خانه/روانشناسی/مشاوره فردی

مشاوره فردی چیست؟

مشاوره فردی شامل همکاری فرد با یک مشاور یا روانشناس برای دستیابی به اهداف خاصی در جهت تغییر می باشد. فرآیند مشاوره فردی می تواند بسته به متد و ویژگی های مشاور و مراجعه کننده آن و نگرانی های خاصی که مطرح می کند، متفاوت باشد. روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که مشاوران ممکن است از آن ها برای رفع چالش ‌های فردی استفاده کنند، اما مهم‌ ترین عوامل در اثربخشی مشاوره مشارکت صادقانه و فعال مراجعه کننده در فرآیند و کیفیت رابطه بین او و مشاور است. مخصوصا اینکه فرد احساس کند که کاملا توسط مشاور درک شده است. همین امر منجر می شود که فرد متعهد شود تا در زندگی روزمره خود روی چیزهایی که با مشاور در مورد آن ها گفتگو کرده است، فکر کرده و به آن ها عمل کند.

مشاوره فردی

مشاوره فردی می تواند فرد را در هنگام مواجهه با بسیاری از موضوعات شخصی در زندگی مانند خشم، افسردگی، اضطراب، سوء مصرف مواد، چالش های ازدواج و روابط، مشکلات والدین، مشکلات مدرسه، تغییرات شغلی و غیره کمک کرده و او را در مقابله و بهبود شرایط یاری رساند. مشاوره فردی، که با نام های دیگری چون، روان درمانی، گفتار درمانی یا جلسه درمان نیز شناخته می شود، فرآیندی است که از طریق آن شخص به صورت انفرادی با یک پزشک متخصص سلامت روانی آموزش دیده یا به عبارتی مشاور یا روانشناس، در محیطی امن و محرمانه گفتگو می کند. مشاوره فردی این امکان را به افراد می دهد که با کشف احساسات، باورها و رفتارهای خود، خاطرات چالش برانگیز یا تاثیرگذار زندگی خود را بررسی کرده و آن جنبه هایی از زندگی خود را که دوست دارند تغییر دهند شناسایی کنند. این مشاوره همچنین می تواند فرد را در درک بهتر خود و دیگران، تعیین اهداف و همچنین ایجاد تغییرات مطلوب یاری کند.

تاریخچه روان درمانی یا مشاوره فردی

اصطلاح روان درمانی (psychotherapy) از کلمات یونانی به معنی روح و شفا گرفته شده است. یونانیان باستان احتمالا اولین کسانی اند که مسائل مربوط به سلامت روان را نیز در کنار شرایط جسمی و روانی در نظر گرفته اند. برای مثال آن ها فواید استفاده از کلمات تشویق کننده را هنگام گفتگو با افراد مبتلا به آسیب های روانی تشخیص دادند. با این حال، درک یونانیان باستان از مسائل مربوط به سلامت روان بسیار محدود بود و باورهای نادرستی نیز در مورد سلامت روان داشتند. به عنوان مثال، به باور آن ها فقط زنان هیستری را تجربه می کنند. همچنین اعتقاد بر این بود که حمام کردن یک درمان موثر برای افراد مبتلا به افسردگی است.

 

علاوه بر این، در یونان باستان درمان بیماری ‌های روانی مزمن، اغلب خشن و با روش هایی غیرانسانی صوت می گرفت. در سال 1773، اولین پناهگاه بیماران روانی در آمریکای شمالی تأسیس شد. در پایان قرن نوزدهم، اکثر شهرهای آمریکا دارای پناهگاه بودند. اغلب افراد پذیرفته شده در پناهگاه، به ندرت مرکز را ترک می کردند. این منجر به افزایش پیوسته جمعیت افراد پناهنده شد. با این حال، مراقبت در پناهگاه ها شامل استفاده از محدودیت ها و رفتار خشونت آمیز توسط پزشکان نیز بود.

اما روان درمانی مدرن در اواخر قرن نوزدهم در اروپای غربی توسعه یافت و بسیاری از تکنیک های درمانی نیز در قرن بیستم شکوفا شد. این تکنیک ها عمدتا از مکاتب فکری رایج در آن زمان گرفته شده بودند که برخی از آن ها عبارتند از روانکاوی، رفتارگرایی، شناخت گرایی و روانشناسی سیستمی. امروزه و در قرن بیست و یکم، درمان ‌های بسیاری وجود دارد که زمینه ‌های متنوعی مانند ذهن آگاهی و زیست ‌شناسی عصبی را نیز در بر می‌گیرد.

 

چه زمانی باید از مشاوره فردی استفاده کرد؟

مشاوره فردی، اغلب بر نگرانی ها و مسائل فوری مربوط به زمان حال و یا آینده نزدیک فرد متمرکز است. این مشاوره می تواند شامل مشاوره و برنامه ریزی شغلی، تسکین غم و اندوه پس از مرگ یکی از عزیزان یا برخورد با مشکلات در یک شغل جدید باشد. بسیاری از افراد هنگامی که بحران های ناشی از مشکلات خانوادگی، تحصیلی، شغلی و … همه زندگی آن ها را فرا گرفت، به فکر مشاوره فردی می افتند. برخی دیگر نیز با مشاهده اولین نشانه های بروز مسئله اقدام به این امر می کنند. اما افرادی نیز هستند که پیش از وقوع امر و از آن جا که می دانند مسئله پیش رو می تواند مسئله چالش برانگیزی باشد، اقدام به استفاده از مشاوره فردی می کنند تا خود را برای ورود به میدان آماده کنند. مانند مشاوره پیش از ازدواج، یا جلسات فردی والدین پیش از آغاز سن بلوغ فرزندانشان. بنابراین مشاوره های فردی بر خلاف جلسات روانشناختی و روان درمانی خاص، نه بر گذشته و حل گره های کودکی و خردسالی فرد، بلکه بر زمان حال و یا آینده نسبتا نزدیک او متمرکز است. اگرچه ممکن است برخی افراد ممکن است پس از جلسات مشاوره فردی به این نتیجه برسند که به جلسات روان درمانی و درمان های خاص رفتاری یا دارویی نیازمند اند که در این صورت مشاور آن ها را به متخصص مورد نظر ارجاع خواهد داد.

به طور کلی می توان موارد استفاده از مشاوره فردی در گزینه های زیر نشان داد:

  • مشکلات خانوادگی و مسائل و بحران های بین زوجین
  • مشکلات مربوط به اختلافات میان والدین و فرزندان
  • مشکلات مربوط به افت تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان
  • مشکلات مربوط به بحران های محیط کار
  • مشاوره های پیشگیرانه مانند هدایت تحصیلی یا شغلی و یا مشاوره پیش از ازدواج
  • بحران های مقطعی و ناگهانی مانند از دست دادن یک عزیز، از دست دادن یک شغل، مشاوره طلاق و یا مشاوره شکست عشقی و…

 

اهداف مشاوره فردی 

همانگونه که گفته شد، به طور کلی، هدف جلسات فردی، گفتگو درباره نگرانی های مربوط به سلامت روان و کمک به درمانجویان برای بهبود، رشد، و حرکت به سمت زندگی پربارتر و از نظر روانی سالم تر و همچنین حل و رفع مسائل و مشکلات مقطعی و فعلی می باشد. جلسات فردی اساسا مراجع محور اند و مسائل، مشکلات، تیپ شخصیتی و سایر ویژگی های درمانجو در آن ها نقش بسیار موثری دارد. بنابراین می توان هدف کلی مشاوره فردی بهبود و ارتقا سلامت روان و سبک زندگی روانی فرد است، اما کیفیت و چگونگی آن بسته به ویژگی ها و نیاز مراجعه کننده می تواند متفاوت باشد.

تعداد و زمان جلسات مشاوره فردی

زمان جلسات مشاوره فردی معمولا بین 45 تا 60 دقیقه به طول می انجامند. اما همانطور که اشاره شد، دفعات و مدت ادامه آن ها، تا حد زیادی به نیازها، اهداف درمانی و پیشرفت فرد مراجعه کننده بستگی دارد. بسیاری از نگرانی‌ ها و مشکلات می توانند به آسانی و با درمان کوتاه ‌مدت برطرف شوند. در این موارد فرد به طور میانگین بین دو تا چهار جلسه فرد دریافت کرده و می تواند به مدیریت مسئله بپردازد. برخی نگرانی ‌های مزمن یا پیچیده‌ تر ممکن است نیاز به جلسات طولانی ‌مدت و یا حتی تغییر شیوه های درمان داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که جلسات درمانی و مشاوره فردی می توانند در بهبود و بروز کمتر اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب رایج در میان افراد جامعه، موثر باشند. به نحوی که بسیاری از مراجعه کنندگان، تا مدت ‌ها پس از پایان طول دوره درمان، همچنان بهبود شرایط خود را گزارش می‌ دهند. به طور کلی، پژوهش ها اثبات کرده اند که روان درمانی و جلسات مشاوره اغلب موثرتر از داروها و درمان های پزشکی به تنهایی است که ممکن است عوارض جانبی مضری را برای بیمار ایجاد کند.

مزایای مشاوره فردی

مزایای مشاوره فردی

دلایل بسیاری برای استفاده از مشاوره فردی وجود دارد و طیف وسیعی از مزایا از مشاوره فردی حاصل می گردد. از جمله اینکه فرد می تواند در یک فضای صمیمی و ایمن، به شرح و بازگویی درونیات خود پرداخته و نگران قضاوت ها و یا عواقب بد بعد از آن نباشد. برای برخی افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان مانند افسردگی، اضطراب و اختلالات پس از سوانح، این شکل از درمان به فرد اجازه می دهد تا بتواند با کسی در مورد واقعه یا علل بروز مشکلاتش صحبت کند. آن ها همچنین می توانند الگوهای فکری خود را به اشتراک بگذارند و با خیال راحت در مورد تجربیاتشان بحث کنند. این ها مواردی است که ممکن است فرد نتواند به راحتی در یک جمع دوستانه یا خانوادگی که افراد درک تقابل صحیحی از یکدیگر ندارند، اتفاق بیفتد. مخصوصا برای کسانی که به اعتیاد دچارند، مشاوره فردی امکان کشف علل، استفاده از الگوها و رفتارهای بی پروا را بدون قضاوت به آن ها می دهد و می تواند به بهبود و ترک اعتیاد فرد کمک کند.

با این حال، نه فقط در اختلالات ذکر شده، که در همه انواع اختلالات و در بروز کلیه مسائل و مشکلات روزمره مرتبط با سلامت روان، استفاده از مشاوره فردی می تواند دارای مزایای بلند مدت و موثری در طول زندگی مراجعه کننده داشته باشد که در ادامه به تعدادی از مهم ترین آن ها اشارع می کنیم:

بهبود خودآگاهی با استفاده از مشاوره فردی :

مشاوره فردی به فرد کمک می کند تا به بررسی الگوهای فکری و احساساتی که ممکن است قبل از شروع رفتارهای منفی در او بروز کند، بپردازد. به عنوان مثال، جلسات فردی به افراد می آموزد تا به آنچه فکر می کنند و نحوه واکنش آن ها به استرس و شرایط چالش برانگیز توجه کرده و آن ها را تحت کنترل خود در بیاورند. با تشخیص آنچه که در آن لحظه اتفاق می افتد، فرد می تواند افکار منفی را تغییر داده و از رفتارهای ناشی از آن ها را نیز اصلاح کند. بنابرانی فرد با شناخت با شناخت الگوهای فکری و رفتاری تکراری خود، اصلاح و تغییر موثر آن را می آموزد.

کاربرد مشاوره فردی در بهبود مهارت های ارتباطی:

بیان احساسات و نیازها به شیوه ای معنادار، یکی از نیازهای ضروری همه انسان ها است. یکی از مواردی که فرد در طول مشاوره فردی، می آموزد آن است که چگونه این کار را به شیوه ای تاثیرگذار و صحیح انجام دهد. از طریق درمان فردی، بیماران می توانند مهارت های مربوط به احترام، اعتماد به نفس و همدلی را بهبود بخشند و به اصلاح و تقویت روابط فردی و اجتماعی خود بپردازنذ.

رشد مهارت های مقابله ای:

بسیاری از کسانی که دارای اختلالات سلامت روان هستند، به دلیل تحمل بار سنگینی از علائمی که با آن ها دست و پنجه نرم می کنند، هموراه مغلوب رفتارهای غلط و نامناسب می شوند. برای مثال، فردی که با اضطراب دست و پنجه نرم می کند، ممکن است برای کمک به آرام کردن خود، به استفاده از مواد مخدر روی آورد. جلسات مشاوره فردی به مراجعه کنندگان می آموزد که چگونه به جای مسکوت گذاشتن و نادیده گرفتن اختلالات با روش های ناصحیح، آن ها را پذیرفته و راستای اصلاح و تغییر آن ها گام برداریم.

خودکاوی:

یکی دیگر از مزایای روش مشاوره فردی، کشف باورها، اهداف و ارزش های شخصی است. بسیاری از افراد ممکن است به دلیل گیر کردن در مسائل و مشکلات روزمره، دچار سردرگمی شده و نتوانند به خوبی نیازها و اهداف خود را تشخصی دهند یا به عبارتی خودشان را گم کنند! مشاوره فردی به فرد یادآوری می کند که چه چیزی یک فرد را به شیوه خودش منحصر به فرد می کند. با درک بهتر خود، فرد می تواند فرصت های جدید را کشف کند و در عین حال با اعتماد به نفس بیشتری در مسیرهای تازه گام بردارد.

دریافت دیدگاه جدید:

بسیاری از عوارض و نتایج حاصل از اختلالات سلامت روان منجر می گردد تا فرد مبتلا دیدگاهی مخدوش، نادرست و یا کنفی نسبت به دنیای اطراف، نسبت به خود و یا آینده‌ اش داشته باشد. مشاوره فردی می تواند با اصلاح دیدگاه ها و جهانبینی فرد، او را در بهبود سلامت روان و اتخاذ روش های صحیح و واقعی برای گام نهادن در آینده، یاری کند.

 

اهداف مشاروه فردی چیست؟

به طور کلی اولین جلسه مشاوره فردی، عموما بر جمع آوری اطلاعات متمرکز است. یک درمانگر با فرد تحت درمان در مورد ویژگی های مربوط به سلامت جسمی، روانی و عاطفی گذشته او گفتگو می کند. علاوه بر این در مورد نگرانی هایی که فرد را به درمان کشانده است نیز، گفتگو می شود. البته همه اینا ممکن است در یک جلسه انجام نشود و تا چند جلسه به طول بی انجامد. زیرا درمانگر تا نتواند اطلاعات صحیح و درک عمیقی از شرایط مراجعه کننده به دست بیاورد، نمی تواند اقدام موثری در راستای بهبود او انجام دهد. فرد تحت درمان نیز همچنین می تواند از اولین جلسه مشاوره فردی استفاده کند تا تصمیم بگیرد که آیا سبک درمانگر برای نیازهای او متناسب است یا خیر. یافتن درمانگر و روش درمانی که فرد با آن راحت است و می تواند به خوبی با آن ارتباط برقرار کند، برای انجام یک درمان موفقیت آمیز حیاتی است. بنابراین بسیار مهم است که در مورد روش درمانی مورد استفاده، اهداف درمانی، طول جلسه و تعداد جلسات مورد نیاز در ابتدا صحبت شود.

اغلب از درمانگران افراد تحت درمان را تشویق می کنند تا بیشتر آن ها صحبت کنند. این امر کمک می کند تا درمانگر اطلاعات بیشتری کسب کند. در ابتدا، ممکن است صحبت در مورد تجربیات گذشته یا نگرانی های فعلی کمی دشوار باشد و منجر به برانگیختگی احساسات شدیدی شود. ممکن است فرد در طول درمان ناراحت، عصبانی یا غمگین شود. با این حال، درمانگران می توانند به فرد کمک کنند تا با پیشرفت جلسات، راحت تر در این باره صحبت کنند. برخی درمانگران همچنین تمرین هایی را برای کمک به افرادی که تحت مراقبت هستند تعیین می کنند تا مراجعه کننده در خانه و فاصله میان جلسات آن ها را انجام دهد. این امر کمک می کند تا مسیر درمان به صورت عملی و نه فقط نظری پیش رود.

این حق طبیعی افراد تحت درمان است که انتظار محرمانه بودن را در طول جلسات درمانی داشته باشند. اما، در صورتی که فردی در خطر فوری آسیب رساندن به خود و یا دیگران باشد (مانند احتمال خودکشی یا دگرکشی)، درمانگر می تواند محرمانگی را نقض کرده و با یکی از نزدیکان و یا همراهان مراجعه کننده صحبت کند.

 

انواع مشاوره فردی

اشکال و نواع زیادی از درمان وجود دارد که درمانگران برای جلسات فردی از آن ها استفاده می کنند که هر کدام از آن ها ممکن است در برخی اختلالات یا مسائل خاص کاربرد و اثربخشی بیشتری داشته باشد. بسیاری از درمانگران نیز از روش های ترکیبی و تلفیقی در درمان مراجعان استفاده می کنند. درمان شناختی رفتاری یا CBT، یکی از محبوب ترین و موثرترین انواع درمان است که به افراد کمک می کند تا ارتباط بین افکار، احساسات و رفتارها خود را کشف کرده و سپس الگوهای تفکر منفی را با الگوهای مثبت جایگزین کنند. اصل اساسی در CBT این است که افکار سالم می توانند احساسات مثبت و اقدامات سازنده را به دنبال داشته باشند.

سایر رویکردهای موثر نیز عبارتند از:

  • رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) که در کنترل استرس و بهبود روابط موثر است.
  • روان درمانی بین فردی (IPT) که به ایجاد مهارت های ایجاد و بهبود رابطه کمک می کند.
  • درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) که در افزایش آگاهی از افکار و احساسات فردی موثر است.
  • درمان هیجان مدار (EFT) که در شناخت تاثیر تجارب ناخودآگاه بر رفتار فرد بسیار موثر است.
  • روان درمانی پویشی

 

2022-05-04T20:01:54+04:30توسط |دسته‌ها: روانشناسی|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم