//افسردگی پس از رابطه جنسی (علل+درمان افسردگی بعد از رابطه)

افسردگی پس از رابطه جنسی

زمانی که صحبت از رابطه جنسی می شود، افکار عموم افراد به سمت شور و اشتیاق برقراری رابطه و همچنین لذت ناشی از آن کشیده می شود. اما این امر همیشگی نیست و برخی از زوجین پس از اتمام رابطه جنسی به جای اینکه از رابطه خود رضایت کافی داشته باشند، احساس ناراحتی، غم و اندوه را تجربه می کنند. این غم و اندوه، هم در زنان و هم در مردان، در هر سنی می تواند رخ دهد. افسردگی پس از رابطه جنسی می تواند به دلایل گوناگون ایجاد شود.

در صورتی که به عنوان یکی از طرفین رابطه، پس از رابطه جنسی، غمگین هستید و یا احساس ناراحتی و اندوه دارید، هیچ گونه جای نگرانی نیست؛ چرا که این امر، امری شایع در میان زوجین می باشد و راهکارهای گوناگونی برای حل این مشکل وجود دارد. من شقایق درویشی، در این مقاله سعی دارم که افسردگی پس از رابطه جنسی، علل و علائم آن و در نهایت راهکارهای مناسب برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی را به صورت کامل، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهم. با من همراه باشید…

 

افسردگی پس از رابطه جنسی چیست؟

با وجود اینکه رابطه جنسی به علت آزادسازی مقادیری از دوپامین در بدن، از افسردگی جلوگیری می کند و منجر به افزایش روحیه طرفین می شود، در برخی از موارد یکی از طرفین پس از اتمام رابطه جنسی، احساس افسردگی دارد. بسیاری از افراد بر این باورند که افسردگی، پس از اتمام روابط جنسی بی کیفیت که با نارضایتی یکی از طرفین همراه باشد، احساس می شود. اما این باور کاملا نادرست است؛ چرا که در بسیاری از موارد فرد درگیر افسردگی پس از سکس، از نظر جنسی از رابطه خود، رضایت کافی را دارد.

افسردگی پس از رابطه جنسی با نام علمی Postcoital dysphoria به احساس افسردگی و ناراحتی فرد، پس از رابطه جنسی گفته می شود که به اختصار با نماد PCD شناخته می شود. این نوع افسردگی، از جمله احساسات شایع در میان طرفین یک رابطه جنسی می باشد که به دلایل مختلف در افراد ایجاد می شود که بر خلاف باور بسیاری از افراد قابل حل بوده است.

این حس هم در خانم ها و هم آقایان ایجاد می شود. طبق آخرین تحقیقاتی در چند سال اخیر انجام شده است، حدود 41 درصد از آقایان و 46 درصد از خانم ها در طول روابط زناشویی خود حداقل یک بار افسردگی پس از رابطه جنسی را تجربه کرده اند.

لازم به ذکر است که در افراد گوناگون ماندگاری متفاوتی دارد. به گونه ای که برخی از افراد به صورت گذرا و موقتی این احساس را تجربه می کنند و برخی از افراد برای مدت زمان طولانی و به صورت دائمی آن را تجربه می کنند. به طور کلی تمامی افراد درگیر این نوع افسردگی، با رعایت برخی از نکات و همچنین مراجعه به مشاور جنسی و یا همان سکس تراپ، به این نوع افسردگی پایان دهند و رابطه ای پر از شور و اشتیاق را به ارمغان آورند. در ادامه این موضوع را بیشتر مورد بررسی قرار می دهیم….

افسردگی بعد از رابطه

رابطه جنسی چیست؟

در قدم اول سعی داریم به این سوال پاسخ دهیم که رابطه جنسی چیست؟ به طور کلی رابطه جنسی و در کل نیاز جنسی، از جمله نیازهای مهم تمامی انسان ها می باشد که به عنوان امری غریزی شناخته می شود. بر خلاف تصور بسیاری از افراد، رابطه جنسی تنها به معنای برقراری رابطه به منظور برطرف کردن این نیاز نمی باشد؛ بلکه رابطه جنسی، پیوند ناگسستنی با احساسات و عواطف دارد.

برای داشتن یک رابطه جنسی خوب، علاوه بر آمادگی جنسی، طرفین یک رابطه باید آمادگی جسمی، روانی و روحی داشته باشند تا فرآیند برقراری رابطه جنسی، مملو از لذت و شور و اشتیاق برای طرفین باشد. رابطه جنسی خوب، علاوه بر برطرف کردن نیاز غریزی انسان، می تواند رضایت خاطر طرفین را نیز به همراه داشته باشد و در نهایت فرد از نظر روحی و روانی، احساس بهتری پس از رابطه جنسی داشته باشد.

 

علت های افسردگی پس از رابطه:

احساس افسردگی پس از رابطه ، می تواند بنا به دلایل گوناگون رخ دهد. این دلایل از زوجی به زوج دیگر متفاوت است. در این قسمت سعی دارم که علل اصلی و شایع افسردگی پس از رابطه را شرح دهم. با مطالعه این قسمت، می توانید دلایل افسردگی خود را در قدم اول ریشه یابی کنید و در نهایت درصدد برطرف کردن آن باشید….

احساس گناه:

از جمله علل اصلی افسردگی پس از رابطه ، احساس گناه فرد از برقراری رابطه جنسی و همچنین عدم آمادگی وی برای شروع یک رابطه جنسی می باشد. در بسیاری از موارد این امر در اولین رابطه جنسی رخ می دهد. این دسته از افراد پس از رابطه جنسی، از رابطه خود با فرد مقابل احساس پشیمانی و در برخی از موارد احساس گناه دارند که این امر می تواند علائم گوناگونی نظیر گریه پس از رابطه جنسی داشته باشد.

تغییر در میزان ترشح هورمون ها:

در زمان رابطه جنسی، همان طور که گفته شد، میزان بالایی از دوپامین در بدن طرفین یک رابطه جنسی آزاد می شود. در واقع آزادسازی دوپامین در بدن که همان هورمون شادی، هیجان و لذت است، طرفین یک رابطه را تحریک و به اوج لذت می رساند. مقادیر این هورمون پس از اتمام رابطه، افت پیدا می کند و به صورت ناگهانی تمامی هیجان ها متوقف می شوند. به همین علت در برخی از موارد، افراد پس از افت ناگهانی سطح دوپامین در بدن، احساس افسردگی و اندوه را تجربه می کنند.

رابطه از روی غریزه:

همان طور که در قسمت های قبل گفته شد، نیاز جنسی یک نیاز غریزی در انسان می باشد. در برخی از موارد فرد صرفا از روی غریزه و عادت اقدام به برقراری رابطه جنسی می کند که در این صورت تنها از نظر جنسی نیاز خود را برطرف می کند و نمی تواند سایر نیازهای خود نظیر نیازهای عاطفی خود را نیز برطرف کند. در بسیاری از موارد، این دسته از افراد افسردگی پس از رابطه را تجربه می کنند و هیچ گونه رضایتی از رابطه جنسی خود ندارند.

عدم ارگاسم:

به طور کلی تمامی سکس تراپ ها در رابطه با به ارگاسم رسیدن طرفین رابطه توصیه می کنند. اما در برخی از موارد یکی از طرفین رابطه بدون توجه به ارگاسم همسر خود، به رابطه جنسی پایان می دهد. در این صورت فرد به علت عدم ارگاسم و در برخی از موارد ارگاسم ناقص، در پایان رابطه احساس غم و اندوه دارد و با گذر زمان درگیر افسردگی پس از رابطه می شود.

عدم دریافت احساسات مثبت از همسر:

یک رابطه جنسی خوب و سرشار از لذت و هیجان، با معاشقه مناسب شروع می شود. در برخی از موارد زوجین توجه کافی به معاشقه و برقراری یک رابطه عاطفی مناسب ندارند. در این صورت فرد برای شروع یک رابطه جنسی آمادگی کافی ندارد و در نهایت در پایان رابطه، از آن احساس رضایت کافی ندارد. این دسته از افراد معمولا در پایان رابطه جنسی، علائم و نشانه های افسردگی پس از رابطه را دارند.

عدم اعتماد به نفس:

برخی از افراد، از ظاهر، اندام و بدن خود رضایت کافی ندارند. به همین علت در طول رابطه جنسی اعتماد به نفس ندارند و احساس ناکافی بودن و عدم جذابیت کافی دارند. این دسته از افراد به علت عدم اعتماد به نفس و نگرانی که در رابطه با اندام و ظاهر خود دارند، ممکن از در پایان رابطه جنسی احساسات منفی را تجربه کنند و در واقع درگیر افسردگی پس از رابطه شوند. و بهتر است برای درمان این مشکل خود راه های تقویت عزت نفس را مطالعه کنند.

تجربیات منفی گذشته:

متاسفانه برخی از افراد در گذشته خود تجربیاتی منفی از رابطه جنسی دارند. به عنوان مثال برخی از افراد در گذشته مورد تجاوز قرار گرفته اند و یا گذشته تلخی از ازدواج و رابطه قبلی خود دارند. این دسته از افراد در شروع یک رابطه جدید و برقراری رابطه جنسی، ممکن است مشکلاتی داشته باشند و در نهایت پس از اتمام رابطه جنسی، از رابطه جنسی خود لذت نبرده باشند.

علت های افسردگی بعد از رابطه در مردان و زنان

تاثیرات افسردگی بعد از رابطه زناشویی:

در صورتی که افسردگی بعد از رابطه زناشویی را تجربه می کنید، سریعا برای برطرف کردن آن اقدام کنید؛ چرا که این افسردگی، می تواند کلیت زندگی مشترک و زندگی زناشویی را در برگیرد. از جمله تاثیراتی که افسردگی بعد از رابطه جنسی در زندگی مشترک دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرد شدن رابطه زوجین:

زمانی که یک فرد درگیر افسردگی بعد از رابطه زناشویی است، نسبت به برقراری رابطه جنسی و حتی در برخی از موارد نسبت به برقراری ارتباط مناسب با همسر خود، گارد می گیرد و اجازه نمی دهد که رابطه ای مناسب بین وی و همسرش ایجاد شود. و این مشکل در رابطه میتواند منجر به سرد مزاجی مردان یا بلعکس باعث سرد شدن زنان در رابطه شود.  و این امر می تواند کلیت یک رابطه مشترک را تحت تاثیر قرار دهد.

فشارهای روانی:

همان طور که گفته شد سکس و رابطه جنسی، از جمله نیازهای اصلی تمامی افراد می باشد. زمانی که یکی از طرفین رابطه، به علت افسردگی بعد از رابطه زناشویی، از برقراری رابطه اجتناب می کند، این نیاز برطرف نمی شود و می تواند منجر به ایجاد فشارهای روانی در طرفین شود.

متزلزل شدن بنیان خانواده:

داشتن یک رابطه جنسی خوب و پرهیجان، می تواند تاثیرات مثبتی بر روی زندگی زناشویی طرفین داشته باشد و به گونه ای طرفین رابطه را به یک دیگر نزدیک کند. مشکلات در زمینه زناشویی در نهایت به عدم برقراری رابطه جنسی می انجامد، می تواند تاثیرات منفی بر روی زندگی مشترک طرفین داشته باشد و در نهایت منجر به متزلزل شدن بنیان خانواده و زندگی مشترک آن ها شود.

ایجاد فاصله بین زوجین:

افرادی که افسردگی بعد از رابطه زناشویی  را تجربه می کنند، از همسر و شریک زندگی خود دوری می کنند و تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. به همین علت به مرور زمان بین زوجین فاصله ایجاد می شود و طرفین یک رابطه از یک دیگر دور می شوند.

 

اگر شریک زندگی شما احساس افسردگی دارد، چه باید کرد؟

زمانی که یک فرد درگیر افسردگی بعد از رابطه جنسی است، اولین کسی که می تواند به او کمک کند تا درمان شود، شما هستید. در واقع شما به عنوان همسر در ابتدا باید سعی کنید با صحبت کردن و حرف زدن با وی، این مشکل را ریشه یابی کنید و سپس به درخواست ها و نیازهای همسر خود گوش دهید و در نهایت تلاش کنید تا نیازهای همسر خود را برطرف کنید. در قسمت بعد راهکارهای اولیه و اصلی درمان افسردگی بعد از رابطه  به صورت کامل ذکر شده است. با مطالعه قسمت بعد و عمل به تمامی راهکارها می توانید به همسر خود و زندگی مشترک خود کمک بزرگی کنید.

درمان افسردگی بعد از رابطه جنسی 

درمان افسردگی بعد از رابطه جنسی:

از آنجایی که افسردگی بعد از رابطه می تواند کلیت زندگی مشترک را تحت شعاع قرار دهد، در صورت احساس اندوه و غم بعد از سکس باید سریعا تحت درمان قرار گیرید تا ار بروز مشکلات جدی جلوگیری کنید. در این قسمت سعی کرده ایم تا راهکارهای برای درمانی افسردگی بعد از رابطه جنسی ارائه دهیم…

در قدم اول باید فضایی به دور از هر گونه استرس برای این کار در نظر بگیرید. برای شروع، همسر فرد درگیر افسردگی می بایست با رفتارهای خود نوعی امنیت برای همسر خود ایجاد کند. امنیت با انجام کارهای ساده همچون صحبت کردن، نوازش کردن، دادن اعتماد به نفس و… ایجاد می شود.

در قدم دوم طرفین یک رابطه می بایست خود را از نظر روحی و روانی برای برقراری رابطه جنسی آماده کنند؛ چرا که رابطه جنسی صرفا نیازمند آمادگی جسمی و جنسی طرفین برای شروع رابطه نیست، بلکه نیازمند آمادگی روحی و روانی طرفین است. در واقع طرفین رابطه می بایست برای انجام رابطه جنسی از درون آمادگی لازم را داشته باشند تا از بروز علائم افسردگی در پایان رابطه جلوگیری شود.

در قدم سوم قبل از شروع رابطه جنسی، معاشقه کنید. معاشقه، نوازش، صحبت های با محبت می تواند فرد را برای شروع یک رابطه جنسی مناسب و صحیح آماده کند. معاشقه در شروع یک رابطه جنسی، امری بسیار مهم می باشد و در بسیاری از موارد می تواند علائم بروز افسردگی بعد از رابطه جنسی را به حداقل برساند.

در قدم چهارم طرفین رابطه می بایست برای لذت یک دیگر تلاش کنند و در بهترین حالت خود باشند. به گونه ای که در طول رابطه طرفین باید برای به ارگاسم رسیدن یک دیگر تلاش کنند تا هر دو نفر از رابطه جنسی خود رضایت کامل داشته باشند. با رعایت این امر، در بسیاری از موارد افسردگی بعد از رابطه جنسی، برطرف می شود.

در قدم چهارم سعی کنید از روش های جدید در روند رابطه جنسی خود استفاده کنید. ایجاد تنوع در رابطه جنسی و به کار گیری روش های جدید می تواند در رضایت طرفین در پایان رابطه جنسی موثر واقع شود و منجر به برطرف شدن افسردگی بعد از رابطه شود.

در قدم پنجم پس از اتمام روند رابطه جنسی، از اینکه سریعا به خواب بروید، پرهیز کنید. در واقع پس از اتمام رابطه جنسی سعی کنید با همسر خود صحبت کنید و از نظر عاطفی نیازهای یک دیگر را برطرف کنید.

در قدم ششم سعی کنید از یک مشاور رابطه جنسی و سکس تراپی برای حل این مشکل کمک بگیرید. با مراجعه به سکس تراپ، می توانید این مشکل را ریشه یابی کنید و با شرکت در جلسات مشاوره، با کمک همسر خود و راهکارهای سکس تراپ، اقدام به برطرف کردن و درمان افسردگی بعد از رابطه کنید.

2023-12-02T20:19:06+03:30توسط |دسته‌ها: اختلالات جنسی|بدون دیدگاه

دیدگاه خود را بنویسید

Open chat
24ساعته پاسخگوی شما هستیم