رابطه با مشکلاتی که دارید صحبت کنید و با یک دیگر سعی در برطرف کردن آن ها داشته باشید. در برخی از موارد به زوجین توصیه می شود تا با همسر خود در ارتباط باشند، شخصیت های وی را بشناسد، از حساسیت های وی آگاه شوند و در نهایت با بیان مشکلات خود، آن ها را با کمک همسر خود برطرف کنند و رابطه خود را از نو بسازند.

بر روی ویژگی های مثبت همسر خود تمرکز کنید!

بسیاری از افرادی که احساس پشیمانی از ازدواج دارند، ویژگی های مثبت همسر خود را نادیده می گیرند. در واقع این دسته از افراد بر روی ویژگی های منفی همسر خود تمرکز دارند و همسر خود را با سایر افراد مورد مقایسه قرار می دهند. در صورتی که طرفین بیاموزند که نقطه ضعف های همسر خود را بپذیرند و سعی کنند که با کمک یک دیگر این نقطه ضعف ها را برطرف کنند، می توانند رابطه ای مناسب، پر از عشق و علاقه با همسر خود برقرار کنند.

به مشاور ازدواج مراجعه کنید.

در صورت احساس پشیمانی پس از ازدواج، می توانید به یک مشاور ازدواج مراجعه کنید. مشاور ازدواج با در نظر گیری تمامی جنبه های ازدواج، اخلاقیات و روحیات شما و همسرتان، در طی جلسات مشاوره پس از ازدواج، بهترین راهکارها را برای درست کردن رابطه زناشویی شما ارائه می دهد. در انتهای مشاوره، می توانید زندگی مشترک خود را از ابتدا شروع کنید و زندگی شاد، همراه با عشق و علاقه در کنار همسر خود داشته باشید.

2024-03-11T22:21:19+03:30توسط |دسته‌ها: روانشناسی زوج|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم