//ازدواج برای فرار از خانواده

ازدواج برای فرار از خانواده:

زمانی که یک دختر و یا پسر برای فرار از خانواده تن به ازدواج می دهد، پارامترهای مهم را نادیده می گیرد و تنها هدف این دسته از افراد، ازدواج و خارج شدن از محیط خانواده می باشد. به طور کلی برای شروع زندگی مشترک و داشتن یک ازدواج موفق، طرفین رابطه می بایستی که از یک دیگر شناخت کافی داشته باشند، اختلافات احتمالی موجود نظیر اختلاف طبقاتی در ازدواج، اختلاف فرهنگی در ازدواج و… را بررسی کنند و حتی برای اینکه بتوانند در تمامی مراحل زندگی مشترک به درستی رفتار کنند، از یک مشاور ازدواج راهنمایی بگیرند. اما زمانی که یک فرد، تنها برای فرار از خانواده، زندگی مشترک خود را شروع می کند، هیچ یک از موارد فوق را نمی سنجد و این امر می تواند کلیت زندگی مشترک را دربرگیرد.

من شقایق درویشی، روانشناس و مشاور ازدواج، در این قسمت سعی دارم تا تمامی جوانب ازدواج برای فرار از خانواده را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهم. با من همراه باشید تا با عواقب احتمالی، چالش ها، مشکلات و سایر جوانب این نوع ازدواج آشنا شوید…

 

علت های اصلی ازدواج برای فرار از خانواده 

تربیت فرزندان و چگونگی رفتار با آن ها بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که می تواند بر روی شخصیت فرزندان و در نهایت رفتارها و تصمیمیات آن ها تاثیر مستقیم بگذارد. در واقع چگونگی رفتار خانواده با فرزندان در سنین مختلف، باید تفاوت هایی داشته باشد. به عنوان مثال زمانی که فرزند یک خانواده، وارد مرحله نوجوانی می شود و در سنین بلوغ قرار می گیرد، باید به طور کاملا متفاوت با وی برخورد شود، آزادی عمل داشته باشد، به استقلال نسبی رسد، به او احترام گذاشته شود و همچنین برای صحبت ها و تصمیمات وی ارزش قائل شوند تا بتواند به بهترین شکل این بازه زمانی را پشت سر بگذارد و وارد مرحله جوانی شود.

در بسیاری از موارد، خانواده ها نمی توانند به درستی در این سنین با فرزند خود رفتار کنند و این امر باعث ایجاد خلاء های مختلف در شخصیت وی شود. به همین علت به تمامی والدینی که فرزند آن ها وارد مرحله نوجوانی شده است و سنین بلوغ را پشت سر می گذارد، توصیه می شود که از یک روانشناس نوجوان کمک بگیرند تا بتوانند به درستی با فرزند خود رفتار کنند. اما در برخی از موارد والدین در این سنین حساس با فرزند خود رفتار نمی کنند و این امر منجر به تصمیمات نادرست فرزندان در روند زندگی آن ها می شود. در این دسته از خانواده ها، فرزندان برای رسیدن به استقلال و آزادی عمل به فکر ازدواج برای فرار از خانواده می افتند.

از جمله عواملی که باعث می شود دختران و پسران جوان به فکر ازدواج برای فرار از خانواده بیفتند، می توان به موارد زیر اشاره کرد…

مشکلات اقتصادی:

از جمله عواملی که بر روی ازدواج برای فرار از خانواده تاثیرگذار است، می توان به مشکلات مالی و اقتصادی اشاره کرد که امروزه در میان دختران و پسران جوان بسیار شایع است. هر خانواده ای وظیفه دارد، فرزند خود را از نظر مالی تامین کند و خواسته ها و نیازهای وی را برطرف کند. زمانی که نمی توانند فرزند خود را از نظر مالی تامین کنند، فرزند آن ها برای رهایی از این موضوع تصمیم می گیرد که برای فرار از این مشکل و شرایط خانوادگی ازدواج کند. این امر در دختران شایع تر از پسران می باشد و در اکثر مواقع این ازدواج با مردان سن بالا اما با شرایط اقتصادی مناسب انجام می شود.

وجود محدودیت ها:

در بسیاری از خانواده ها، فرزندان آزادی عمل ندارند و نمی توانند آن طور دوست دارند زندگی کنند. به عنوان مثال نمی توانند پوشش مورد علاقه خود را داشته باشند، در بیرون رفتن و وقت گذراندن با دوستان خود محدودیت دارند، نمی توانند نظرات خود را آزادانه بیان کنند، نمی توانند در رابطه با مسائل زندگی خود تصمیم گیری کنند و…. این دسته از افراد که درصد بالایی از آن ها دختران هستند، به فکر ازدواج برای فرار از خانواده و محدودیت های موجود می افتند.

 ازدواج برای فرار از خانواده 

خشونت های خانگی:

متاسفانه همچنان شاهد خشونت های خانگی در خانواده های ایرانی هستیم. با وجود اینکه این موضوع نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است، اما همچنان کودکان و نوجوانانی هستند که درگیر خشونت های خانگی هستند. در واقع فرزندانی که در محیط خانواده مدام مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، برای فرار از این آزار و اذیت ها و رسیدن به آرامش، تن به ازدواج می دهد. به همین علت خشونت های خانگی، یکی از عوامل اصلی ازدواج برای فرار از خانواده می باشد.

تنهایی:

بسیاری از جوانان و نوجوانان، به علل گوناگون در محیط خانواده نادیده گرفته می شوند و صحبت ها، تصمیمات و اهداف آن ها در محیط خانواده فاقد ارزش است. این دسته از افراد مدام در طول زندگی خود احساس تنهایی می کنند. به همین علت برای فرار از این موضوع تن به ازدواج می دهند. در واقع این افراد پس از ازدواج، انتظارات عاطفی بسیاری از همسر خود دارند که این امر می تواند تاثیرات منفی بسیاری بر روی زندگی مشترک آن ها داشته باشد.

 

مشکلات ازدواج برای فرار از خانواده 

زمانی که دختر و یا پسر بدون در نظر گیری مسائل مهم برای شروع زندگی مشترک تصمیم به ازدواج برای فرار از خانواده می گیرد، با چالش ها و مشکلات بسیاری در طول زندگی مشترک خود، در ارتباط است. به همین علت می توان گفت که در کل ازدواج برای فرار از خانواده امری نادرست و عجولانه می باشد. در این قسمت مشکلاتی که این نوع ازدواج ممکن است در طول زندگی مشترک ایجاد کند را شرح داده ام.

طلاق زود هنگام:

زمانی یک یک فرد چه دختر و چه پسر، صرفا برای خاتمه دادن به مشکلات موجود در محیط خانوادگی تصمیم به ازدواج می گیرند، با همان موردهای اول که برای ازدواج پیش می آید، ازدواج می کنند و به سایر نکات برای داشتن یک ازدواج موفق توجه نمی کنند. به همین علت در اکثر مواقع در مراحل مختلف زندگی مشترک دچار مشکلات جزئی و حتی جدی می شوند که در بسیاری از موارد، این ازدواج به طلاق می انجامد. (اگر زندگی شما به هر دلیلی به این نقطه رسیده پیشنهاد میکنیم قبل از اقدام برای طلاق از مشاوره طلاق کمک بگیرید)

همچنین در بسیاری از موارد افرادی که با قصد فرار از خانواده ازدواج می کنند، مدام از همسر خود خواسته های غیر معقول دارند. به گونه ای که می خواهند تمام آن چیزی که در طی سالیان زندگی در محیط خانواده نداشته اند را به صورت یک جا داشته باشند که این امر منجر به ایجاد چالش ها و مشکلات جدی و در نهایت در برخی از موارد منجر به طلاق می شود.

مشکلات روانی:

زمانی که دو شخص، بدون شناخت شخصیت های طرفین، ویژگی های مثبت و منفی، اخلاقیات و رفتارها، عادات رفتاری یک دیگر، ازدواج می کنند، پس از شروع زندگی مشترک با این ویژگی ها و رفتارها آشنا می شوند و در نهایت نمی توانند در مواقع گوناگون با اختلافاتی که با همسر خود دارند کنار آیند. به همین علت طرفین رابطه ممکن است در طول زندگی مشترک، بار استرس زیادی را تحمل کنند و در نهایت در برخی از موارد طرفین ازدواج درگیر اختلالات روانی همچون استرس، اضطراب اجتماعی و… شوند.

مشکلات روحی:

زمانی که شخصی تن به ازدواج برای فرار از خانه می دهد، بر این باور است که پس از ازدواج تمامی مشکلات به صورت کلی حل می شود و در رابطه با زندگی مشترک رویاپردازی می کند. به همین علت پس از ازدواج، زمانی که می بیند زندگی مشترک مطابق خواسته ها و تصورات وی نیست، از نظر روحی مشکلاتی برای وی ایجاد می شود.

مشکلات ازدواج برای فرار از خانواده

زندگی ناموفق:

هر فردی در زندگی خود، اهداف و انگیزه هایی دارد که ازدواج می تواند بر روی آن تاثیر مستقیم بگذارد. در واقع همسر و شریک زندگی هر فرد، می تواند در رسیدن و یا حتی نرسیدن به اهداف، آرزوها و انگیزه های یک فرد تاثیر گذار باشد. زمانی که یک فرد به علت فرار از خانواده تن به ازدواج می دهد، در بسیاری از موارد اهداف و نظرات وی با شریک زندگی خود، کاملا متفاوت است. به همین علت در مسیر رسیدن به اهداف خود درگیر چالش ها و مشکلات متعددی می شود و در برخی از موارد نمی تواند به اهداف خود برسد.

 

راهکارهای جلوگیری از فرار فرزندان از خانه:

در قسمت های قبل در رابطه با علل ازدواج برای فرار از خانه و خانواده صحبت کردیم. با توجه به علل این امر، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که خانواده بیشترین تاثیر را در این دسته از ازدواج ها دارد. به همین علت در این قسمت راهکارهای گوناگونی را به خانواده ها ارائه می دهیم تا بتوانند با انجام آن ها، فرزند خود را از این تصمیم بازدارند.

  1. در قدم اول سعی کنید برای فرزند خود ارزش و احترام قائل شوید، به صحبت ها و نظرات فرزند خود توجه کنید و در صورتی که مقدور باشد، به آن ها عمل کنید.
  2. در قدم دوم به حریم شخصی فرزند خود احترام بگذارید. هر فردی نیاز به یک حریم شخصی دارد و سخت گیری های بیش از حد و پرس و جوی زیاد، می تواند باعث از بین رفتن این حریم شخصی شود.
  3. از نظر عاطفی فرزند خود را تامین کنید تا در خارج از خانه به دنبال آن نگردد. داشتن برخوردهای با محبت، توجه کردن به وی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد.
  4. به فرزند خود آزادی دهید. منظور از آزادی دادن، آزادی بی قید و شرط نیست؛ بلکه این آزادی باید در یک چارچوب به فرزند داده شود تا در آن چارچوب آزادی عمل داشته باشد.

ازدواج پسران برای فرار از خانه:

به طور کلی پسران، پس از آن که دوران بلوغ را پشت سر می گذرانند، رفتارها، اهداف، آرزوهای آن ها تغییر می کند. در واقع در سنین جوانی پسران به دنبال آزادی عمل بیشتر، استقلال، انجام کارها و فعالیت های بزرگ و تاثیر گذار و… هستند. اما در برخی از موارد، پسران جوان، از سوی پدر و مادر و یا حتی خواهر و برادر بزرگتر از خود تحت فشار قرار می گیرند. در واقع خانواده پسر بنا به دلایل گوناگون همچون فرهنگ، نگرانی و… این آزادی و استقلال را از فرزند خود سلب می کند. به همین علت در برخی از موارد شاهد تصمیم پسران به ازدواج برای فرار از خانه و مشکلات موجود در محیط خانوادگی هستیم.

 

ازدواج دختران برای فرار از خانه:

به طور کلی ازدواج برای فرار از خانه، هم در دختران و هم در پسران رخ می دهد؛ اما همان طور که گفته شد، این نوع ازدواج در دختران بیشتر از پسران است. دختران نیز همچون پسران، در محیط های خانوادگی باید استقلال و آزادی عمل داشته باشند؛ اما در برخی از موارد، خانواده ها این اجازه را به دختران خود نمی دهند تا با توجه به علایق و سلایق خود، نوع پوشش خود را انتخاب کنند، با دوستان خود وقت بگذرانند، به تنهایی از خانه خارج شوند و…. به همین علت فرزندان خود را تحت فشار قرار می دهند و نتیجه این فشارها، تصمیم دختران به ازدواج برای فرار از خانواده می شود.

توصیه برای مشکلات ازدواج برای فرار از خانواده

 

توصیه ما برای افرادی که قصد ازدواج برای فرار از خانواده دارند!

اگر بنا به هر دلیلی، از زندگی در محیط خانواده ناامید و فراری شده اید، ما به شما توصیه می کنیم، به جای فرار از مشکلات، سعی در برطرف کردن آن ها داشته باشید. بسیاری از موارد مشابه که برای فرار از مشکلات و محیط خانواده، تصمیم به ازدواج گرفته اند، اکنون درگیر مشکلات جدی تر در زندگی مشترک خود هستند.

برای حل مشکلات موجود در خانواده، می توانید با یک مشاور ازدواج در ارتباط باشید و مشکلات خود با خانواده را به صورت کامل برای وی شرح دهید. در پایان جلسات مشاوره، می توانید بهتر در رابطه با زندگی آینده خود تصمیم گیری کنید و خود را در معرض مشکلات جدی قرار ندهید.

2023-10-21T20:31:54+03:30توسط |دسته‌ها: روانشناسی زوج|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم