//اختلاف سن مناسب ازدواج

اختلاف سنی در ازدواج

ازدواج یکی از مهمترین مراحل زندگی هر شخصی می باشد و به سبب داشتن چندین سال تجربه در ارتباط با مشاوره و رواشناسی ، در بسیاری از کیس های مشاوره مشاهده می شود که اختلاف سنی در ازدواج تا چه حد در آینده می توانند برای هر شخصی دغدغه و دل مشغولی ایجاد کند .

در طی این سال ها در بسیاری از موارد در بین افراد مجرد که درگیر با اختلالات روحی همچون افسردگی و ازدواج می باشند ، با سوالاتی مثل :

بهترین سن ازدواج ، چند سال می باشد ؟

اختلاف سنی مناسب در ازدواج ، چه مقدار می باشد ؟

ازدواج تا چه حد می تواند ، به روند درمان افسردگی و … کمک بکند ؟

برخورد داشته ام و با علم بر اینکه ازدواج تا چه می تواند زندگی آینده یک فرد را تحت شعاع خود قرار بدهد سعی در جمع آوری اطلاعات و پاسخ های کاملا درست و منطقی برای این سوالات داشته ام .

اختلاف سن مناسب در ازدواج

در این مقاله قصد داریم تا در مورد  اختلاف سن مناسب در ازدواج با یکدیگر صحبت کنیم و با ارائه تجربیات و مطالعات خود سعی می کنم تا شما را از مسائل و پیچیدگی های مربوط به بهترین اختلاف سنی در ازدواج ، آگاه سازم .

همانطور که گفته شد در مواردی که پیش از ازدواج به مشاور مراجعه می کنند سوال  بهترین اختلاف سنی ازدواج  یکی از متداول ترین پرسش ها می باشد .

عشق و علاقه و احساس تعلق خاطر به شخصی پیش زمینه ، ایجاد هر رابطه احساسی میان دو طرف می باشد و از آن جا در زندگی هر شخصی عشق ، یک اتفاق منحصر به فرد می باشد نمی توان برای آن محدوده ای ایجاد کرد به این علت هیچکسی در جهان نمی تواند ادعا آن را داشته باشد که بهترین اختلاف سنی برای ازدواج چه می باشد اما به سبب مطالعه بر روی موارد موفق ازدواج و این که در این اختلاف سنی زوجین با یکدیگر ارتباط ذهنی بهتری برقرار می کنند می توان پاسخ هایی نسبتا درست به این پرسش ارائه داد .

بهترین اختلاف سنی در ازدواج

ایجاد ارتباط کلامی

از نظر بسیاری از متخصصان و مشاوران در امر ازدواج ، توانایی برقراری ارتباط کلامی با زوج می تواند مهمترین مهارتی میباشد که یک زوج باید به آن مسلح باشند تا در مواقعی که به مشکل یا چالشی برخورد می کنند با استفاده از این توانایی ، رابطه و مسائل خود را مدیریت کنند .

در مواردی که اختلاف سنی بین زوجین زیاد می باشد متوجه می شویم که طرفین با یکدیگر نمی توانند مشکلات را حل و فصل نمایند و همین علت سبب می شود تا برای مسائل هر چند ناچیز که تنها نیاز به کمی صحبت کردن دارد ، نیاز به مشاوره و میانجیگری افراد مختلف احساس بشود .

به همین علت یکی از مواردی که می بایست در زمینه اختلاف سنی مناسب به آن توجه شود آن است که طرفین ازدواج بتوانند با یکدیگر ارتباط کلامی برقرار کنند .

ایفای نقش پدری یا مادر بعد از ازدواج !

در مواردی که اختلاف سنی در ازدواج  بیش از حد تناسب می باشد مشاهده می کنیم که یک طرف که می تواند خانم یا آقا باشد ، نقش پدری یا مادری را در قبال طرف مقابل ایفا می کند اینچنین که به سبب اختلاف در طرز تفکر ، طرف بزرگتر سعی می کند تا برای آنکه رندگی آرامتر و بی دغدغه تری را داشته باشد ، افکار و دغدغه های طرف کوچکتر را با خود همسو کند غافل از آنکه هر سنی دغدغه های خاص خود را می پسند و هیچکس را نمی توان به شکلی که دوست داریم در بیاوریم .  اختلاف سنی بالا در ازدواج مشکلات زیادی دارد و جز اصلی ترین مشکلات ازدواج با اختلاف سنی زیاد  همین تفاوت دغدغه هاست که به آن اشاره کردیم .

اگر روند رابطه به سمتی برود که شخصی نقش والدین را در قبال طرف مقابل ایجاد کند می تواند سر منشا و زمینه بسیاری از اختلافات حتی طلاق زوجین را انتظار داشته باشیم .

اختلاف سنی در ازدواج چقدر باید باشد

با بیان چند مورد متوجه شدیم که اختلاف سنی بیش از حد معمول می تواند برای هر زوجی مشکل ساز شود اما این حد معمول چه سنی می باشد ؟

با مطالعه بر روی مواردی که ازدواج های موفقی و شادابی را بوجود آورده اند و صرفا با تکیه بر تجربیات روانشناسان و مشاوران این حد معمول را چیزی در حدود سه تا پنج سال تخمین زده شده است .

اما همانطور که گفته شد این اعداد صرفا بر اساس تجربه می باشد و هیچگاه برای روابط احساسی و عاشقانه نمی توان محدودیت و مرزی قائل شد.

یک نکته کلیدی :

یکی از بهترین مواردی که می تواند شما را در مورد بهترین اختلاف سنی در ازدواج از سردرگمی و گمراهی نجات دهد ، مشاوره قبل از ازدواج می باشد . چرا که در مشاوره پیش از ازدواج به کمک روانشناس و مشاور تمام جوانب مورد بررسی قرار می گیرد .

روانشناسان به سبب تجربه و مطالعه در زمینه ازدواج و همچنین آنالیز ذهن افراد از این نظر که تا چه حد می توانند با یکدیگر سنخیت داشته باشد در تصمیم نهایی به کمک شما بیایند .

2022-12-11T16:15:16+03:30توسط |دسته‌ها: زوج درمانی|3 دیدگاه

3 دیدگاه

  1. Avatar
    فاطمه ژوئن 28, 2020 در 7:38 ب.ظ پاسخ

    سلام ؛چند وقت پیش خواستگارى داشتم که حدود ١٠ سال از من بزرگتر بود ایشون تو خیلی از موارد با من تفاهم داشتن ، اما خانوادم بخاطر همین اختلاف سن مانع ازدواج ما شدن.
    بنظرتون راه حل اینکه خانوادم را قانع کنم چی هستش؟

  2. Avatar
    احمد فوریه 6, 2024 در 3:03 ق.ظ پاسخ

    من این تفاوت سنی رو تجربه کردم.شاید اوایل زندگی متوجه نشدم ولی کم کم همه چی تغییر کرد.تفکر من با اون این بود که من 12سال زودتر اون تفکر داشتم و تفکر اون برام مثل کارای دوران بچگی بود.از لحاظ دور همی اون داشت لذت میبرد من در دوران بعد لذت بودم.من آینده نگر بودم اون در لحظه بود.من حوصله دور دور نداشتم چون دوران دور دور من خیلی وقت بود تمام شده بود.همه چی واقعا اون میخواست انجام بده برا من گذشته بود.مثال.دوران کودکی برنامه کودک برام جذابیت داشت الان ندارد.هیچگاه دوران من با اون باهم ادغام نشد.این ازدواج رو نکنید بخاطر آینده خودت و خودش

    • دکتر شقایق درویشی
      دکتر شقایق درویشی آوریل 24, 2024 در 8:45 ب.ظ پاسخ

      سلام وقتتون بخیر بسته به زوجین شرایط متفاوته و میتونه ازدواج موفقی هم داشته باشن ولی ممنون از شما که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم